Herfstvakantie! Even bijkomen van de start van het jaar, genieten van het herfstweer, de bossen in, uitwaaien of gewoon thuis ontspannen. Een goede manier om te ontspannen óf om nieuwe ideeën op te doen, is het lezen van een boek! Welk boek is nu interessant om te lezen deze herfstvakantie? Hieronder 4 boeken die zeker de moeite waard zijn. Veel leesplezier!
Leerlingen intrinsiek motiveren
Rob Martens is steeds meer een bekende naam in de onderwijswereld, als het gaat over het opnieuw nadenken over het ‘waarom’ van onderwijs. In zijn vorige boek lag de focus op meer aandacht voor alle vormen van spel, en vooral de ruimte die nodig is om te kunnen ontwikkelen. In dit nieuwe boek is de focus wellicht nog concreter: hoe motiveer je leerlingen nu intrinsiek?
Ook hier gaat het voor een groot gedeelte over dezelfde thema’s: meer ruimte voor leren en ontwikkelen, meer aandacht voor de leerlingen zelf en vooral ook het mogen maken van fouten. Binnen de enorme druk(te) binnen scholen is dat een prettig pleidooi, waarvan we hopen dat veel scholen dit advies ter harte nemen. Door de vele voorbeelden, verhalen en tips kun je er altijd wel iets uit meenemen als docent.
Meer info & BestellenLeerdoelen & succescriteria
Shirley Clarke is bekend van haar werk samen met John Hattie en haar vele publicaties over formatief evalueren. Daarbij is haar werk altijd praktisch en echt erop gericht om er als docent direct iets mee te kunnen. Nu is er dan de Nederlandse vertaling van ‘Unlocking learning intentions & succes criteria’.
Leerdoelen & succescriteria vormen het fundament van een krachtig curriculum, en dit boek is dan ook welhaast een standaardwerk te noemen over het gebruik van doelen en succescriteria. Alle verschillende kanten worden belicht, van het verschil tussen proces en product tot verschillende manieren om leerlingen of studenten te betrekken bij het samenstellen van succescriteria.
Meer info & bestellenDeveloping Evaluative Judgement
Kwaliteitsbesef is een belangrijke term, waar langzaam aan steeds meer aandacht voor is. Door het stimuleren van meer kwaliteitsbesef helpen we studenten om zich beter te ontwikkelen, en meer te leren denken en kijken als de professional in het werkveld.
Maar hoe ontwikkel je dit kwaliteitsbesef? Op welke manier kun je studenten helpen om hierin te groeien, en met wat voor effect? In dit boek wordt het vanaf de basis uitgewerkt: waar komt het begrip vandaan? Wat is het meest relevante onderzoek wat dit ondersteunt? En vooral ook: wat kun je als docent doen in de praktijk om te zorgen dat het kwaliteitsbesef van studenten groeit. Daarmee helpt het boek om meer grip te krijgen om soms complexe werkvormen, als peer-feedback, zelfsturing en zelf-assessment. Hoewel het boek duidelijk gericht is op hogescholen is veel ook toepasbaar in het VO of MBO.
Meer info & bestellen (eBook)Wereldgericht onderwijzen
Het werk van Biesta zet altijd aan tot denken, en dat is niet voor niets: het lukt Biesta keer op keer om terug te gaan naar de kern, en van daaruit verder te redeneren over het doel van onderwijs of de invulling ervan. Het lastige is soms wel dat het wat abstract blijft én dat het niet altijd even ‘makkelijk’ geschreven is. Daarbij biedt dit boek een oplossing: het gebruikmaken van de ideeën van Biesta in de praktijk.
Wereldgericht onderwijs: Biesta in de praktijk is precies dat wat de titel doet vermoeden: het brengt de lessen uit het laatste boek van Biesta in concrete vorm naar de praktijk, Daarbij duikt het in heldere taal in de ideeën van Biesta, om van daaruit de praktische slag te maken naar het ‘wat’ en ‘hoe’. Door de verschillende voorbeelden raak je als docent geïnspireerd en zie je op welke manier de verschillende elementen vanuit ‘wereldgericht onderwijs’ een plek kunnen vinden in de klas en de school. Een fijne praktische aanvulling dus, op het goede maar soms wat complexe werk van Biesta.
Meer info & bestellen'Met deze boeken kun je alle kanten op! Misschien spreekt het ene boek je meer aan dan het andere. Het loont om soms een boek te lezen met een mening die toch nét anders is dan wat jij denkt! Hoe dan ook: veel leesplezier. Heb je zelf nog tips? Laat het dan weten in de reacties hieronder.
Docent, onderwijsontwerper & maker. Altijd veel ideeën, en op zoek naar de verbinding tussen leren, creativiteit en technologie. Onderwijs kan altijd beter, maar mag ook zeker leuker! Mede-oprichter van Vernieuwenderwijs.