fbpx

Differentiatie – Barend legt uit

De wereld van onderwijs zit bomvol lastige concepten. Denk aan blended learning, synchroon en asynchroon leren of constructive alignment: onderwijsconcepten waar je als docent flink het hoofd over kan breken. In de animatieserie ‘Barend legt uit’ legt auteur Barend Last daarom lastige onderwijsconcepten, makkelijk uit. Dit keer: Differentiëren.

Differentiëren

Differentiëren binnen onderwijs is het doelgericht aanbrengen van verschillen in instructie, leertijd of leerinhoud binnen een groep leerlingen of studenten. Het doel daarvan is een zo groot mogelijk leereffect voor elke lerende. Iedereen leert immers op zijn of haar eigen niveau en tempo. Maar hoe bereik je dit? Hoe stem je jouw onderwijs af op de verschillen die er zijn? Hoe dat precies werkt, wordt uitgelegd in de nieuwe video van “Barend legt uit”.

Totstandkoming

De serie “Barend Legt Uit” is tot stand gekomen in een samenwerking tussen Barend Last, Boom Uitgevers Amsterdam en Vernieuwenderwijs.

image_pdfDownload artikel

One thought on “Differentiatie – Barend legt uit

  1. Beste Barend,
    In ons mbo ligt de nadruk op gepersonaliseerd leren, waarbij de student eigenaar moet worden van zijn eigen leerproces. We flexibiliseren daarom ons onderwijs, zodat studenten meer keuzes hebben en kunnen versnellen, vertragen, verdiepen, verbreden. Groepen krijgen een diverse samenstelling, en niet iedere student is met hetzelfde bezig. Differentiëren in de klas wordt vaak als middel genoemd om recht te aan de verschillen tussen studenten. Hoe verhouden gepersonaliseerd leren en differentiëren jouws inziens zicht tot elkaar?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *