De wereld van onderwijs zit bomvol lastige concepten. Denk aan blended learning, synchroon en asynchroon leren of constructive alignment: onderwijsconcepten waar je als docent flink het hoofd over kan breken. In de animatieserie ‘Barend legt uit’ legt auteur Barend Last daarom lastige onderwijsconcepten, makkelijk uit. Dit keer: Differentiëren.
Differentiëren
Differentiëren binnen onderwijs is het doelgericht aanbrengen van verschillen in instructie, leertijd of leerinhoud binnen een groep leerlingen of studenten. Het doel daarvan is een zo groot mogelijk leereffect voor elke lerende. Iedereen leert immers op zijn of haar eigen niveau en tempo. Maar hoe bereik je dit? Hoe stem je jouw onderwijs af op de verschillen die er zijn? Hoe dat precies werkt, wordt uitgelegd in de nieuwe video van “Barend legt uit”.
Totstandkoming
De serie “Barend Legt Uit” is tot stand gekomen in een samenwerking tussen Barend Last, Boom Uitgevers Amsterdam en Vernieuwenderwijs.
- Meer weten over Barend? Neem een kijkje op www.barendlast.com.
- Meer weten over Boom Hoger Onderwijs? Neem een kijkje op Boom hoger onderwijs
- Meer leren over onderwijsontwerp? Meld je aan voor de leergang curriculumontwerp van Vernieuwenderwijs.
Barend Last werkte als leraar en schoolleider in het basisonderwijs, en stroomde later door naar het hoger onderwijs. Inmiddels werkt hij als spreker, trainer, schrijver en onderwijsadviseur bij Buro Mindshift. Barend schreef diverse boeken over onderwijs, waaronder het recente ‘Chatten met Napoleon’ over verantwoord werken met generatieve AI in het onderwijs. Ook schreef Barend diverse kinderboeken. Meer op www.barendlast.com.
Beste Barend,
In ons mbo ligt de nadruk op gepersonaliseerd leren, waarbij de student eigenaar moet worden van zijn eigen leerproces. We flexibiliseren daarom ons onderwijs, zodat studenten meer keuzes hebben en kunnen versnellen, vertragen, verdiepen, verbreden. Groepen krijgen een diverse samenstelling, en niet iedere student is met hetzelfde bezig. Differentiëren in de klas wordt vaak als middel genoemd om recht te aan de verschillen tussen studenten. Hoe verhouden gepersonaliseerd leren en differentiëren jouws inziens zicht tot elkaar?