5 Boeken voor de meivakantie (2023)

Meivakantie! De tijd om op te laden, bij te komen en hopelijk om te genieten van mooi weer. Nieuwe ideeën passen daar goed bij, en hoe kun je dat beter doen dan door een boek te lezen! Welk boek is nu interessant om te lezen deze meivakantie? Hieronder 5 boeken die zeker de moeite waard zijnVeel leesplezier!

Zelfregulerend leren

Over zelfregulerend leren is veel te doen. Het lijkt een soort toverwoord: als we dit van onze studenten of leerlingen vragen, dan komt alles goed. In de praktijk blijkt het toch een stuk complexer: want hoe doe je dit nu?

Het boek ‘Zelfregulerend leren. Hoe? Zo!’ doet precies wat de titel zegt: duiden en ondersteunen in het toepassen. De meest recente theorie over zelfregulerend leren wordt helder uiteengezet, en direct gekoppeld aan toepassing in de praktijk. Daarbij mag je het met recht een gids noemen: de voorbeelden en werkvormen zijn direct te gebruiken als docent. Echt een aanrader voor docenten die willen dat leerlingen of studenten meer eigenaarschap (kunnen) nemen in het eigen leren!

Meer info & Bestellen

Expliciete Directe Instructie voor het VO

Hoeveel manieren zijn er om iets nieuws aan te leren aan een klas? Wanneer het gaat over ‘gewoon’ een goede instructie, dan is dit toch écht een boek wat je moet lezen. Expliciete directe instructie is de manier van lesgeven die eigenlijk het meest getoetst is aan wat werkt. De heldere stappen en passende werkvormen helpen om nieuwe informatie aan te bieden en te checken op begrip.

Het is dan ook een boek wat zeker de moeite waard is als beginnend docent of als je graag je instructie wil verbeteren. Deze versie is daarbij specifiek geschreven voor het vo, met veel verschillende voorbeelden voor alle vakken.

Meer info & bestellen

De school als werkplaats

Eva Naaijkens en Martin Bootsma zijn inmiddels bekende onderwijsschrijvers. Na het boek ‘Wat als we nu eens weer gewoon gingen lesgeven?’ en de variant voor het vo, is dit een mooie opvolger. De kern is eigenlijk heel eenvoudig: wat als we de de school als lerend geheel zien, vanuit een gezamenlijke visie? Wanneer je als team lerend werkt, met een heldere blik op wat kwaliteit is, dan kom je vaak al snel in de buurt van die gewenste kwaliteit.

In ‘De school als werkplaats’ nemen ze je mee in deze kwaliteitscultuur, en wat je kunt doen om dit binnen je school te organiseren. Dankzij de verschillende voorbeelden krijg je een goed beeld van hoe dit kan en werkt. En vooral: dat het ook kan en werkt! De moeite waard voor alle docenten die graag werken aan de kwaliteit van onderwijs, en daarbij samen willen blijven leren.

Meer info & bestellen

Gespreid leiderschap

In veel scholen en opleidingen wordt gezocht naar meer eigenaarschap. Niet alleen bij de leerlingen of studenten, maar ook binnen de organisatie zelf. Gespreid leiderschap is daarbij een term die vaak gebruikt wordt, en waar verschillende onderwijsinstellingen inmiddels mee bezig zijn. Maar hoe werkt dit nu in de praktijk? Kun je leiderschap echt delen?

Birgit van Rossum heeft een praktisch boek geschreven, op basis van de ervaring in het onderwijs. Hierbij komen verschillende misvattingen aan bod, die (vaak) voor veel herkenning zorgen én helpen om niet in deze valkuilen te stappen. Ook gaat het boek in op wat er nodig is om gespreid leiderschap te laten slagen. Kortom, een interessant boek voor iedereen die meer eigenaarschap en leiding wil nemen binnen een (onderwijs)organisatie.

Meer info & Bestellen

Verrijk je onderwijs

Over curriculumontwerp schrijven we veel op Vernieuwenderwijs, en ook in de werking van het brein hebben we veel interesse. We werden dan ook erg blij van het boek ‘Upgrade your teaching: understanding by design meets neuroscience’. Met trots raden we dan ook onze hertaling aan: Verrijk je onderwijs!

Prettig geschreven, maar met een enorme schat aan informatie over de werking van het brein en de invloed die we vanuit het curriculum daarop kunnen uitoefenen. Hoe ontwerp je zo, zodat het past bij je leerlingen en studenten? Hoe prikkel je op de juiste wijze en hoe zorg je dat leerlingen of studenten echt aan staan?

Met de vele praktische voorbeelden, handige schema’s en werkvormen kun je hier veel uithalen om in de klas mee aan de slag te gaan. Het sluit daarbij goed aan op zowel het vo als het mbo en hbo. Gebaseerd op de het inmiddels welbekende ‘backward design’ helpt het zo om tot een krachtig curriculum te komen. Echt de moeite waard dus!

Meer info & Bestellen

Met deze boeken kun je alle kanten op! Misschien spreekt het ene boek je meer aan dan het andere. Het loont om soms een boek te lezen met een mening die toch nét anders is dan wat jij denkt! Hoe dan ook: veel leesplezier. Heb je zelf nog tips? Laat het dan weten in de reacties hieronder.

image_pdfDownload artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vernieuwenderwijs

Als Vernieuwenderwijs helpen we scholen en opleidingen te komen tot krachtig onderwijs. Dit doen we door samenhangende hoogwaardige diensten en producten te bieden op het gebied van curriculumontwerp, toetsing en didactiek.

Nieuwsbrief

Elke week onze artikelen & interessante linkjes ontvangen?

Please wait...

Bedankt, je staat op onze mailinglijst!

Contact

Vernieuwenderwijs B.V.
Kerkenbos 1344
6546 BG Nijmegen

📞 Wessel: 06 194 02 982

📞 Michiel: 06 193 37 715

✉️ info@vernieuwenderwijs.nl

© 2024 · Vernieuwenderwijs