In deze derde podcastaflevering gaan Linda en Wessel opzoek naar het antwoord op de volgende vraag: Hoe beantwoord je de vraag ‘is dit goed’?
We leggen uit welk concept aan die vraag onderliggend is en we bespreken hoe je die vraag het beste kunt beantwoorden. Spoiler: niet.
Veel luisterplezier!
Meer weten?
Lees dan deze artikelen:
- Kwaliteitsbesef: waarom, wat en hoe?
‘Is dit goed?’ Met andere woorden: voldoe ik aan de eisen? Het is een vraag die leerlingen en studenten regelmatig stellen. Om die vraag te beantwoorden heb je besef van kwaliteit nodig, oftewel kwaliteitsbesef (evaluative judgement). Het is een begrip wat vaak voorbij komt als het gaat over bijvoorbeeld formatief handelen. Lees meer - 5 manieren om te werken aan kwaliteitsbesef
Bij formatief handelen is één van de belangrijkste dingen dat leerlingen of studenten weten waar ze naartoe werken en wanneer dit goed is: kwaliteitsbesef. Het zorgt er voor dat ze een helder doel en referentiepunt hebben tijdens het leerproces. Dit heeft richting aan het leren, bevordert zelfanalyse en zelfregulatie en maakt feedback effectiever. Hoe kun je nu praktisch werken aan kwaliteitsbesef? In dit artikel 5 manieren. Lees meer - Scaffolding en kwaliteitsbesef
Heb je wel eens gezien dat een huis wordt gebouwd zonder steigers? De kans is klein: de ondersteuning is nodig om tot een stevig, duurzaam en afgewerkt gebouw te komen. Willen we dat leerlingen en studenten kwaliteitsbesef ontwikkelen, dan is het dan ook belangrijk om passende ondersteuning te bieden. Het bieden van deze ondersteuning wordt scaffolding genoemd. Lees meer
Als Vernieuwenderwijs helpen we scholen en opleidingen te komen tot krachtig onderwijs. Dit doen we door diensten en producten te bieden op het gebied van visie, curriculumontwerp, toetsing en didactiek. Daarbij geloven we sterk in leren door ontwerp: als team werken aan een gedeelde taal en handelen door samen actief onderwijs te ontwikkelen, op basis van weloverwogen keuzes.