En dan is het alweer zover. De laatste lessen, een kerstborrel, een kerstontbijt en vervolgens is het kerstvakantie! Een periode die je goed kunt gebruiken om bij te komen, uit te rusten en voor veel docenten; een goed boek te lezen. Wat voor boek is nu interessant om te lezen deze kerstvakantie? Hieronder vier tips.
What does this look like in the classroom?
Er worden jaarlijks een groot aantal onderzoeken gedaan en gepubliceerd over manieren waarop we ons onderwijs kunnen verbeteren. Soms spreken onderzoeken elkaar daarbij ook tegen. Hoe weet je nu als docent welke onderzoeken interessant zijn om te lezen? En op welke manier kan je dit vertalen naar je lessen? In dit boek komen 18 educatieve denkers aan het woord over een groot aantal onderzoeken naar 10 verschillende gebieden binnen het onderwijs. Hierbij staat steeds centraal op welke manier de onderzoeken zich zouden kunnen vertalen naar het klaslokaal.
EduNext: een boek over changemakers
Het boek EduNext gaat middels 9 hoofdstukken, verdeeld over 3 delen, in op welke manier je de school van binnenuit kan transformeren. Centraal daarbij staat het transformatierad: een holistisch model waarvanuit verschillende invalshoeken, aan de hand van situaties, alternatieven en in totaal 40 praktijkvoorbeelden wordt ingegaan op de diverse onderdelen binnen en rondom de school, die je kan transformeren om het onderwijs zo beter te laten aansluiten bij de huidige en toekomstige maatschappij. Lees hier onze volledige review om te kijken of het boek wat voor je is.
Making good progress? The Future of Assessment for Learning
Een research-informed boek over formatief evalueren, waarin wordt ingegaan op de impact die formatief evalueren heeft op onze klassen. In het boek worden praktischer aanbevelingen en tips gegeven. Het boek is geschreven door Daisy Christodoulou, hoofd van de Ark Academy, een zeer hoog aangeschreven school in Groot Brittanië, waar leerlingen zitten in de leeftijd van 3 tot 18 jaar. Dit maakt ook dat het boek nuttig is voor zowel docenten binnen het primair als het voortgezet onderwijs.
Onderwijs voor de 21ste eeuw
De wereld verandert razendsnel. Moet ons onderwijs dan ook niet veranderen? Leren onze kinderen op school nog wel de cruciale dingen die ze nodig hebben in de maatschappij van de 21ste eeuw? Hoe kan ons onderwijs ervoor zorgen dat alle leerlingen zich volwaardig ontwikkelen en zich goed voelen op school? Wat is de rol van de leerkracht? En wat is de rol van ouders? En moeten we nu massaal computers en tablets in onze klassen invoeren? Dit boek biedt een antwoord op de grote vragen over het onderwijs van de 21ste eeuw. Geschreven in een heldere taal en voorzien van concrete ideeën uit de onderwijspraktijk.
Met deze vier boeken heb je in de kerstvakantie ieder geval genoeg te doen. Zelf nog tips? Wat lees jij in de vakantie? Laat het weten via twitter, Facebook of een reactie hieronder.
Een prettige kerstvakantie en inspirerend, innovatief 2018 toegewenst!
Mede-oprichter van Vernieuwenderwijs. Daarvoor onderwijskundige in het hoger onderwijs en leraar geschiedenis en maatschappijleer in het voortgezet onderwijs. Praat graag over en is graag bezig met: didactiek, curriculumontwerp, toetsing, leren leren en veranderkunde. Actieve ontwikkelaar, onderzoeker en spreker.