Creatief denken is een van de belangrijke vaardigheden voor de maatschappij van nu. In eerdere artikelen gingen we in op wat creativiteit nu precies is, en op welke manier je het kunt meten. Maar creatief denken kun je ook stimuleren! In dit artikel kijken we naar zeven elementen die er voor zorgen dat creatief denken gestimuleerd wordt in de les.
Vragen stellen
Een belangrijk onderdeel van creatief denken is het divergent denken. Meerdere opties bekijken en dan pas beslissingen maken. Door vragen te stellen aan leerlingen help je ze om na te denken over andere opties. Wanneer dit een basiselement is in de klas gaan leerlingen dit ook al zelf doen: zichzelf vragen stellen, en de beslissing uitstellen. Door hier veel aandacht aan te besteden in de les wordt dit steeds beter.
Ruimte voor spel
Spel (of zoals het in de internationale literatuur gebruikt wordt: play) is erg belangrijk voor mensen. Ergens mee bezig zijn zonder dat het moet, maar er letterlijk mee spelen zorgt niet alleen voor voldoening, maar ook voor meer ideeën. Omdat je tijdens het spelen niet bewust bezig bent met een opdracht verken je ook meer kanten van een onderwerp of object. Maak hier dus ruimte voor!
Verbindingen leggen
Creatief denken gaat voor een groot deel ook over het leggen van verbindingen. Hier kun je als docent mee helpen, zowel door het goede voorbeeld te geven, als door leerlingen hier bewust op te bevragen. Als je dit veel doet in de klas, dan zullen leerlingen hier ook in verbeteren.
Fantasie gebruiken
Ruimte voor fantasie is ook een belangrijke voor creatief denken. Eigenlijk gaat het hier vooral om: het mag. Dus ook gekke ideeën, vreemde verzinsels of rare plannen moeten de mogelijkheid hebben om te kunnen bestaan in de klas. Meer fantasie betekend meer opties, wat er voor zorgt dat leerlingen gestimuleerd worden om creatiever te denken.
Innovatie
Niet alles moet op de manier zoals het altijd gegaan is. Door innovatie de ruimte te geven in de klas is er meer vernieuwing en afwisseling. Ook hierdoor zien leerlingen meerdere manieren om iets op te lossen, en ontdekken ze dat dingen altijd in ontwikkeling zijn. Hierdoor worden leerlingen ook meer eigenaar van het proces, en zien ze dat er op meerdere manieren iets opgelost kan worden.
Risico nemen
Fouten maken mag! Sterker nog: als je geen risico durft te nemen, dan wordt creatief denken wel heel ingewikkeld. Door ruimte te bieden aan leerlingen om risico te nemen ontstaat er steeds meer een sfeer waar het gaat over proberen, testen en experimenteren.
Zelf kiezen
Leerlingen zelf laten kiezen of bepalen (zie ook: Heutagogiek), geeft ook meer ruimte voor creatief denken. Leerlingen worden gedwongen om actief na te denken, omdat ze nu zelf moeten bepalen hoe ze iets gaan leren. Dat maakt het spannender, maar levert op dat leerlingen bewuster bezig zijn met wat ze doen, én meer creatief denken!
Onderzoek
Naar creativiteit en creatief denken wordt veel onderzoek gedaan. Ook dit artikel is gebaseerd op onderzoek, waarin gekeken is naar hoe jongere kinderen (6 en 7 jaar) gestimuleerd kunnen worden om meer creatief te denken. Deze voorwaarden zijn behoorlijk algemeen, en kunnen wat ons betreft daarom goed vertaald worden naar leerlingen van alle leeftijden. Zelf ook bezig met het ontwikkelen van creatief denken bij leerlingen? Herken jij je in de bovenste punten, of juist helemaal niet? Laat het ons weten!
Docent, onderwijsontwerper & maker. Altijd veel ideeën, en op zoek naar de verbinding tussen leren, creativiteit en technologie. Onderwijs kan altijd beter, maar mag ook zeker leuker! Mede-oprichter van Vernieuwenderwijs.
One thought on “7 manieren om creatief denken te bevorderen in de klas”