De wereld van onderwijs zit bomvol lastige concepten. Denk aan blended learning, synchroon en asynchroon leren of constructive alignment: onderwijsconcepten waar je als docent flink het hoofd over kan breken. In de animatieserie ‘Barend legt uit’ legt auteur Barend Last daarom lastige onderwijsconcepten, makkelijk uit. Dit keer: Feedback geletterdheid.
Feedbackgeletterdheid
Feedback is één van de krachtigste middelen in onderwijs. Er is dan ook steeds meer aandacht voor feedback, bijvoorbeeld bij formatief handelen of blended learning. Kortgezegd is feedback informatie over iemands prestatie of begrip die wordt gegeven door iemand, iets of een ervaring. Denk aan een docent, een evaluatieformulier of het doen van een taak.
Feedback is een niet te onderschatten mechanisme om leerlingen of studenten inzicht te geven in waar zij staan ten opzichte van een doel. Het vertelt hun wat ze kunnen bijsturen. Maar ondanks de kracht van feedback, blijkt dit instrument niet altijd even effectief te zijn. Studenten zijn bijvoorbeeld ontevreden met ontvangen feedback, zien geen waarde in feedback van medestudenten of worden onvoldoende geprikkeld iets te doen met de feedback.
Daarom is het belangrijk te werken aan feedback geletterdheid: de inzichten, capaciteiten en houdingen die nodig zijn voor het effectief opnemen van feedback. In deze nieuwe video uit de reeks ‘Barend legt uit’ wordt helder uiteengezet waar feedback geletterdheid uit bestaat en hoe je er aan kan werken.
Totstandkoming
De serie “Barend Legt Uit” is tot stand gekomen in een samenwerking tussen Barend Last, Boom Uitgevers Amsterdam en Vernieuwenderwijs.
- Meer weten over Barend? Neem een kijkje op www.barendlast.com.
- Meer weten over Boom Hoger Onderwijs? Neem een kijkje op Boom hoger onderwijs
- Meer leren over onderwijsontwerp? Meld je aan voor de leergang curriculumontwerp van Vernieuwenderwijs.