In het onderwijs krijgen we regelmatig te maken met lastige concepten, nieuwe ideeën of uitdagende technieken. Denk aan blended learning, smartphones in de klas of kunstmatige intelligentie: dingen waar je als docent flink het hoofd over kan breken. In de animatieserie ‘Barend legt uit’ legt auteur Barend Last daarom lastige dingen, simpel uit. Dit keer: Smartphones in de klas.
Smartphones in de klas
Smartphones, tablets en smartwatches zijn vanaf 1 januari 2024 door de Rijksoverheid verbannen uit de klas op de middelbare school. Maar er zijn uitzonderingen, zoals wanneer ze noodzakelijk zijn voor de inhoud van de les of wanneer leerlingen afhankelijk zijn van hun telefoon om medische redenen of door een beperking. Scholen moeten zelf regels opstellen in overleg met leraren, ouders en leerlingen over het gebruik van deze apparaten. Hoe zit dit precies?
Smartphones zijn overal, dus ook in de klas. Maar zijn ze daar een hulpmiddel of een afleiding? Dit is een veelbesproken vraag. Aan de ene kant zijn smartphones krachtige tools die de leerervaring van leerlingen of studenten flink kunnen verrijken. Een atlas, camera, videorecorder, microfoon, internetbrowser, rekenmachine, allemaal in je broekzak. Klinkt als de droom van iedere docent, toch?
Niet helemaal. Want aan de andere kant kunnen ze ook een bron van afleiding zijn: sociale media, berichten, games, ze slurpen de aandacht van weg en maken het knap lastig om te concentreren – laat staan leren.
Dus ja, hulpmiddel of afleiding? Zoals met zoveel dingen in het leven, is het antwoord: beide. Daarom verkent Barend in deze video over smartphones in de klas hoe het nu zit, en wat je als school kunt doen om goed beleid te maken.
Totstandkoming
De serie ‘Barend Legt Uit’ is tot stand gekomen in een samenwerking tussen Barend Last, Boom Uitgevers Amsterdam en Vernieuwenderwijs. De animatie is gemaakt door Ilona Steege.
- Meer weten over Barend? Neem een kijkje op www.barendlast.com.
- Meer weten over Boom Hoger Onderwijs? Neem een kijkje op Boom hoger onderwijs
- Meer leren over effectief leren en studeren? Bekijk dan deze pagina vol met artikelen, downloads en meer!
![Barend Last](https://Vernieuwenderwijs.b-cdn.net/wp-content/uploads/Barend-Last-270x270.jpeg)
Barend Last werkte als leraar en schoolleider in het basisonderwijs, en stroomde later door naar het hoger onderwijs. Inmiddels werkt hij als spreker, trainer, schrijver en onderwijsadviseur bij Buro Mindshift. Barend schreef diverse boeken over onderwijs, waaronder het recente ‘Chatten met Napoleon’ over verantwoord werken met generatieve AI in het onderwijs. Ook schreef Barend diverse kinderboeken. Meer op www.barendlast.com.
Over hoe het zit met een smartphone in de klas in het hoger onderwijs heb ik samen met een collega van het lectoraat Teaching Learning and Technology een kort artikel geschreven. Dat sluit mooi aan bij de inhoud van bovenstaand filmpje.
Bijgaand de link naar het artikel:
https://www.inholland.nl/onderzoek/publicaties/in-zeven-minuten-bijgepraat-over-smartphone-gebruik-in-het-hoger-onderwijs-verbieden-of-toestaan
Fijne uitleg! Dank voor je toevoeging 😊
‘verbannen uit de klas’ doet vermoedden dat er nu een verbod is ingesteld vanuit Rijksoverheid. Dat is nog niet het geval – al doet de kop* dat wel vermoeden.
Echter valt in de Kamerbrief** te lezen dat het vooralsnog een ambitie / opdracht betreft die bij scholen is neergelegd. “De gezamenlijke ambitie is dat alle scholen tegen 1 januari 2024 beleid hebben
geïmplementeerd op basis van het uitgangspunt “nee, tenzij”. ”
En een stukje verderop in de Kamerbrief is te lezen dat er in juni 2024 wordt gekeken naar de eventuele noodzaak voor een wettelijk verbod. “Alle betrokken partijen hebben expliciet uitgesproken dat ze zullen aanjagen dat scholen het uitgangspunt “nee, tenzij” in hun schoolbeleid opnemen en kritische blijven onderzoeken wat er nodig is om deze ambitie te laten slagen. In oktober 2023 vindt een 0-meting plaats en in juni 2024 een vervolgmeting van het beleid op scholen over mobiele telefoons in de klas. Aan de hand van de meting in juni wordt gewogen of de gekozen aanpak adequaat is of dat ander (wettelijk) instrumentarium/aanpassing van de afspraken noodzakelijk is.”
* https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voortgezet-onderwijs/mobiele-apparaten-in-de-klas
** https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/kamerstukken/2023/07/04/landelijke-afspraken-mobiele-telefoons-in-de-klas/landelijke-afspraken-mobiele-telefoons-in-de-klas.pdf