4 Boeken voor de kerstvakantie (2023)

Het is weer tijd voor de kerstvakantie! Vooruitkijken en goede voornemens horen hier natuurlijk ook bij. En daar waar de een vooral het hoofd leeg wil maken, wil de ander graag nieuwe ideeën opdoen. Een goed boek kan helpend zijn. We hebben er 4 verzameld die zeker de moeite waard zijn om te lezen deze kerst! Hieronder een mooie verzameling van goede boeken uit 2023. Veel leesplezier!

Is het voor een cijfer?

Johannes Visser is inmiddels een gevestigde naam in het Nederlands onderwijs, dankzij zijn scherpe pen in De Correspondent. In dit compacte boekje duikt hij in een van de meest gestelde vragen: ‘Is het voor een cijfer?’.

Zoals we zelf over dit boek schreven: “Wat ons betreft is het dan ook een boek wat iedereen in het onderwijs – dus ook zeker buiten het voortgezet onderwijs – zou mogen lezen om kritisch te reflecteren op het aantal cijfers dat wordt gegeven of meer nog: het aantal summatieve beslissingen dat wordt genomen. Want als we terug gaan naar de kern van wat een toets is – een brug tussen didactiek en leren (Wiliam, 2021) – in hoeverre helpen toetsen onze leerlingen en studenten dan met leren?

Kortom: de moeite waard om het denken over cijfers op te rekken! Meer weten? Lees dan vooral de volledige review.

Meer info & bestellen

School Staff Culture

In het onderwijs gaat het vaak over werkvormen, didactische technieken of leerstrategieën. Allemaal belangrijk natuurlijk, maar de randvoorwaarden dienen ook in orde te zijn. Hoe ‘bouw’ je aan een sterk team, waarmee je als school goed kunt presteren? Wat is daar voor nodig?

Ruth Ashbee heeft een mooi inhoudelijk, maar zeker ook erg praktisch boek geschreven over hoe je als team werkt naar een sterke cultuur. Vanuit verschillende invalshoeken kijkt ze naar het belang hiervan, om vervolgens een aantal praktische stappen te bieden om binnen je eigen context mee aan de slag te kunnen.

Wat erg sterk is aan het boek, is dat er ook een gratis ‘werkboek’ te vinden is op de site van haar uitgever, onder het kopje ‘Support material’. Hiermee kun je, in lijn van het boek, in een aantal sessies met je collega’s aan de slag om een nieuw fundament te leggen voor een krachtige schoolcultuur.

Meer info & bestellen

Waarom leren niet vanzelf gaat

Een klassieker, nu vertaald naar het Nederlands. Het boek ‘Why don’t students like school’ is een enorm bekend werk van Daniel T. Willingham en is nu ook verkrijgbaar in het Nederlands.

Willingham schrijft op bekende wijze over hoe je leerlingen zo goed mogelijk kan helpen om écht iets te leren. Daarbij gebruikt hij recente en relevante inzichten uit de cognitieve psychologie. Zo doe je als docent niet alleen meer kennis op over het leren zelf, maar ook over hoe je dit kunt vertalen naar de leerlingen of studenten in de klas.

En als je de engelstalige versie nog niet kent, dan is dit bijna verplicht om te lezen, of je nu beginnend of ervaren docent bent.

Meer info & bestellen

Waarom we de wereld niet rond kunnen krijgen

Een iets ander boek dan de boeken hierboven, maar voor de kerstvakantie ook zeker een goed idee! Als docenten , onderwijskundigen of in een andere rol in het onderwijs, proberen we zoveel mogelijk grip te hebben. Daarbij zitten we soms echt onszelf in de weg: alles dichtplannen, zo goed mogelijk voorbereiden en proberen te onderbouwen. Frank Meester houdt een pleidooi voor inconsequentie: het kan niet allemaal perfect zijn.

In dit goed leesbare boek onderbouwt de schrijver zijn ideeën met relevante inzichten uit de filosofie, maar dat op een manier die voor iedereen toegankelijk is. De kern: neem het nu eens allemaal niet té serieus! De moeite waard dus voor de lezer die graag de dingen in perspectief zet!

Meer info & bestellen

Met deze boeken kun je alle kanten op! Misschien spreekt het ene boek je meer aan dan het andere. Het loont om soms een boek te lezen met een mening die toch nét anders is dan wat jij denkt! Hoe dan ook: veel leesplezier. Heb je zelf nog tips? Laat het dan weten in de reacties hieronder, of lees onze vorige boekentips terug!

image_pdfDownload artikel

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *