7 Boeken voor in de zomervakantie (2023)

Zomervakantie! De tijd om op te laden, bij te komen en te genieten van mooi weer. Nieuwe ideeën passen daar goed bij, en hoe kun je dat beter doen dan door een boek te lezen! Welk boek is nu interessant om te lezen deze zomervakantie? Hieronder 7 boeken waar wij het afgelopen schooljaar erg enthousiast over zijn geworden. Hopelijk zit er voor jou ook iets moois bij! Veel leesplezier!

We gaan ervoor!

Hoe zet je nu écht stappen op school? Op welke manier kun je er voor zorgen dat er wél een verandering plaats vindt? Met het boekje ‘We gaan ervoor!’ komt hier een helder antwoord op: door te bouwen aan een collectieve ambitie.

Een klein boekje met maar 136 pagina’s, maar laat je daardoor niet tegenhouden: het zit bomvol goede inhoud die je direct kunt toepassen. Door de prettige opzet en manier van schrijven herken je direct dat de schrijvers weten waar ze het over hebben. Daarbij delen ze veel praktische werkvormen en activiteiten, om zo samen met je collega’s stappen te zetten. Een hele fijne dus om tijdens de zomer te lezen, en daarna vol goede moed het nieuwe schooljaar te starten!

Meer info & Bestellen

Leerlingen intrinsiek motiveren

Rob Martens is steeds meer een bekende naam in de onderwijswereld, als het gaat over het opnieuw nadenken over het ‘waarom’ van onderwijs. In zijn vorige boek lag de focus op meer aandacht voor alle vormen van spel, en vooral de ruimte die nodig is om te kunnen ontwikkelen. In dit nieuwe boek is de focus wellicht nog concreter: hoe motiveer je leerlingen nu intrinsiek?

Ook hier gaat het voor een groot gedeelte over dezelfde thema’s: meer ruimte voor leren en ontwikkelen, meer aandacht voor de leerlingen zelf en vooral ook het mogen maken van fouten. Binnen de enorme druk(te) binnen scholen is dat een prettig pleidooi, waarvan we hopen dat veel scholen dit advies ter harte nemen. Door de vele voorbeelden, verhalen en tips kun je er altijd wel iets uit meenemen als docent.

Meer info & Bestellen

Blended learning in de praktijk

Barend Last is een bekende naam op Vernieuwenderwijs. Naast de verschillende interessante artikelen over Blended Learning delen we ook samen de video’s van Barend Legt Uit.

In dit boek gaat Barend verder waar hij met ‘Blended Learning en onderwijsontwerp’ is gebleven. In het eerste boek ging het met name over het ontwerpen vanuit de verschillende principes om tot een krachtig blended ontwerp te komen. In dit boek is staat, zoals de titel doet vermoeden, de praktijk centraal.

Het boek is geschreven in de context van het Hoger Onderwijs, maar is net zo geschikt voor andere type onderwijs. Een echte aanrader voor als je als docent hier graag meer over wilt weten of actief me aan de slag wilt gaan. De vele handige tips, voorbeelden en handvatten dragen daarbij bij aan een fijn leesbaar en goed toepasbaar boek.

Meer info & bestellen

Zelfregulerend leren

Over zelfregulerend leren is veel te doen. Het lijkt een soort toverwoord: als we dit van onze studenten of leerlingen vragen, dan komt alles goed. In de praktijk blijkt het toch een stuk complexer: want hoe doe je dit nu?

Het boek ‘Zelfregulerend leren. Hoe? Zo!’ doet precies wat de titel zegt: duiden en ondersteunen in het toepassen. De meest recente theorie over zelfregulerend leren wordt helder uiteengezet, en direct gekoppeld aan toepassing in de praktijk. Daarbij mag je het met recht een gids noemen: de voorbeelden en werkvormen zijn direct te gebruiken als docent. Echt een aanrader voor docenten die willen dat leerlingen of studenten meer eigenaarschap (kunnen) nemen in het eigen leren!

Meer info & Bestellen

De school als werkplaats

Eva Naaijkens en Martin Bootsma zijn inmiddels bekende onderwijsschrijvers. Na het boek ‘Wat als we nu eens weer gewoon gingen lesgeven?’ en de variant voor het vo, is dit een mooie opvolger. De kern is eigenlijk heel eenvoudig: wat als we de de school als lerend geheel zien, vanuit een gezamenlijke visie? Wanneer je als team lerend werkt, met een heldere blik op wat kwaliteit is, dan kom je vaak al snel in de buurt van die gewenste kwaliteit.

In ‘De school als werkplaats’ nemen ze je mee in deze kwaliteitscultuur, en wat je kunt doen om dit binnen je school te organiseren. Dankzij de verschillende voorbeelden krijg je een goed beeld van hoe dit kan en werkt. En vooral: dat het ook kan en werkt! De moeite waard voor alle docenten die graag werken aan de kwaliteit van onderwijs, en daarbij samen willen blijven leren.

Meer info & bestellen

33 Tips voor vo-didactiek

Als docent in het voortgezet onderwijs wordt er steeds meer van je gevraagd. Naast je inhoudelijke vakkennis gaat het ook over de didactische kant: hoe kun je als docent je leerlingen zo goed mogelijk helpen met leren?

33 tips voor vo-didactiek helpt zowel de beginnende als gevorderde docent die lesgeeft aan leerlingen in het voortgezet onderwijs. Het bevat 33 unieke tips voor effectieve didactiek. Iedere tip start met een beknopte samenvatting van de belangrijkste wetenschappelijke inzichten. Vervolgens worden praktische aanwijzingen gegeven uit de onderwijspraktijk, direct inzetbaar in de les. De auteurs  vertellen hoe het leerproces in het leerlingenbrein verloopt, hoe leerlingen leren leren en wat wel en niet werkt.

Dit boek is nuttig voor iedereen die zich bezighoudt met het begeleiden van leerlingen en is te gebruiken bij zowel het vormgeven van het onderwijs, als tijdens het lesgeven. De praktische voorbeelden komen direct uit de klas, en werken daarbij op elk niveau in het vo. Goede didactiek is immers universeel. Kortom, een essentieel boek voor iedereen die leerlingen wil helpen ontwikkelen richting een leven lang leren.

Meer info & bestellen

Verrijk je onderwijs

Over curriculumontwerp schrijven we veel op Vernieuwenderwijs, en ook in de werking van het brein hebben we veel interesse. We werden dan ook erg blij van het boek ‘Upgrade your teaching: understanding by design meets neuroscience’. Met trots raden we dan ook onze hertaling aan: Verrijk je onderwijs!

Prettig geschreven, maar met een enorme schat aan informatie over de werking van het brein en de invloed die we vanuit het curriculum daarop kunnen uitoefenen. Hoe ontwerp je zo, zodat het past bij je leerlingen en studenten? Hoe prikkel je op de juiste wijze en hoe zorg je dat leerlingen of studenten echt aan staan?

Met de vele praktische voorbeelden, handige schema’s en werkvormen kun je hier veel uithalen om in de klas mee aan de slag te gaan. Het sluit daarbij goed aan op zowel het VO als het MBO en HBO. Gebaseerd op de het inmiddels welbekende ‘backward design’ helpt het zo om tot een krachtig curriculum te komen. Echt de moeite waard dus!

Meer info & Bestellen

Met deze boeken kun je alle kanten op! Misschien spreekt het ene boek je meer aan dan het andere. Het loont om soms een boek te lezen met een mening die toch nét anders is dan wat jij denkt! Hoe dan ook: veel leesplezier. Heb je zelf nog tips? Laat het dan weten in de reacties hieronder.

image_pdfDownload artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vernieuwenderwijs

Als Vernieuwenderwijs helpen we scholen en opleidingen te komen tot krachtig onderwijs. Dit doen we door samenhangende hoogwaardige diensten en producten te bieden op het gebied van curriculumontwerp, toetsing en didactiek.

Nieuwsbrief

Elke week onze artikelen & interessante linkjes ontvangen?

Please wait...

Bedankt, je staat op onze mailinglijst!

Contact

Vernieuwenderwijs B.V.
Kerkenbos 1344
6546 BG Nijmegen

📞 Wessel: 06 194 02 982

📞 Michiel: 06 193 37 715

✉️ info@vernieuwenderwijs.nl

© 2024 · Vernieuwenderwijs