De Wijsneuzen – aflevering 8: Samenwerkend leren

In deze achtste podcastaflevering gaan Linda en Wessel opzoek naar het antwoord op de volgende vraag: Hoe ondersteun je samenwerkend leren?

Linda legt uit waar het idee van samenwerkend leren vandaan komt en we bespreken de belangrijkste voorwaarden voor succes. Ook bespreken we de complexiteit rondom het beoordelen van samenwerking.

Veel luisterplezier!

Meer weten?

Lees dan deze artikelen:

  • Interactie bevorderen om tot dieper leren te komen: Team-based learning in de praktijk
    Chi & Wylie (2014) hebben actief leren ingedeeld in een framework (ICAP) en aangetoond dat de leeropbrengst in de verschillende categorieën van actie (interactief, constructief, actief en passief) significant verschilt: hoe interactiever de activiteit, hoe groter de leeropbrengst. Goed om te weten, maar hoe creëer je een leeromgeving waarin alle deelnemers een interactieve bijdrage leveren en constructief samenwerken?  Lees meer
  • Online samenwerken: 4 tools die werken 
    Een van de dingen die lastig is om online te doen is echt goed samenwerken. Naast dat je niet bij elkaar zit, is het ook belangrijk dat het digitale gereedschap werkt om überhaupt samen te kunnen werken. Dus hoe doe je dat dan? In dit artikel lichten we verschillende voorbeelden uit waarmee leerlingen op afstand kunnen werken. Lees meer
  • Blended learning in de praktijk – Deel 4: Groepswerk structureren en stimuleren
    Onderwijs geven kan op veel manieren: in een groep of individueel, fysiek of online, synchroon of asynchroon. Al die manieren vereisen een andere aanpak. Wanneer je ze op de juiste wijze weet te combineren, verrijk je de leerervaring van de student. Die combinatie heet blended learning. In dit vierde deel gaan we in op de vraag: “Hoe kan je groepswerk, zowel online als fysiek, structureren en actieve deelname stimuleren?” Lees meer
  • 5 manieren om groepsopdrachten te beoordelen
    In groepen werken is een vak apart, waarbij leerlingen leren samenwerken, elkaar kunnen versterken, leren plannen, etc. Vaak vinden leerlingen dit erg leuk om te doen en gezamenlijk komen zij dan tot de mooiste producten. Soms loopt de samenwerking echter niet zoals gepland en is er hulp nodig. Hoe dan ook is samenwerken erg leerzaam en is het belangrijk om dit uiteindelijk eerlijk te beoordelen. Hoe kun je dat doen? In dit artikel op willekeurige volgorde 5 manieren om groepswerk te beoordelen.  Bekijk hier
image_pdfDownload artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vernieuwenderwijs

Als Vernieuwenderwijs helpen we scholen en opleidingen te komen tot krachtig onderwijs. Dit doen we door diensten en producten te bieden op het gebied van visie, curriculumontwerp, toetsing en didactiek.

Nieuwsbrief

Elke week onze artikelen & interessante linkjes ontvangen?

Please wait...

Bedankt, je staat op onze mailinglijst!

Contact

Vernieuwenderwijs B.V.
Kerkenbos 1344
6546 BG Nijmegen

📞 Wessel: 06 194 02 982

📞 Michiel: 06 193 37 715

✉️ info@vernieuwenderwijs.nl

© 2024 · Vernieuwenderwijs