Feedback is één van de belangrijkste onderdelen van het leerproces van leerlingen en studenten. Door feedback kunnen zij inzicht krijgen in waar zij staan ten opzichte van het startpunt of doel. Daarvoor is het belangrijk dat de feedback op een goede manier wordt gegeven. Echter, minstens net zo belangrijk is hoe je als leerling of student de feedback ontvangt: feedbackgeletterdheid. Hoe gaan jouw studenten om met feedback? Daarvoor kun je deze vragenlijst gebruiken.
Goede feedback geven
Feedback, vaak gegeven door een mede-leerling of student (peer), docent of andere professional, kan erg waardevol zijn voor studenten (leerlingen). Daarbij is het belangrijk dat feedback op een krachtige manier wordt gegeven. Wat maakt feedback krachtig? Enkele aandachtspunten:
- Zet aan het denken: laat het meer zijn dan een boodschap,
zoals door de feedbacklagenda of feedbacksheet te gebruiken. - Zorg voor leerruimte om wat te doen met de feedback,
zoals een product verbeteren of om hulp kunnen vragen. - Waak voor zogenaamde ‘post mortem’ feedback:
feedback na een summatieve beslissing is vooral een onderbouwing van je oordeel. - Waak voor de ‘feedback-graveyard’:
te veel feedback kan overweldigend zijn en daardoor deels verloren gaan. - Geef niet alleen feedback op de taak, maar ook juist op het proces of zelfregulerend vermogen: dat is overdraagbaar naar andere opdrachten en daardoor duurzamer.
Veel meer hierover kun je lezen in dit uitgebreide artikel over feedback.
Feedback goed ontvangen: feedbackgeletterdheid
Naast de gever, is er bij feedback ook de ontvanger. Hoe goed iemand ook feedback geeft, een student moet er ook wat mee willen en kunnen doen. Dit omgaan met feedback noem je ‘feedbackgeletterdheid’. Concreet is dit het vermogen om feedback te ontvangen, te interpreteren en te gebruiken om er van te leren. Het gaat om een set van vaardigheden en attitudes om de leerwaarde van feedback te (h)erkennen en hier vervolgens ook consequenties aan te verbinden.
Studenten die feedbackgeletterd zijn, doen proactief suggesties om de feedbackdialoog gaande te houden. Zij vragen om verduidelijking, of verduidelijken hun eigen standpunt op een constructieve manier, waardoor ze in gesprek blijven over de eigen prestatie en de gekregen feedback.
Een veelgebruikt model voor feedbackgeletterdheid is dat van Carless en Boud (2018):

Meer hierover kun je lezen in dit uitgebreide artikel over feedbackgeletterdheid.
Bekijk eventueel onze animatie over feedbackgeletterdheid:
Vragenlijst feedbackgeletterdheid
In hoeverre gaan jouw studenten ‘goed’ om met feedback? In een recente publicatie van Dawson et al. (2024) is de feedback literacy behaviour scale (FLBS) gepubliceerd. De vragenlijst bestaande uit 24 items, die ieder met een likertschaal van 1 (nooit) tot 6 (altijd) worden beantwoord. De items zijn te categoriseren in de onderwerpen: feedback zoeken, feedback begrijpen, feedback gebruiken, feedback geven en emoties beheren.
Een manier om de vragenlijst in te zetten is – in lijn met de werkvorm denken-delen-uitwisselen – door deze door je leerlingen of studenten te laten invullen (eventueel met een toelichting per vraag), deze in groepjes met elkaar te laten vergelijken (welke verschillen en overeenkomsten zijn er) en dit klassikaal te bespreken: wat valt in het algemeen op? Wat vinden we daarvan? Wat willen of moeten we daarmee? Ga middels de vragenlijst met elkaar in gesprek over de (meer)waarde van feedback en hoe je dit nuttig voor elkaar kunt maken.
Meer van dit soort vragenlijsten, posters en ander materiaal? Bekijk dan onze downloads.
