In de 33ste aflevering gaan Wessel en Linda opzoek naar het antwoord op de vraag: Hoe kun je omgaan met afdwalers?
Wazige ogen, blikken naar buiten of er even niet bij zijn; je ziet het iedere les wel eens gebeuren. Leerlingen en studenten dwalen soms af en lijken dan te dagdromen. Maar is dat wel zo? En is dat erg? In deze podcast gaan we in op nieuwe inzichten op het gebied van mind-wandering. We gaan op wat het (niet) is, waarom het waardevol kan zijn én hoe je er mee om kunt gaan in je lessen. Blijf je bij les 😉?
Veel luisterplezier!
Meer weten over het brein en leren?
Lees dan deze artikelen:
- Prettig leren en effectief leren: twee verschillende dingen
Wat is voor jou een prettige manier van leren? Veel leerlingen of studenten vinden het prettig om tekst te herlezen, samen te vatten of te markeren. Ook een uitgebreide instructie of hoorcollege wordt vaak als prettig ervaren. Het zijn leeractiviteiten die dus graag worden gedaan, maar zeker niet altijd even effectief zijn. Een artikel over het verschil tussen prettig leren en effectief leren. Lees meer - De kracht van vergeten
De Amerikaanse psycholoog William James deed in de 19e eeuw de uitspraak: “Als we alles zouden onthouden, zouden we in de meeste gevallen even slecht af zijn als wanneer we alles zouden vergeten.” Hier zit een kern van waarheid in. Vergeten is minstens zo belangrijk als onthouden! Een gastartikel van Yves Moerskofski. Lees meer - 7 manieren om rekening te houden met cognitieve belasting (poster)
We weten de laatste jaren steeds meer over het brein en leren. Zo weten we dat het nodig is om het brein aan het werk te zetten om te actief te leren, maar ook dat het daarbij belangrijk is om het niet te zwaar te belasten: dan blijft er minder ruimte over om nieuwe informatie te verwerken en uiteindelijk op te slaan in het langetermijngeheugen. Om daarbij te helpen hierbij een poster met 7 tips op rekening te houden met de cognitieve belasting. Lees meer
Als Vernieuwenderwijs helpen we scholen en opleidingen te komen tot krachtig onderwijs. Dit doen we door diensten en producten te bieden op het gebied van visie, curriculumontwerp, toetsing en didactiek. Daarbij geloven we sterk in leren door ontwerp: als team werken aan een gedeelde taal en handelen door samen actief onderwijs te ontwikkelen, op basis van weloverwogen keuzes.