fbpx

7 manieren om rekening te houden met cognitieve belasting (poster)

We weten de laatste jaren steeds meer over het brein en leren. Zo weten we dat het nodig is om het brein aan het werk te zetten om te actief te leren, maar ook dat het daarbij belangrijk is om het niet te zwaar te belasten: dan blijft er minder ruimte over om nieuwe informatie te verwerken en uiteindelijk op te slaan in het langetermijngeheugen. Om daarbij te helpen hierbij een poster met 7 tips op rekening te houden met de cognitieve belasting.

Cognitive Load Theory

In een eerder artikel schreven we al wat de cognitive load theory (CLT) inhoud. De kern van de cognitive load theory is gebaseerd op verschillende aannames over hoe de hersenen werken. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen het korte-termijn geheugen en het lange-termijn geheugen. Simpel gesteld: in het korte-termijn geheugen past slechts een kleine hoeveelheid informatie. Op het moment dat dit geheugen vol zit blokkeert het, als het ware. Er is tijd nodig om de informatie naar het lange-termijn geheugen over te zetten, en pas dan komt er weer ruimte in het korte-termijn geheugen. Natuurlijk gaat dat niet op voor alle informatie: in het lange-termijn geheugen worden schema’s gemaakt waarin nieuwe informatie wordt toegepast. Dat verklaart bijvoorbeeld waarom je als expert in een onderwerp veel sneller nieuwe dingen kunt leren, dan wanneer je een beginner bent. Het is om die reden dat het bijvoorbeeld slim is om aan te sluiten bij de aanwezige voorkennis: dan blijft er meer ruimte over om nieuwe informatie te verwerken.

Er zijn verschillende manieren om rekening te houden met de cognitieve belasting, wat vaak neerkomt op enkele effectieve strategieën. Om te helpen deze inzichten te verspreiden vind je hieronder een poster met 7 tips op basis van die strategieën. De poster is te downloaden in het formaat A2 (hoge resolutie, kan ook op A3) en gemaakt om te worden opgehangen in docentenkamers of andere ruimtes waar mensen er wat aan hebben.

Poster: 7 tips voor de cognitieve belasting

Download (A2/A3)

 

Meer tips

Op zoek naar meer van dit soort tips? Bekijk dan eens onze vernieuwde website leer.tips. Deze website maken we in samenwerking met Neurohabits om te helpen bij het leren en bevat tips voor leerlingen, studenten, ouders, docenten en andere professionals rondom het brein en leren. Alle informatie op de website is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en onderwijservaring.

Meer downloads

Eerder al brachten we enkele andere posters uit met tips om (te helpen met) leren. Zo hebben we een poster gemaakt met 10 tips om te leren en een poster met 10 tips bij het lesgeven. Al onze downloads kun je terugvinden op onze pagina met downloads.

Veel plezier met de poster!

image_pdfDownload artikel

4 thoughts on “7 manieren om rekening te houden met cognitieve belasting (poster)

  1. Volgens mij klopt je uitleg van het Modality effect niet. In mijn ogen is tekst namelijk ook visueel…

    Zie onderstaand artikel:

    Castro-Alonso, Juan & Sweller, John. (2020). The Modality Effect of Cognitive Load Theory. 10.1007/978-3-030-20135-7_7.

  2. Beste Wessel,

    Ik keek net naar je poster over cognitieve belasting. Top dat je deze tips aangeeft. Er wordt bijvoorbeeld gewaarschuwd voor onnodige informatie. Daarop doordenkend vroeg ik me af hoe nodig het is om van elke vorm van belasting een Engelse term te leren?

    1. Dag Benno, goede vraag! Het is een afweging geweest tussen cognitief belasten, en waardevolle informatie geven. In het Engels is er een heel stuk meer over te vinden, wat het prettig maakt deze termen te hanteren als je je verder wilt verdiepen. Vandaar mijn keuze. Maar, dat doet dus inderdaad wel wat sterker een beroep op je brein 🙂

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *