In de 32ste aflevering gaan Wessel en Linda opzoek naar het antwoord op de vraag: Hoe kun je evidence-informed lesgeven?
Als docenten en onderwijsprofessionals willen we natuurlijk allemaal datgene doen wat werkt. Onderzoek voedt ons met informatieve over effectieve en minder effectieve manieren van lesgeven en onderwijs inrichten. Toch moeten we kritisch blijven wanneer we onderzoek interpreteren. In deze podcast bespreekt Wessel een aantal valkuilen van (onderwijs)onderzoek, waarmee jij jezelf hopelijk een weg weet te banen door het landschap van de onderwijswetenschappen.
Veel luisterplezier!
Meer weten?
Lees dan deze artikelen:
- Evidence-informed en de complexiteit van ‘wat werkt’Hoe zorg je voor goed onderwijs? Daar over zijn de meningen verdeeld. Gelukkig maar, want het houdt het gesprek erover scherp. Wel is er over het algemeen één consensus: dat we dingen doen waarvan we ‘weten dat ze werken’, waarbij onderzoek vaak een van de belangrijkste bronnen is. ‘Wat werkt’ er dan? Dat is vaak complexer dan we denken. Lees meer
- Evidence-informed en de verleiding van hersenonderzoek
Hoe zorg je voor goed onderwijs? Daar over zijn de meningen verdeeld. Gelukkig maar, want het houdt het gesprek erover scherp! Wel is er over het algemeen één consensus: dat we dingen doen waarvan we ‘weten dat ze werken’, waarbij neuropsychologisch onderzoek vaak één van de belangrijkste bronnen is. Klinkt goed, toch? Dit laatste is soms precies het probleem. Lees meer - Evidence-informed werken: Barend legt uit
In het onderwijs krijgen we regelmatig te maken met lastige concepten, nieuwe ideeën of uitdagende technieken. Denk aan blended learning, smartphones in de klas of kunstmatige intelligentie: dingen waar je als docent flink het hoofd over kan breken. In de animatieserie ‘Barend legt uit’ legt auteur Barend Last daarom lastige dingen, simpel uit. Dit keer: Evidence-informed werken. Lees meer
Als Vernieuwenderwijs helpen we scholen en opleidingen te komen tot krachtig onderwijs. Dit doen we door diensten en producten te bieden op het gebied van visie, curriculumontwerp, toetsing en didactiek. Daarbij geloven we sterk in leren door ontwerp: als team werken aan een gedeelde taal en handelen door samen actief onderwijs te ontwikkelen, op basis van weloverwogen keuzes.