De Wijsneuzen – aflevering 17: Formatief en programmatisch

In deze zeventiende aflevering gaan Wessel en Linda opzoek naar het antwoord op de vraag: Wat is het verschil tussen formatief handelen en programmatisch toetsen?

Zijn jullie al bezig met formatief handelen en/of programmatisch toetsen? En overzie jij soms ook de overeenkomsten en verschillen niet meer? Want gaat het nou over toetsen, didactiek, visie of allemaal? In deze aflevering pogen we deze twee relatief complexe concepten verder te verhelderen. Wessel legt uit hoe de twee concepten van elkaar verschillen, tegelijkertijd bespreken we juist ook de overeenkomsten.

Veel luisterplezier!

Meer weten?

Lees dan deze artikelen:

  • Formatief handelen en de drie functies van toetsen
    Als het gaat over formatief, gaat het vaak ook over de hoeveelheid toetsen: meer formatief toetsen en minder summatief toetsen. Een goede intentie, maar het creëert een splitsing in ‘soorten’ toetsen en gaat voorbij aan iets fundamenteels: toetsing als onderdeel van didactiek. In dit artikel meer over de drie functies van toetsing. Lees meer
  • Wat is formatief handelen (niet)?
    Formatief handelen is een begrip veel in het onderwijs wordt gebruikt. Op veel scholen en opleidingen wordt gewerkt aan formatief handelen. Toch zijn er ook nog veel misvattingen over het begrip. Wat is formatief handelen nu precies? Waarom is het belangrijk? En hoe kun je er mee aan de slag? Daarover alles in dit artikel. Lees meer
  • Programmatisch toetsen: waarom, wat en hoe?
    Binnen het hogerberoepsonderwijs is een nieuwe vorm van toetsen in opkomst: programmatisch toetsen. Een vorm van toetsen en leren met als doel om breder te kijken naar de student als geheel, om zo een valide oordeel te vellen over de competenties van de student. Waarom is dat wenselijk? Wat is programmatisch toetsen dan precies? Hoe kun je er mee aan de slag? Dat en meer lees je in dit artikel! Lees meer
  • Didactiek, beoordeling en reflectie bij programmatisch toetsen: Deel 2
    In het studiejaar 2018 – 2019 is de opleiding Vaktherapie van de Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN) gestart met een curriculumherziening. Daarbij heeft de differentiatie Psychomotorische Therapie de keuze gemaakt om met programmatisch toetsen te gaan werken. Waarom deze keuze? Hoe verliep het ontwerpproces? en hoe ziet de praktijk er nu uit? Een tweeluik door Olivier Glas, hoofddocent van de opleiding. Lees meer
  • Themapagina ‘Programmatisch toetsen’
    Meer lezen/luisteren over programmatisch toetsen? Bekijk dan onze themapagina met met alle relevante artikelen en downloads rondom dit onderwerp: https://vernieuwenderwijs.nl/programmatisch-toetsen/
  • Themapagina ‘Formatief handelen’
    Meer lezen/luisteren over formatief handelen? Bekijk dan onze themapagina met met alle relevante artikelen en downloads rondom dit onderwerp: https://vernieuwenderwijs.nl/formatief-handelen/
image_pdfDownload artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vernieuwenderwijs

Als Vernieuwenderwijs helpen we scholen en opleidingen te komen tot krachtig onderwijs. Dit doen we door samenhangende hoogwaardige diensten en producten te bieden op het gebied van curriculumontwerp, toetsing en didactiek.

Nieuwsbrief

Elke week onze artikelen & interessante linkjes ontvangen?

Please wait...

Bedankt, je staat op onze mailinglijst!

Contact

Vernieuwenderwijs B.V.
Kerkenbos 1344
6546 BG Nijmegen

📞 Wessel: 06 194 02 982

📞 Michiel: 06 193 37 715

✉️ info@vernieuwenderwijs.nl

© 2024 · Vernieuwenderwijs