Als docent verwacht je een heleboel van je leerlingen. Of het nu concentratie, motivatie, interesse of het gebruik van deodorant is, we verwachten dat leerlingen zich naar onze verwachtingen gedragen. Maar hoe is het nu andersom? Wat verwachten de leerlingen van tegenwoordig van school?
Onderzoek
Trilling en Fadel onderzochten voor hun boek wat de typische gemeenschappelijke standpunten, gedragen en verwachtingen van leerlingen zijn en dit onderzoek spreekt wat dat betreft boekdelen. Dat zijn:
- Vrijheid om te kiezen wat goed voor ze is en uiting geven aan hun persoonlijke mening en eigenheid.
- Aanpassing en individualisering: het mogen wijzigen van zaken zodat die beter aansluiten bij hun behoefte
- Gedetailleerde kritiek en een blik achter de schermen om te ontdekken wat er nu echt gebeurt
- Oprechte en open contacten met anderen en met organisaties uit het zakenleven, de overheid en het onderwijs
- Entertainment en spel gecombineerd met het werk, studie en sociale leven
- Belang van samenwerking en persoonlijke banden in alles wat ze doen.
- Snelheid en communicatie: informatie verwerven en vlug antwoorden en reacties krijgen op vragen en berichten.
- Vernieuwing in producten, diensten, werk en school en in hun eigen leven.
Het meeste onderwijs sluit dus niet aan bij deze generatie leerlingen en er ontstaat zo demotivatie en mindere resultaten. Een ander belangrijk punt is de hoeveelheid beschikbare informatie die er op dit moment is. Dankzij het internet hebben bibliotheken en docenten geen ‘patent’ meer op kennis, maar is alle mogelijke informatie op elk moment oproepbaar via een computer of smartphone. Dit zorgt er voor dat het belangrijk is dat leerlingen weten hoe zij met deze informatie om moeten gaan en hier kritisch over denken. Ook heeft het internet gezorgd voor een communicatierevolutie. Communiceren gaat sneller dan ooit en de wereld is nog niet zo klein geweest als nu. Zonder goede communicatieve vaardigheden kan een leerling in de toekomst nauwelijks deelnemen aan deze nieuwe informatiesamenleving. Anderom is het echter ook zo dat leerlingen verwachten dat scholen mee gaan met het digitale tijdperk en er een goede digitale infrastructuur binnen school is. Hier is het ook belangrijk voor dat leerlingen weten hoe ze met ICT om moeten gaan.
Digitale wereld
De jongeren van tegenwoordig groeien op in een digitale wereld. Uit recent onderzoek blijkt dat leerlingen zo’n 16 uur per week gebruik maken van internet en dat 86% gebruik maakt van een smartphone, tablet of laptop. 91% van de jongeren van 12 tot 15 jaar is daarnaast actief op social media. Er is een grote scheiding tussen wat deze jongeren thuis doen en waar ze in de les mee bezig zijn.
Goed onderwijs sluit aan op de behoeften van de leerlingen, en de laatste jaren zijn deze behoeften aanzienlijk veranderd. Zoals het al eerder aangehaalde van Trilling en Fadel sluiten de verwachtingen van de leerlingen niet goed aan op wat de school biedt. maar door middel van het gebruik van devices kan aan bijna alle punten voldaan worden. Met name punt 2, 6, 7 en 8 springen er uit, maar ook op de andere punten kan technologie in de klas veel toevoegen. Doordat elke leerling beschikt over een eigen device (punt 8) hebben zij constant verbinding met internet (punt 7), maar ook het online samenwerken zowel binnen (punt 6 en 7) als buiten (punt 4) de school is het noemen waard. Daarnaast zal al het lesmateriaal gedigitaliseerd worden, waardoor leerlingen eenvoudiger een persoonlijk leerplan krijgen, omdat er meer zicht is op onder- en bovenpresteerders én verbreding en verdiepingsopdrachten direct beschikbaar zijn. Het gebruiken van devices heeft dus een toegevoegde waarde als het gaat over het aansluiten op de tijdsgeest en de behoeften van de leerlingen.
Docent, onderwijsontwerper & maker. Altijd veel ideeën, en op zoek naar de verbinding tussen leren, creativiteit en technologie. Onderwijs kan altijd beter, maar mag ook zeker leuker! Mede-oprichter van Vernieuwenderwijs.