In de 36ste aflevering gaan Wessel en Linda op zoek naar het antwoord op de vraag: Hoe zorg je voor voldoende leerruimte?
We werken ons in een rap tempo door leerinhoud heen, hoofdstuk voor hoofdstuk vinken we af. Maar wordt er ook daadwerkelijk geleerd? Het creëren van ruimte om tot diep leren te komen kan best uitdagend zijn. Een frisse blik op je curriculum kan hierbij helpen, waarbij we onderscheid gaan maken tussen beheersingsdoelen en prestatiedoelen.
Veel luisterplezier!
Meer weten?
Lees dan deze artikelen:
- Leerruimte in het curriculum: van oppervlakkig naar diep lerenIn het onderwijs willen we studenten wat leren. Concreet willen we kennis, vaardigheden en een attitude aanleren zodat zij uiteindelijk beroepsbekwaam zijn. Om dat aan te leren selecteer je als opleiding inhoud voor het curriculum. Die selectie lijkt soms te botsen met het werkwoord leren. We willen vaak te veel, waardoor het curriculum overvol raakt en er weinig ruimte is om te leren. Hoe zorg je voor voldoende leerruimte? Lees meer
- Interactie bevorderen om tot dieper leren te komen: Team-based learning in de praktijkActief kennis verwerven zorgt op korte en lange termijn voor meer leerrendement in vergelijking met het passief verwerven van kennis: studenten die actief met de stof omgaan zijn meer betrokken en laten een hoger cognitief niveau van leren zien (analyseren, evalueren, creëren) (Schmidt et al, 2019). Chi & Wylie (2014) hebben actief leren ingedeeld in een framework (ICAP) en aangetoond dat de leeropbrengst in de verschillende categorieën van actie (interactief, constructief, actief en passief) significant verschilt: hoe interactiever de activiteit, hoe groter de leeropbrengst. Goed om te weten, maar hoe creëer je een leeromgeving waarin alle deelnemers een interactieve bijdrage leveren en constructief samenwerken? Lees meer
- Verrijk je onderwijs – Leren door ontwerp met neurowetenschappen
Soms kom je een boek tegen waarvan je direct denkt: dit moet elke docent lezen! ‘Upgrade your teaching’ is zo’n boek, en omdat het in het Engels geschreven was besloten we om dit te vertalen. Hopelijk levert het bij jou net zo veel praktische inzichten op als bij ons, en kun je hier direct mee aan de slag in de praktijk. In dit artikel lichten we het boek toe én waarom het zo de moeite waard is. Lees meer
Als Vernieuwenderwijs helpen we scholen en opleidingen te komen tot krachtig onderwijs. Dit doen we door diensten en producten te bieden op het gebied van visie, curriculumontwerp, toetsing en didactiek. Daarbij geloven we sterk in leren door ontwerp: als team werken aan een gedeelde taal en handelen door samen actief onderwijs te ontwikkelen, op basis van weloverwogen keuzes.