In de 37ste aflevering gaan Wessel en Linda op zoek naar het antwoord op de vraag: Hoe bepalen we of blijven zitten zinvol is?
Je kent het wel, de leerling of student die maar moeilijk meekomt. Wat is wijsheid, blijven zitten of niet? In deze aflevering onderzoeken Wessel en Linda de voor- en nadelen van blijven zitten. Welke overwegingen wil je in acht nemen bij het maken van zo’n beslissing? En wat zegt onderzoek precies over de effecten van blijven zitten? Ook bespreken we welke alternatieven er zijn, waarbij het verder helpen van de leerling of student centraal blijft staan.
Veel luisterplezier!
Meer weten?
Lees dan deze artikelen:
- Zittenblijven. Weinig voordelen, veel nadelen
Aan het einde van een schooljaar zijn er op veel scholen rapportvergaderingen. Eén van de belangrijkste dingen die in deze vergaderingen vaak wordt besproken zijn leerlingen die mogelijk moeten blijven zitten en dus een heel jaar opnieuw moeten doen. Per jaar gaat dit om zo’n 5 á 6 procent van de leerlingen in het voortgezet onderwijs, een behoorlijk aantal. Wat levert dit precies op? Helaas minder dan we denken en dus iets om kritisch over na te denken. Lees meer - Determineren: inzichten en handvatten voor bewuste beslissingenHoe kun je goed determineren? Het is één van de meeste gestelde vragen in het voortgezet onderwijs. Niet gek als je bedenkt dat er ontwikkelingen zijn zoals meer maatwerk en minder ‘summatieve toetsen’. Wil je dat leerlingen vervolgens per vak op het meest passende niveau uitkomen, dan vraagt dit om het maken van bewuste keuzes op basis van voldoende gegevens. Welke gegevens heb je dan nodig? Hoe kom je daar aan? En wat wil je juist vermijden? Daarover alles in dit artikel. Lees meer
- Motivatie: waarom, wat en hoe?
We willen graag dat leerlingen en studenten gemotiveerd zijn om te leren. Maar wat is motivatie nu precies? En hoe kun je iemand veel of goed motiveren? In dit artikel een samenvatting van belangrijke inzichten met daarbij ook tips en werkvormen om leerlingen goed te motiveren om te leren. Lees meer
Als Vernieuwenderwijs helpen we scholen en opleidingen te komen tot krachtig onderwijs. Dit doen we door diensten en producten te bieden op het gebied van visie, curriculumontwerp, toetsing en didactiek. Daarbij geloven we sterk in leren door ontwerp: als team werken aan een gedeelde taal en handelen door samen actief onderwijs te ontwikkelen, op basis van weloverwogen keuzes.