Tijdens onze reis naar scholen in New York zijn ons verschillende dingen opgevallen. Naast het eigenaarschap en de ruimte om keuzes te maken viel ons ook op hoe sommige scholen bezig zijn met het onderwijs ‘echt’ te maken. In dit soort scholen gaat het niet over ‘wat als’, maar over echt doen. In dit artikel een aantal voorbeelden van hoe scholen dit aanpakken.
‘Echte’ onderzoeken doen
Op bijna alle scholen in Nederland doen leerlingen een of meerdere onderzoeken. Meestal gaan deze onderzoeken over onderwerpen waar de leerling kennis over moet opdoen. Maar wat als je onderzoek doet naar iets wat nog niet of al lang niet meer onderzocht is? Met de intentie om dit onderzoek ook te publiceren? Bij New York Harbor School spraken we een leerling die 3 jaar lang onderzoek heeft gedaan naar een bepaalde algensoort in de Hudson. Dit is in samenwerking gebeurt met een onderzoeker van een universiteit, waarna het uiteindelijk ook gepubliceerd gaat worden. Ook op andere scholen zagen we dergelijke voorbeelden, zoals op Bronx Science, waar leerlingen vanaf 14 jaar leerden werken met SPSS.
Zelf producten maken
Op verschillende scholen zagen we ook een goede samenwerking met het bedrijfsleven, waardoor het leren ook een stuk ‘echter’ wordt. Op NYCiSchool wordt bijvoorbeeld samengewerkt met een uitgever, waardoor leerlingen zelf strips kunnen ontwerpen die vervolgens ook in de winkel komen te liggen. Niet heel ingewikkeld, maar wel een mooi voorbeeld van onderwijs ‘echt’ maken!
Bij String Theory Schools ging het nog een stapje verder: de school heeft ruimte over en biedt daarom een verdieping aan bedrijfjes aan. Deze ondernemers kunnen er tegen lage kosten zitten, met in ruil beschikbaarheid voor de leerlingen. Zo zijn leerlingen zelf schoenen aan het ontwerpen met Urban Outfitters en ontwerpen games met een bedrijf dat daar zelf mee bezig is.
Uit eten
Bovenstaande voorbeelden zijn nog redelijk veilig, maar wat als je leerlingen een restaurant opzetten? Bij zowel String Theory als bij NYCiSchool gebeurde dit, waarbij leerlingen alles moesten doen. Het begint natuurlijk bij een concept en een businessplan, maar er moet ook een huisstijl komen en recepten kunnen niet ontbreken. Vervolgens moet er geld ingezameld worden bij ouders en bedrijven, waarna het pop-up restaurant echt opgezet wordt. Docenten begeleiden, maar het zijn de leerlingen die alles zelf moeten doen. Daarbij gaat het ook wel eens mis, maar dat is minstens zo waardevol in het leerproces.
‘Leave it better than you found it’
Het mooiste voorbeeld van ‘echt’ onderwijs was uiteindelijk het ‘Billion Oyster Project’ op de New York Harbor School. Leerlingen die met hun school helpen om New York en de omgeving te verbeteren, waarbij ze (bijna) alles zelf doen. Van het kweken van de oesters, het uitzetten van de oesters, het bouwen van robots om de oesters te controleren, het testen van het water, het besturen van de boten, enzovoort. Leerlingen zijn dus bezig met een project wat zowel de stad als de natuur verbetert. Niet voor niet zie je overal de slogan: ‘Leave it better than you found it’. Voor ons een inspirerend voorbeeld van hoeveel er écht mogelijk is met middelbare scholieren!
Zelf voorbeelden van projecten die in Nederland lopen die hierbij passen? Scholen die werken aan ‘echt’ leren? Laat een reactie achter of stuur ons een bericht. Wij zijn erg benieuwd!
Docent, onderwijsontwerper & maker. Altijd veel ideeën, en op zoek naar de verbinding tussen leren, creativiteit en technologie. Onderwijs kan altijd beter, maar mag ook zeker leuker! Mede-oprichter van Vernieuwenderwijs.