Tijdens onze studiereis naar New York zijn we verschillende scholen tegengekomen die op een interessante manier met onderwijs bezig zijn. Soms gaat het daarbij over de inhoud, maar in dit geval gaat het vooral over de structuur. Op NYCiSchool heeft elke leerling echt een individueel rooster; keuzemogelijkheden en zijn jaargroepen losgelaten. Wat ons betreft dus een interessante casus om verder uit te werken.
De school
NYCiSchool is opgericht in 2008 en bestaat tegenwoordig uit ongeveer 450 leerlingen. Het doel van de school was vanaf het begin helder: eigentijds onderwijs bieden, waarin leerlingen de kennis en vaardigheden leren die hen moet helpen in de toekomst. De school heeft het in het begin lastig gehad, maar de afgelopen jaren zijn de resultaten in orde. Als doelgroep heeft de school in principe heel New York: uit alle buurten komen leerlingen, waarbij er niet getoetst wordt op niveau maar op motivatie.
Modulair onderwijs
De NYCiSchool zijn er eigenlijk geen ‘gewone’ vakken. Alles is opgedeeld in modules, waarbij uitgegaan wordt van het concept ‘mastery’. Daarmee wordt bedoeld dat leerlingen een module succesvol moeten afsluiten voordat ze door mogen naar een volgende. Zo kun je bij wiskunde niet beginnen aan hoofdstuk 2 als je hoofdstuk 1 nog niet voldoende hebt afgerond. Naast deze vaste modules zijn er ook verschillende modules die door de docenten zelf bedacht worden: van dans tot striptekenen en van een geschiedenismodule als ‘van disco tot Obama’ tot een workshop ‘beatmaking’.
Iedereen een eigen rooster
Met zoveel verschillende vakken en keuzes is het bijna niet mogelijk om elke leerling een individueel rooster te bieden. In het begin lukt NYCiSchool dit dan ook niet, omdat ze vast zaten aan het standaard roosterprogramma van het New York Department of Education. Een aantal jaren geleden is er besloten hiervan af te stappen en is er een oplossing bedacht door gebruik te maken van Google Drive.
NYCiSchool heeft een overzicht van elke leerling, met daarin alle modules die al gevolgd zijn, gevolgd mogen worden en welke gevolgd moeten worden. Vanuit dit overzicht wordt voor elke leerling een individuele vragenlijst gegenereerd, waarin de leerling de keuze heeft. Hierbij zijn verschillende keuzes mogelijk, waarbij er altijd keuze is uit wat moet en uit wat mag. Dankzij slimme plugins als ‘FormMule’ gaat dit bijna helemaal automatisch, en is er altijd inzicht in wie waar en wanneer moet zitten.
De school maakt daarbij de keuze om intensief te werken met een aantal vakken per periode. Zo heeft een leerling in principe elke dag dezelfde vakken, waarbij de volgorde wel veranderd. Zo ligt de ene periode de nadruk op wiskunde, en een volgende periode de nadruk meer op taal.
Mogelijkheden
Door handig gebruik te maken van dit soort nieuwe technologie lukt het NYCiSchool om dus een verregaande gepersonaliseerde leeromgeving in te richten. Dit biedt de school en leerlingen veel mogelijkheden, waarbij er aandacht is voor het individu en voor de groep. Elke periode maakt de leerling nieuwe keuzes voor de nieuwe periode, waarbij een mentor de leerling helpt met de verschillende opties. Voor ons een inspirerend voorbeeld, voor hoe je als school echt gepersonaliseerd kunt werken!
Docent, onderwijsontwerper & maker. Altijd veel ideeën, en op zoek naar de verbinding tussen leren, creativiteit en technologie. Onderwijs kan altijd beter, maar mag ook zeker leuker! Mede-oprichter van Vernieuwenderwijs.
Dag Michiel,
Weet jij toevallig ook hoe het met de motivatie is gesteld van de leerlingen in relatie met leerlingen waarbij er een minder gepersonaliseerd rooster is? En hoelang doen de leerlingen er over om hun diploma te halen? (is dat korter of langer in vergelijking met andere scholen?)
Hoi Jos,
Dat klinkt als een interessant onderzoek inderdaad! Zelf heb ik daar niet direct data van paraat, maar ik zal eens zoeken. Wat wel sowieso in het voordeel spreekt van een gepersonaliseerd rooster is dat er voor de leerling meer keuze is. En meer keuze = meer autonomie, en dat is een van de dingen die motivatie verbetert.
Op NYCiSchool doen de leerlingen trouwens net zo lang over een diploma als leerlingen op een andere school. Eigenlijk is dat jammer: het zou volgens mij juist mooi zijn als dat ook flexibel kan!
Hoi Michiel,
op het Streek, school voor Praktijkonderwijs in Ede, werken wij met onze leerlingen ook met individuele roosters. De leerling staat centraal. Samen met zijn/haar mentor wordt het rooster opgesteld. De interesses van de leerling en zijn uitstroomkeuze zijn belangrijk. Elke leerling werkt met een digitaal Individueel OntwikkelingsPlan (IOP). De klassenstructuur wordt hiermee losgelaten. Dat was voor een aantal leerlingen wel een dingetje: kom ik nu bij ongemotiveerde leerlingen in de klas? Nee, ze zijn allemaal gemotiveerd en als “bovenbouwer” kun je jouw stage-ervaringen delen!! Vakken als Godsdienst, SoVa en Burgerschap worden wel klassikaal aangeboden. Wij zijn enthousiast over deze manier van werken!!!
Hoi George,
Wow, interessant! Vooral ook mooi om te zien dat dit ook op het praktijkonderwijs kan. Hebben jullie een speciaal systeem voor dit rooster gemaakt, of werkt het met een ‘normaal’ roosterprogramma?