fbpx

5 Boeken voor de kerstvakantie (2024)

Het is weer tijd voor de kerstvakantie! Vooruitkijken en goede voornemens horen hier natuurlijk ook bij. En daar waar de een vooral het hoofd leeg wil maken, wil de ander graag nieuwe ideeën opdoen. Een goed boek kan helpend zijn. We hebben er 5 verzameld die zeker de moeite waard zijn om te lezen deze kerst! Hieronder een mooie verzameling van goede boeken. Veel leesplezier!

Het kan zoveel mooier

Over onderwijs raak je eigenlijk nooit uitgepraat. Wat daarbij soms lastig is, is om vooruit te blijven kijken naar hoe het mooier en beter kan! In alle dagelijkse zaken die je meemaakt als docent, onderwijskundige of in welke rol dan ook: het kan dan ook al snel gaan over dingen die niet goed gaan.

Ben van der Hilst kent deze praktijk goed: hij heeft zelf jarenlange ervaring in bijna elke rol in het voortgezet onderwijs. Vanuit deze ervaring enerzijds, en een positieve insteek anderzijds heeft hij dit boek geschreven, waarin hij 31 ideeën oppert om het onderwijs mooier, beter, uitdagender en interessanter te maken.

Hij noemt het daarbij zelf een ‘inspiratieboek’ en dat is niet voor niets! De 31 ideeën zetten je aan het denken, maken soms iets los en prikkelen om bewust (nieuwe) stappen te gaan zetten. Denk hierbij aan ideeën en keuzes rondom flexibilisering, een andere indeling van klassen, het werken zonder teamleider of de afschaffing van de havo. Het helpt je om stil te staan bij een van de belangrijkste vragen: waarom doen we de dingen die we doen?

Kortom: een mooi en prikkelend boek, wat aanzet om samen met collega’s eens terug te gaan naar de basis: wat willen we en hoe kunnen we dat doen?

Meer info & bestellen

Anders vasthouden

Sinds het boek ‘Verdraaide organisaties’ heeft de zin ‘werken vanuit de bedoeling’ steeds meer een plek gevonden in het onderwijs. Als er ergens veel impliciete en expliciete regels zijn, met allerlei structuren en overlegorganen, dan is dat wel op de gemiddelde school of instelling. Terug gaan naar de kern (de bedoeling) is daarbij iets wat helpt, maar hoe breng je dit nu in de dagelijkse praktijk?

In ‘anders vasthouden’ gaat Wouter Hart hier dieper op in: het biedt handvatten, voorbeelden en metaforen om op een andere manier te kijken naar je organisatie. Op praktische wijze wordt je daarbij soms met de neus op de feiten gedrukt: ‘waarom doen we het ook al weer op deze manier?’ is dan een vraag die direct naar boven komt.

Het is dan misschien niet een boek wat direct voor het onderwijs geschreven is, maar we zijn er van overtuigd dat je hier ook als onderwijs-organisatie veel aan kunt hebben. Een ideaal boek dus voor wie het gevoel heeft dat het tijd is om terug te gaan naar de bedoeling!

Meer info & bestellen

Zicht op de les

Hoe zorg je nu dat de kwaliteit van de lessen omhoog gaat? In het onderwijs zijn we goed om samen te praten over het curriculum, trainingen te volgen in didactisch handelen en allerlei afspraken te bedenken. Maar dan begint de les, gaat de deur dicht, en is het ‘onzichtbaar’ wat er écht gebeurd. Misschien wat kort door de bocht, maar dan nog: daar waar het er écht om gaat (de lessen zelf) blijkt het moeilijk om te zorgen voor een kwaliteitsverbetering.

In het boek ‘Zicht op de les’ gaat het precies hierover: hoe werk je nu samen aan het verbeteren van de leskwaliteit in het onderwijs. Hoewel het misschien gericht is op het PO, is het voor elk docenten team een aanrader: fijn uitgelegde theorie, praktische voorbeelden en formats én verschillende vormen om tot zowel het meten als het verbeteren van de kwaliteit van de lessen te komen.

Kortom: een mooi boek voor iedereen die in 2025 meer aandacht wil geven aan het verbeteren van de les en daarbij samen met collega’s het gereedschap wil hebben om dit op een juiste manier aan te pakken.

Meer info & bestellen

Why greatness cannot be planned

We zijn altijd voorzichtig met het aanraden van engelstalige boeken, maar dit wat oudere boek is zeker de moeite waard! De schrijvers, beiden werkzaam in onderzoek naar AI, komen met een sterk statement: in veel gevallen zitten doelen je meer in de weg dan dat het iets oplevert.

In dit boek verkennen ze het statement, op basis van allerlei onderzoeken in verschillende sectoren. Ook onderwijs komt daarbij langs en Stanley en Lehman breken een lans voor het minder focussen op leerdoelen. Niet dat leerdoelen fout zijn: het helpt om bepaalde (eenvoudige) taken, vaardigheden en kennis aan te leren. Maar daar waar je meer verwacht, kan het juist tegen je werken: studenten die wél de criteria halen, maar als geheel eigenlijk niet geschikt zijn.

Hoe ga je hier dan mee om? Ook daar hebben de beiden heren een mooi antwoord op. Kortom: een interessant en uitdagend boek, vooral als je veel bezig bent met doelen, succescriteria of leeruitkomsten.

Meer info & bestellen

Creating significant learning experiences

Creating significant learning experiences is met recht een ‘gouwe ouwe’. Een boek wat inmiddels 21 jaar oud is, maar ook in een tijd van flexibilisering en AI in het mbo of hbo nog steeds relevant is. Dee Fink heeft een mooi model, gericht op het ontwikkelen van modules, waarin zowel het praktische als het theoretische een goede plek heeft.

Creating significant learning experiences gaat daarbij niet alleen in op de kwalificatie van studenten, maar ook op andere zaken die belangrijk zijn. Daarnaast biedt het een handig stappenplan, wat je bijna direct als een soort ‘checklist’ kunt gebruiken voor goed onderwijsontwerp. Het haakt mooi aan bij de kerngedachte van ‘Backward design’ én is ook gericht op het leren toepassen van de nieuwe inhoud.

Kortom: een klassieker, de moeite waard voor elke docent in het mbo of hbo die actief bezig is met het maken van een herontwerp van het eigen vak of module.

Meer info & bestellen

Met deze boeken kun je alle kanten op! Misschien spreekt het ene boek je meer aan dan het andere. Het loont om soms een boek te lezen met een mening die toch nét anders is dan wat jij denkt! Hoe dan ook: veel leesplezier. Heb je zelf nog tips? Laat het dan weten in de reacties hieronder, of lees onze vorige boekentips terug!

image_pdfDownload artikel

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *