fbpx

De Wijsneuzen – aflevering 39: Vergelijkend beoordelen

In de 39ste aflevering gaan Wessel en Linda op zoek naar het antwoord op de vraag: Hoe zet ik de kracht van vergelijkend beoordelen in in mijn lespraktijk?

Sommige dingen verdienen extra aandacht in iedereen zijn lespraktijk en vergelijkend beoordelen is zoiets. Het beoordelen van kwaliteit is immers complex, zowel voor docent als voor studenten. Door gebruik te maken van een vergelijkend mechanisme wordt kwaliteit beter zichtbaar én beter te vatten in een beoordeling. In deze aflevering bespreken we de kansen ervan voor docenten en studenten.

Meer weten?

Lees dan deze artikelen:

  • Vergelijkend beoordelen: een krachtig principe
    Nakijken en beoordelen: daar ben je als docent veel tijd mee kwijt. Daarbij ook goede feedback geven? Dan kom je bijna standaard tijd tekort. Het liefst wil je dat leerlingen hierbij betrokken worden, en dat ze ook nog iets leren van de beoordeling en/of de feedback. Op zoek naar een manier die hierbij goed helpt? Maak kennis met ‘comparative judgement’, oftewel: vergelijkend beoordelen. Lees meer
  • Kwaliteitsbesef: waarom, wat en hoe?
    ‘Is dit goed?’ Met andere woorden: voldoe ik aan de eisen? Het is een vraag die leerlingen en studenten regelmatig stellen. Om die vraag te beantwoorden heb je besef van kwaliteit nodig, oftewel kwaliteitsbesef (evaluative judgement). Het is een begrip wat vaak voorbij komt als het gaat over bijvoorbeeld formatief handelen. Waarom is kwaliteitsbesef belangrijk? Wat is kwaliteitsbesef precies? Hoe kun je met kwaliteitsbesef aan slag in en rondom je lessen? Dat lees je in dit artikel. Lees meer
  • 5 werkvormen voor groepsgewijze feedback
    Formatief handelen krijgt de laatste jaren steeds meer aandacht. Een essentieel onderdeel van formatief handelen is het geven van feedback. Daarbij komt regelmatig de vraag naar voren: hoe doe ik dat in een groep met 30 leerlingen of studenten? Kun je wel formatief handelen in een volle klas? In dit artikel enkele inzichten en 5 concrete werkvormen. Lees meer
image_pdfDownload artikel

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *