De Wijsneuzen – aflevering 9: Leerstrategieën in de les

In deze negende podcastaflevering gaan Linda en Wessel opzoek naar het antwoord op de volgende vraag: Hoe kun je leerstrategieën in de les verwerken?

Wessel legt het belang van leerstrategieën in het leerproces van leerlingen en studenten uit. Ook bespreken we een heleboel praktische voorbeelden die direct in te zetten zijn in de les.

Veel luisterplezier!

Meer weten?

In de podcast refereren we naar een aantal toffe werkvormen. Deze vind je terug in onze gratis tool Pocket Didactiek. Een aantal werkvormen die voorbij zijn gekomen in de podcast:

Lees dan deze artikelen:

  • 7 didactische tips voor de eerste lessen
    In de eerste lessen van het nieuwe schooljaar leer je elkaar kennen, maak je duidelijk wat je verwachtingen zijn en zet je de eerste stappen zet in het leerproces. Die eerste stappen zijn erg belangrijk: een goede didactische basis neerzetten helpt jouw leerlingen of studenten én jou de rest van het jaar. Wat kun je tijdens de eerste lessen doen om didactisch goed van start te gaan? In dit artikel zeven tips! Lees meer
  • Prettig leren en effectief leren: twee verschillende dingen
    Wat is voor jou een prettige manier van leren? Veel leerlingen of studenten vinden het prettig om tekst te herlezen, samen te vatten of te markeren. Ook een uitgebreide instructie of hoorcollege wordt vaak als prettig ervaren. Het zijn leeractiviteiten die dus graag worden gedaan, maar zeker niet altijd even effectief zijn. Een artikel over het verschil tussen prettig leren en effectief leren. Lees meer
  • Leren is een actief proces: laat leerlingen nadenken
    Samenvatten, markeren en opnieuw lezen. Het zijn bekende manieren van leren voor veel leerlingen en studenten. Het is vaak een prettige manier van leren, maar erg effectief is het niet. Leren moet juist moeite kosten. Wat werkt dan wel? En hoe kun je daar als docent bij helpen? Dat lees je in dit artikel. Lees meer
  • Scaffolding: praktische inzichten en voorbeelden
    Heb je wel eens gezien dat een huis wordt gebouwd zonder steigers? De kans is klein: de ondersteuning is nodig om tot een stevig, duurzaam en afgewerkt gebouw te komen. Willen we dat leerlingen en studenten tot dezelfde soort kennis en vaardigheden oftewel goed leren komen, dan is het dan ook belangrijk om passende ondersteuning te bieden. Het bieden van deze ondersteuning wordt scaffolding genoemd. Wat is het precies? Wat zijn belangrijke inzichten? En wat kun je er mee in de les? Daarover alles in dit artikel! Lees meer
  • Hoe kunnen we helpen met leren leren (op afstand)?
    Met onze didactiek helpen we leerlingen en studenten om te leren. Dit doen we door instructie, verwerking, herhaling, etc, etc. Het leren komt echter van twee kanten en vraagt ook dat er actief geleerd wordt – zeker nu er meer online en hybride wordt lesgeven. Leerlingen en studenten vinden effectief leren echter vaak erg lastig. Op welke manier kunnen we hen daarbij helpen? In dit artikel verdiepende informatie en enkele concrete lesideeën. Lees meer
image_pdfDownload artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vernieuwenderwijs

Als Vernieuwenderwijs helpen we scholen en opleidingen te komen tot krachtig onderwijs. Dit doen we door samenhangende hoogwaardige diensten en producten te bieden op het gebied van curriculumontwerp, toetsing en didactiek.

Nieuwsbrief

Elke week onze artikelen & interessante linkjes ontvangen?

Please wait...

Bedankt, je staat op onze mailinglijst!

Contact

Vernieuwenderwijs B.V.
Kerkenbos 1344
6546 BG Nijmegen

📞 Wessel: 06 194 02 982

📞 Michiel: 06 193 37 715

✉️ info@vernieuwenderwijs.nl

© 2024 · Vernieuwenderwijs