Motivatie meten: 3 vragenlijsten (2018)

Zoals we in een eerder artikel al bespraken is motivatie binnen het onderwijs een veelgehoorde term. Het containerbegrip kun je uiteenzetten in onder andere intrinsiek en extrinsieke motivatie. In dit artikel bespreken we 3 gevalideerde vragenlijsten om motivatie te meten, die vaak worden gebruikt bij onderzoeken. Ook stellen we de vragenlijsten in het Nederlands en aanvullende literatuur beschikbaar als download, zodat je deze kunt afnemen en analyseren bij je eigen leerlingen.

Motivatie meten

Het meten van motivatie is niet zo simpel als bijvoorbeeld het meten van je achtertuin: motivatie is een containerbegrip, er zijn weinig vragenlijsten over en over de vragenlijsten die er zijn worden soms discussies gevoerd; want kun je motivatie wel verbinden aan een score? Het is dan ook goed om te beseffen dat de uitslag van een vragenlijst ook als indicatie kan worden gezien anders dan een feitelijk gegeven. Ook is het goed om te benoemen dat het, alvorens je één van de vragenlijsten gaat inzetten, je je goed inleest in de bijbehorende score-toelichting en literatuur die zijn toegevoegd aan iedere download: op die manier kun je een uitslag beter interpreteren en vertalen naar eventuele vervolgacties.

Vragenlijst 1: Self-Regulation Questionnaire-Academic (SRQ-A)

De SRQ-A (Ryan, 1989) kan de algehele intrinsieke/extrinsieke motivatie gemeten worden. Het is een vragenlijst bestaande uit 4 vragen met ieder 8 stelling. Bij elke stelling kan de leerling middels een 4-punts Likertschaal aangeven in hoeverre hij of zij het er mee eens of oneens is. De test bestaat uit 4 subschalen, variërend van heel weinig tot heel veel zelfbepalende motivatiestijlen: extrinsiek (E), introjected (IN), geïdentificeerd (GE) en intrinsiek (I). Vaak gebruiken onderzoekers de twee (uiterste) schalen, extrinsiek en intrinsiek, om na te gaan of leerlingen meer extrinsiek of meer intrinsiek gemotiveerd zijn. De subschalen kunnen apart worden gebruikt maar zijn ook samen te gebruiken als een samenvattende score ook wel de Relatieve Autonomie Index (RAI) genaamd (Relative Autonomy Scale).

Deze schaal geeft aan in hoeverre een leerling autonoom (intrinsiek) of onzelfstandig (extrinsiek) gemotiveerd is. Hoe hoger de score op de RAI, hoe meer de leerling intrinsiek gemotiveerd is. Het is daarbij niet mogelijk om aan te geven wanneer iemand sterk of juist niet sterk intrinsiek gemotiveerd is: de vragenlijst is vooral handig om een vergelijking te trekken dus intrinsieke en extrinsieke motivatie én tussen het verschil daar tussen als bij een tweede afname van de vragenlijst na bijvoorbeeld enkele structurele veranderingen in je lessen.

De download bevat de volgende items:

  • SRQ-A (1989) Nederlandse versie
  • SRQ-A (1989) RAI (toelichting score)
  • SRQ-A (1989) RAI excel (automatisch score berekenen)
  • Relevante literatuur rondom motivatie
Download vragenlijst

Vragenlijst 2: Intrinsic Motivation Inventory (IMI)

Met de Intrinsic Motivation Inventory (IMI) van Ryan & Deci (2000) kan de algemene motivatie rondom een bepaalde activiteit gemeten worden gemeten. Het is een vragenlijst bestaande uit 22 stellingen. Bij elke stelling kan de leerling middels een 7-punts Likertschaal aangeven in hoeverre hij of zij het er mee eens of oneens is. De uitgebreide test bestaat uit 4 clusters: plezier/interesse, spanning, autonomie en competentie. In dit geval is de cluster plezier/interesse vertaald en beschikbaar gesteld. Reden hiervoor is dat enkel deze cluster vragen is gericht op het meten van de intrinsieke motivatie, waarover de vragenlijsten in dit artikel gaan.

De download bevat de volgende items:

  • IMI (2000) Nederlandse versie
  • IMI (2000) Toelichting score
  • Relevante literatuur rondom motivatie
Download vragenlijst

Vragenlijst 3: Dimensions of Mastery Questionnaire (DMQ)

De DMQ (Morgen et al., 2009) is een vragenlijst bestaande uit 45 vragen. Elke vraag begint met een stelling gevolgd door een antwoord waar een de leerling dan met een 5-punts Likertschaal op kan antwoorden in hoeverre hij of zij het er mee eens of oneens is. De vragenlijst wordt met name in de Verenigde Staten veel gebruikt. Het interessante aan deze vragenlijst is dat er ook versies zijn voor ouder en docenten: op die manier kun je (voorzichtig) conclusies trekken op basis van meerdere bronnen. Een omschrijving van de DMQ uit het onderstaande document: ‘(…) can be used to measure mastery motivation (Morgan et al., 2009). The DMQ distinguishes instrumental mastery motivationand expressive mastery motivation. Instrumental mastery motivation is subsequently divided in various concepts because it turned out that the persistence of the child was dependent on the type of the task (Yarrow, McQuiston, MacTurk, McCarthy, Klein, & Vietze; Yarrow, Morgan, Jennings, Harmon, & Gaiter, as cited in Morgan et al., 2009). In the DMQ, the expressive aspect of mastery motivation is also segmented into two concepts. Finally, the DMQ informs about the general competence of the child. The DMQ can be filled in by parents, teachers and children themselves to obtain their view on the mastery motivation of the child.’

Let op: het betreft een Engelstalig onderzoek naar het gebruik van de DMQ. Op pagina 57 en 58 staat een al uitgewerkte versie van de vragenlijst voor leerlingen. Om deze af te nemen dien je dus de vragenlijst (secuur) te vertalen en in de goede volgorde te zetten (zonder de kopjes: die zijn alleen relevant voor de onderzoeker). Voor de vragenlijst voor docenten en ouders geldt uiteraard het zelfde.

De download bevat de volgende items:

  • DMQ manual (2000)
Download vragenlijst


Meer informatie
Lees hier meer over de theorieën achter de vragenlijsten kun je vinden op motivatiespiegel.nl. Weten hoe je de vragenlijsten in de praktijk kunt inzetten? Lees dan dit artikel over het doen van praktijkonderzoek. Ook kun je de vragenlijst digitaal afnemen met behulp van Google Forms. Meer daarover kun je leren in dit HowTo artikel met bijbehorende video.

Heb je vragen of opmerkingen over de vragenlijst? Wil je misschien meer bijbehorende achtergrondinformatie (literatuur)? Laat hieronder dan gerust een reactie achter of neem contact met me op via een van de social hubs. Veel onderzoek plezier!

Update 01-10-2018: Intrinsic Motivation Inventory (IMI) toegevoegd.

image_pdfDownload artikel

230 thoughts on “Motivatie meten: 3 vragenlijsten (2018)

  1. Hoi Wessel,

    Hier word ik heel blij van. Ik ben bezig met een onderzoek naar de leesattitude van leerlingen in 4-havo en maak dankbaar gebruik van deze vragenlijsten!
    Merci!

    Groetjes,
    Eveline

  2. Dag Wessel,

    Wat een interessante site heb jij gemaakt!
    Heb jij voor mij ook een suggestie voor een motivatievragenlijst die ik kan afnemen bij studenten op een HBO opleiding?

    groet,
    Frederiek

    1. Dag Frederiek,

      Dank voor je compliment!

      Wat betreft je vraag: de enige, speciaal op volwassene gerichte vragenlijst die ik ken is de Prestatiemotivatietest (link). Verder achtergrondinformatie, een handleiding en de berekening van een score kun je hier vinden: link – al is meer info wellicht ook te vinden via Google..

      Verdere concrete vragenlijsten voor HBO studenten (jongvolwassene) ken ik niet. Ik zou je aanraden eens te kijken bij link (de theorie waar de SRQ ook op is gebouwd), zij hebben verschillende soorten vragenlijsten.

      Ook is er natuurlijk de mogelijkheid de SRQ (of DMQ) ietwat aan te passen zodat deze aansluit bij de studenten: zolang het type vraag en de samenstelling het zelfde blijft kan het nog als valide worden gezien. Zo heb ik de SRQ zelf ook aangepast zodat deze meer specifiek over één vak was.

        1. Hallo Frederiek,

          Ik lees zojuist dat jij bezig bent geweest met het meten van motivatie bij HBO studenten. Kun jij daar misschien iets meer over vertellen. Is het bijv. gelukt met het aanpassen van vragenlijsten?

    2. Hi Frederiek, als ik me niet vergis is de originele SRQ-A ontwikkeld en afgenomen bij universitaire studenten in Amerika…niet moeilijk om die paper te vinden…

  3. Dag Wessel,

    Wat een fijne vragenlijst! Deze ga ik zeker afnemen in mijn groep. En de uitkomsten in SPSS invoeren 🙂

    Graag ontvang ik wat achtergrondinformatie van je, zodat ik mij kan verdiepen in de begrippen die gebruikt worden.

    Heb jij misschien ook de begrippen extrinsiek, intrinsiek, introjected en geïdentificeerd
    geoperationaliseerd in een tabel?

    Ik hoor het wel

    Alvast bedankt voor de moeite.

    Mvg, Jurriaan

      1. Hoi Wessel,

        Zou ik die mail ook mogen ontvangen van jou? Ik doe namelijk onderzoek naar de motivatie van meer begaafde leerlingen.

        Groetjes, Merve

        1. goedemorgen, ik wil een zelfde onderzoek doen. Kun jij mij meer informatie geven over wat jouw onderzoek heeft opgeleverd?

      2. Hallo Wessel,

        Zou ik eventueel die informatie ook mogen ontvangen?
        Ben momenteel een onderzoek aan het doen naar het effect van het venieuwende onderwijs montessori op de motivatie van onderpresteerders.
        Ik gebruik beide tests om de intrinsieke motivatie van deze onderpesteerders te achterhalen.

        Groetjes,
        Jan

    1. Hoi Juriaan, Wessel,

      Ik doe (met behulp van de SRQ-A) vragenlijst onderzoek naar de motivatie van onze leerlingen. Hoe verwerk je deze informatie in SPSS? Heb je hier informatie en/of voorbeelden van? Ik heb wel de beschikking over SPSS, maar ben hier nog niet echt handig mee.

      Met vriendelijke groet,
      René

    2. Hallo Wessel,

      Voor mijn onderzoek naar motivatieverschillen in NL en een aantal andere landen wil ik de SRQ gebruiken. Nu heb ik het excel document bekeken. Klopt het dat daarin geen individuele gemiddelde scores per subschaal opgenomen zijn? En er dus alleen groepsgemiddelden uitkomen? Is er in dat geval een excel bestand beschikbaar waarin dit wel opgenomen is?

      Met vriendelijke groet,

      Eva

      1. Dag Eva,

        Helaas heb ik het excel bestand niet zo ingesteld. Wellicht kun je dit wel zelf doen? Via de formules in het excel bestand (en in de .pdf bijlage) kun je zien hoe de score tot stand komt. Op die manier zou je dit ook per leerling kunnen instellen? Hopelijk lukt dit. Mail anders gerust.

  4. Dag Wessel,

    Ik ben op zoek naar het artikel van Ryan (1989). Ik vind namelijk verschillende artikelen van Ryan uit 1989. Hoewel ik vermoed welke ik moet hebben, weet ik het niet helemaal zeker. Kun je mij daaraan helpen? Bij voorbaat dank!

    groetjes,
    Harmen

    1. Dag harmen,

      Het artikel op basis waarvan geschreven is:
      Ryan, R. M. (1989). Perceived locus of causality and internalization: Examining reasons for acting in two domains. Journal of Personality and Social Psychology (57).

      Mocht je meer artikelen willen lezen dan kan ik altijd een .zip sturen met een deel van de bronnen (die ik digitaal heb). Succes er mee!

      1. Hallo Wessel,

        Ontzettend interessant onderwerp: motivatie in het onderwijs! Ik was even door de reacties aan het scrollen om te zien of iemand al gevraagd had naar wat meer literatuur om zelf te bestuderen. Toen kwam ik jouw reactie tegen m.b.t. de .zip met digitale bronnen! Hierin ben ik erg geïnteresseerd.

        Heb jij daarnaast nog een boekentip over motivatie in het onderwijs?

        Bedankt alvast! Hartelijke groet, Yves

        1. Dag Yves,

          Excuses voor mijn late reactie. De literatuur zit in de zip bestanden die je in het artikel ziet staat. Verder kan ik het boek ‘Bijna alles wat je moet weten over psychologie’ aanraden, als het over motivatie gaat – to the point en bruikbaar. Gaat overigens over meer dan motivatie, maar des te beruikbarder.

          Gr. Wessel

  5. Beste Wessel, ik volg een hbo opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening en zoek een vragenlijst die kan vaststellen of ex werkzoekenden intrinsiek gemotiveerd waren voor de functie waarop ze solliciteerden. De ZDT zit in mijn theoretisch kader en een van Ryan en Deci zou daar mooi bij aansluiten maar lukt me (nog) niet om die te vinden. Heb je tips ?? nogal deadlinestresssss hier van 2 juli as….

    1. Dag Nathalie,

      Ik help je graag, maar heb niet helemaal helder wat je zoekt. Wil je literatuur van Ryan en Deci, juist de SRQ-vragenlijst in het Nederlands of bedoel je dat je een andere vragenlijst zoekt?

      1. Hoi Wessel, ik zocht een Nl SRQ gericht op werkzoekenden (onderzoek in hoeverre intrinsieke motivatie een doorslaggevende factor is voor succesvolle reintegratie in het arbeidproces). Heb echter begrepen van de docent dat de SRQ-A ook als meetinstrument genoemd kan worden met dien verstande dat die dan (secuur) vertaald moet worden uit het Engels en de variabelen uit mijn onderzoek operationeel moeten worden gemaakt. Als dat op de juiste manier gebeurd zal dit niet (veel) afdoen aan de validiteit van het onderzoek toch?

        1. Dag Wessel,

          Op mijn basisschool ga ik onderzoeken of intrinsieke motivatie beinvloed kan worden door vergroten van competentie, autonomie en relatie (3 basisbehoeften volgens Luc Stevens). In de visie van de school staan deze centraal. Graag zou ik de nederlandse vragenlijsten van jou hiervoor willen gebruiken, mag dat? Daarnaast ben ik ook benieuwd of jij nog relevante achtergrondinformatie hierover bezit.
          Ik hoor graag van je!
          Groet Nardy

          1. Beste Wessel,

            Zou ik de Nederlandse vragenlijsten en informatie (voor po) ook van je ontvangen?
            Ik begeleid een school die er erg mee geholpen zou zijn!
            Vanzelfsprekend vermeld ik daarbij je naam en mooie site.

          2. Goedemorgen Wessel,

            Ik zou graag de nederlandse vragenlijst willen gebruiken voor het onderzoek naar de motivatie van leerlingen in groep 7 op onze basisschool. Wij oriënteren ons op portfolioleren, maar willen eerst de motivatie in beeld brengen,
            Kan ik deze vragenlijst en/of meer informatie over dit onderwerp toegestuurd krijgen? Alvast bedankt!

          3. Dag Romkje,

            Als het goed is kun je de vragenlijst rechtstreeks downloaden (3. bovenaan de pagina). Naast de vragenlijst vind je in het bestand ook relevante literatuur over zowel de vragenlijst als het ondewerp.

      2. Hallo Wessel,
        Ik doe onderzoek naar wat activerende werkvormen doen met de motivatie van leerlingen. Het onderzoek zal plaatsvinden in een bovenbouwgroep van het basisonderwijs. Motivatie is lastig te meten dus ik doe nu onderzoek naar de betrokkenheid. Heb je de vragenlijst ook in het nl? Zodat ik hem eventueel toch kan gebruiken en wellicht de vraagstelling iets ombuig.

        1. Dag Pauline,
          Ik heb je de vragenlijst via de mail gestuurd. Je schrijft verder dat je de vragenlijst wilt ombuigen: let wel op de validiteit, deze neemt uiteraard af als je de vragenlijst gaat aanpassen.

  6. Ha Wessel,
    Voor mijn afstudeeropdracht docent 2e graad Nederlands, wil ik onderzoek doen of activerende werkvormen de motivatie bevorderen bij het vak Nederlands in de bovenbouw van het VMBO (basis en kader). Ik ben nog in de oriëntatiefase en kwam al zoekende jouw site tegen. Heb jij tips voor literatuuronderzoek, meetinstrumenten en wellicht tips om leuke activerende werkvormen toe te passen?

    1. Dag Paulien,

      Dat klinkt als leuk en ook breed onderzoek. Wat betreft literatuur denk ik dat het interessant is naar boeken als: The Gamification of Learning and Instruction: Game-Based Methods and Strategies for Training and Education (2012) en The Multiplayer Classroom: Designing Coursework as a Game (2011). Beide boeken over gamification – een interessant iets als je bezig wilt gaan met activerende werkvormen en motivatie. Ook zou ik je aanraden om video’s van bijvoorbeeld Deterding of Zichermann te gebruiken in je literatuuronderzoek. Verder kun je kijken naar een boek als: Het didactische werkvormenboek (2014), het is maar net wat je aanspreekt en wat je wilt dat leerlingen leren.

      Activerende werkvormen zijn er in veel soorten en maten en ook de manier waarop je deze inzet hebben uiteraard invloed op de motivatie bij leerlingen. Ook wat betreft meetinstrumenten is het afhankelijk van wat je wilt meten. Ik denk dat, als je motivatie wilt meten, de SRQ vragenlijst (zie bovenaan post) erg goed kan werken om te meten in hoeverre leerlingen intrinsiek gemotiveerd zijn (wat over het algemeen als krachtiger wordt gezien).

      Het belangrijkste is dat, zoals ik al schreef, een activerende werkvorm onlosmakelijk verbonden is met de manier waarop je deze inzet: bepaal jij de werkvorm? moet iedereen het zelfde doen? doe je het systematisch of sporadisch? etc. etc. Succes met je onderzoek en mail gerust als je ergens hulp bij nodig hebt.

  7. Hallo Wessel,

    Dit jaar doe ik een onderzoek naar de opstart van samenwerkend leren binnen een basisschool. In teamverband werken wij aan diverse deelvragen. Mijn deelvraag dit jaar is: in hoeverre kan een leerkracht het vermogen tot samenwerkend leren van leerlingen vergroten door bij te dragen aan de intrinsieke motivatie? Nu zag ik jouw meetinstrument en deze leek mij erg geschikt om een voormeting te doen in twee klassen. Het vertalen in het Engels hoeft geen probleem te zijn, maar ik hoopte stiekem dat jij ook een Nederlandse versie hebt. Heb jij deze in bezit? En ben je gemachtigd om deze te delen? Graag zou ik er gebruik van maken!

    Vriendelijke groeten,
    Milou

      1. Hallo Wessel,

        Zou je de Nederlandse versie mij ook kunnen mailen? Graag als je die hebt ook die voor de ouders en leerkrachten.

        Groetjes, Merve

    1. Hoi Wessel,

      Ik ben voor mijn onderzoek over motivatie en doorzettingsvermogen bij basisschool leerlingen op onderzoek gegaan naar verschillende vragenlijsten en kwam die van jou tegen. Deze hebben mij tot nu toe goed geholpen, maar de Nederlandse versie van Dimensions of Mastery Questionnaire (DMQ) zou mij heel erg helpen! Heb jij deze toevallig in bezit?

      Ik hoor graag van je!

  8. Hallo Wessel,

    Ik start binnenkort met een onderzoek over blended-learning in het voorgezet onderwijs, niveau vmbo. Graag zou ik de motivatie en ervaring van de leerlingen willen weten. Ik ga een aantal lessen geven met behulp van blended-learning gedurende een semester. Hoe zou jij de motivatie en ervaring van de leerlingen meten? Voor en na het onderzoek? Hopelijk heb je een idee!

    Groetjes,
    Tessa

    1. Dag Tessa,

      Dat hangt er vanaf wat je wilt weten? of de leerlingen meer intrinsiek gemotiveerd worden door je blended-aanpak? Een algemene aanpak is: vragenlijst, veranderen (blended werken), nogmaals vragenlijst en dan groepsinterview op basis van de tweede meeting, om opvallende zaken te verhelderen. Sterker wordt het nog als je op basis van literatuur veranderingen aanbrengt om vervolgens tijdens het interview te kijken of deze aspecten naar voren komen (gesprek opnemen, kijken welke woorden/dingen vaak terug komen, kijken of dat terug te koppelen is naar je oorspronkelijk doel (literatuur)).

      De SRQ dien je dan aan te pasen naar je vak bv. ‘ … waarom doe je bij geschiedenis..’.

      Heb ik je zo op weg geholpen? Laat maar even weten als je de SRQ documentem wilt hebben.

  9. Beste Wessel

    Ik ben bezig met het tweede jaar van de Master Sen en ga dit jaar mijn praktijkgericht onderzoek uitvoeren. Ik ga onderzoek doen naar de motivatieproblemen in de bovenbouw op onze VMBO school. Ik wil er achter komen welke factoren invloed hebben volgens leerlingen en docenten in leerjaar 3 en 4 op de motivatie van leerlingen bij de theorievakken. Aan de hand hiervan hoop ik handreikingen te kunnen geven aan de docenten.
    Ik ben benieuwd welke vragenlijst jij zou adviseren. Ik wil graag een vragenlijst afnemen bij leerlingen en docenten.
    (De DMQ lijkt me zo op het eerste gezicht een goed instrument. Heb jij daar ook een kant en klare lijst van voor leerlingen en docenten? )
    Hopelijk kun je me op weg helpen.

    Groeten, Karin

    1. Dag Karin,

      Lezend over je onderzoek zou de DMQ inderdaad ingezet kunnen worden, al denk dat de SRQ ook kan: ik beide gevallen geven de vragenlijst namelijk een indicatie van de manier waarop de leerlingen gemotiveerd zijn en zul je volgens mij aan de hand van de uitkomst daarvan (groeps)interviews moeten afnemen om de factoren duidelijk naar boven te halen; factoren die je volgens mij eerst vanuit de literatuur haalt, om vervolgens met de vragenlijst/een interview (transcriberen) te kijken welke factoren bij jullie leerlingen een sterke rol spelen, om vervolgens te kijken welke interventies helpen.

      De DMQ geeft daarbij meer informatie over doorzettingsvermogen, terwijl de SRQ meer gaat over in hoeverre de leerling op wat voor manier gemotiveerd is: extrinsiek (E), introjected (IN), geïdentificeerd (GE) en intrinsiek (I). Persoonlijk heb ik meer ervaring de SRQ. Het is vooral belangrijk dat je precies bedenkt wat je te weten wilt komen met je vragenlijst. Mocht je de SRQ willen gebruiken, laat dit dan even weten: ik kan je altijd de bestanden sturen.

      1. Hoi Wessel

        Dan ga ik aan de slag met de SRQ. Zou je mij de bestanden willen sturen?

        Alvast bedankt!

        Groeten, Karin

      2. Hallo Wessel,

        Ook ik ben bezig met een onderzoek voor mijn HBO scriptie over het motivatieproces mbt leren onder 12 tot 18 jarigen. Ik zit nog in de opzet fase.
        Ik wil graag expert-interviews gaan afnemen onder 18 plussers met motivatieproblemen in het verleden die ze overwonnen hebben. Ik ben benieuwd naar de factoren die volgens deze experts een rol speelden in het afnemen/ toenemen van hun eigen motivatie mbt leren.
        Mij lijkt de DMQ vragenlijst het meest geschikt.
        Welke vragenlijst is volgens jou het meest geschikt?
        En heb je deze voor mij in het Nederlands?

        1. Dag Elly,

          Wil je alleen een interview afnemen, of bedoel je dat je voorafgaande aan het interview een vragenlijst wilt afnemen? De DMQ lijkt mij geschikt als vragenlijst voor datgene wat je omschrijft. Helaas heb ik geen Nederlandse versie daarvan, maar kijkend naar hoe deze is opgebouwd zou je deze volgens mij makkelijke valide kunnen vertalen (wel even laten dubbelchecken).

        2. Hallo Wessel,

          Ik ben zeer nieuwsgierig in de achtergrondinformatie van deze testen over motivatie. Met name over de verschillen in motivatie tussen jongens en meisjes in de leeftijd van 10 tot 12 jaar. Kan jij voorzien in deze nieuwsgierigheid?

          Met vriendelijke groet,

          Iris Heikens

          1. Dag Iris,

            Bij het download bestand (SRQ 3.) zit literatuur toegevoegd over motivatie. In hoeverre dit ingaat op jouw vraag weet ik niet precies, daarvoor zou je het zelf even kunnen doorkijken.

      3. Dag Wessel,

        Ik doe onderzoek naar de mate van motivatie in de les bij leerlingen van vmbo-t 3 & 4. De SRQ vragenlijst lijkt me daar een goed instrument voor. Zou je mij de bestanden, gerelateerd aan de SRQ-vragenlijst kunnen opsturen?

        Alvast bedankt voor het sturen en de interessante en praktisch in te zetten artikelen.

        Groeten, Thijs

  10. Hoi Wessel,
    voor het tweede jaar voor de master leren en innoveren ga ik een onderzoek uitvoeren bij ons op school in de groepen 6-8. Hoe kunnen de leerkrachten meer autonomie aan de leerlingen geven, zodat de intrinsieke motivatie wordt verhoogd. Hierbij ga ik me toespitsen op de autonomie-ondersteunende leerkrachtvaardigheden. Vorig jaar heb ik de IMI gebruikt om de motivatie te meten. Daarnaast heb ik zelf 2 vragenlijsten en 1 observatielijst gemaakt over de autonomie-ondersteunende leerkrachtvaardigheden. Ik zag hierboven beschreven dat Nardy een onderzoek doet naar intrinsieke motivatie en de 3 basisbehoeftes. Ik ben erg benieuwd welke vragenlijsten jij haar hebt gestuurd. En of je misschien nog een tip hebt voor mij. Natuurlijk maak ik liever gebruik van gevalideerde vragenlijsten :-).

    Alvast bedankt! Groetjes Maartje

      1. Hoi Wessel,

        Ik doe een soortgelijk onderzoek, zou je mij deze bestanden ook willen sturen?
        Alvast bedankt!

        Groetjes Danielle

          1. Hoi Wessel,

            Ik heb even gekeken, maar ik kom er niet helemaal uit hoe ik de antwoorden kan onderbouwen. Dus welke subschaal van motivatie bij welk antwoord hoort. Heb jij dit toevallig in een Nederlandse versie staan?

          2. Ik heb de vragenlijsten nu gedownload en ik wil ze graag onderbouwen. Alleen ik kan niet echt terugvinden welke subschaal nu bij welk antwoord hoort, dit kan ik ook niet terugvinden in het excel bestand. (ben ook niet echt een held met excel) Ik vroeg me af of je dat toevallig ergens hebt staan?

          3. Dag Danielle,

            Excuses voor de late reactie. In het SRQ.zip bestand vind je naast de vragenlijst, het excel bestand en literatuur als het goed is ook de onderbouwing van de subschalen (SRQ Miller.pdf). Hopenlijk lukt het zo, mail anders!

    1. Hallo Maartje,

      Zelf ben ik bezig met een soortgelijk onderzoek. Autonomie vergroten van leerlingen bij het vak natuur en techniek. Ik ben erg nieuwsgierig naar je onderzoek. Wellicht dat ik meetinstrumenten kan gebruiken in mijn klas. Ik hoor graag van je 😉

      Met vriendelijke groet,

      Angela

  11. Hoi Wessel,
    Leuke website!
    Ik ben bezig om een vragenlijst op te stellen voor een bedrijf om de motivatie van deelnemers (doen een sport/voedingsplan) te kunnen meten.
    Ik geloof dat de SRQ hier denk ik het beste voor bedoeld is, denk je niet?
    Ik heb veel moeite met het vertalen van een vragenlijst in Nederlands. Heb jij misschien een voorbeeld voor me, zodat ik die kan aanpassen aan mijn doelgroep?

    Ik hoor graag,
    Alvast bedankt!

    Lavina

    1. Dag Lavina,

      In hoeverre de SRQ vragenlijst te gebruiken is voor het door jou omschreven onderzoek weet ik niet (sterk onderwijs gerichte vragenlijst). Wellicht kun je deze wel aanpassen (maar vragen wel intact laten ivm validiteit). Alles zit als het goed is in je mailbox!

  12. Hallo Wessel,

    Zou ik de vragenlijsten ook in het Nederlands mogen ontvangen? Ik denk dat ik deze erg goed kan gebruiken voor mijn onderzoek welke ik aan het opzetten ben binnen mijn Master EN studie.

    Alvast bedankt!

    Groeten Marije

  13. Hoi Wessel,

    Wat een super interessant onderzoek! Ik ben net begonnen met mijn opleiding Master Leren en Innoveren. Graag doe ik onderzoek op welke manier gamification kan bijdragen aan de motivatie van de leerlingen. Ik ben net gestart met mijn literatuuronderzoek.

    Heb je wat tips?

    Groetjes,
    Tessa

    1. Dag Tessa,

      Wat toevallig: zelf heb ik ook de MLI gedaan waarin ik een literatuur- en praktijkonderzoek heb gedaan naar de impact van motivatie door de inzet van gamification, precies de reden waarom ik destijds op deze vragenlijst ben gekomen. Als je het leuk vind kan ik je wel mijn scripties, literatuur en vragenlijsten sturen. Mail maar even als je interesse hebt.

  14. Beste Wessel,

    Ik heb de SQR afgenomen in mijn derde klas en de resultaten ingevoerd in de verwerkingsmodule. Wat ik me afvraag is of ik ook een grafiekje kan maken per leerling met dit excelblad? Zoals je kunt lezen, ben ik geen held met dit soort zaken.

    Vriendelijke groet, Clasine

    1. Dag Clasine,

      Wat voor soort grafiekje wil je maken? De SRQ laat één uitslag zien; bedoel je dan een grafiek na, bijvoorbeeld, een tweede meting? Het is zeker mogelijk, maar afhankelijk van wat je precies wilt hebben in de grafiek.

  15. Hallo Wessel,

    Voor mijn afstudeerscriptie ga ik onderzoeken of leerlingen (brugklas mavo) voor het vak geschiedenis meer gemotiveerd raken door projectmatig werken. Omdat dit uiteraard gericht is op intrinsieke motivatie zijn de vragenlijsten die jij beschrijft perfect. Vanuit mijn opleiding melden echter meerdere docenten dat motivatie slecht meetbaar is (er zijn gelukkig ook docenten die vinden dat het wel degelijk meetbaar is). Om sterker te staan in mijn scriptie en in het overtuigen van deze docenten zou ik graag de literatuur ontvangen die jij hebt gebruikt voor dit artikel.

    Ik zou je erg dankbaar zijn! Alvast bedankt.

    Groeten,
    Elke

    1. Dag Elke,

      Motivatie meten staat altijd ter discussie. Zoals ik ook omschrijf geeft het eerder een indicatie dan een uitslag waar je harde conclusies aan kan verbinden. Volgens mij hebben je docenten gelijk als ze zeggen dat de sterke van motivatie niet te meten is (als in hoe: meer of minder gemotiveerd). Wel kun je meten of leerlingen intrinsiek, extrinsiek of anders gemotiveerd zijn – dat is een andere manier van meten, wat wel degelijk vaak in onderzoek wordt gebruikt.

      De literatuur zie bij de download van de SRQ (zie bovenaan pagina: 3. Vragenlijst (Nederlands, kort) / SRQ-A / Literatuur).

      Succes toegewenst!

      1. Hallo Wessel,

        Bedankt voor je reactie. Het lukt mij echter niet om de Nederlandse vragenlijst te downloaden. Zou je deze kunnen toezenden?

        Alvast bedankt,
        Elke

  16. Hallo Wessel,

    Is het mogelijk een vertaalde vragen lijst SRQ te ontvangen of kan ik deze op je site vinden..

    Met vriendelijke groet,

    Greta Jansen

  17. Hoi Wessel,

    Op dit moment ben ik bezig voor mijn afstudeeronderzoek waarin ik wil onderzoeken of motivatie van kinderen verhoogd wordt door het werken met coöperatieve werkvormen. Is de SRQ daar een goede vragenlijst voor? Natuurlijk wil ik hem wel aanpassen zodat het aansluit bij kinderen van de basisschool en bij het vakgebied.

    Ik vraag me ook af waarom de originele vragenlijst (in het PDF-bestand) 63 vragen heeft en de Engelse en Nederlandse Word-bestanden 32 vragen hebben. Is hier een reden voor?

    Groeten,
    Anne

    1. Dag Anne,

      De SRQ meet niet of de motivatie hoger wordt, maar of deze meer intrinsiek of extrinsiek is (waarbij intrinsiek over het algemeen als ‘hoger’ wordt gezien). Je kunt deze volgens mij prima gebruiken, als je wilt meten of leerlingen meer intrinsiek gemotiveerd worden en je je hier ook bij je conclusie van bewust bent.

      De SRQ heeft 2 versies: die met 63 vragen en die met 32 vragen. Ryan en Connell hebben in 1989 de korte versie uitgebracht. In 1999 hebben Miller ea. een langere versie uitgebracht. Ik heb heb nooit kunnen vinden waarom er een nieuwe versie is uitgebracht en of deze dan meer accuraat is. Dit zie je overigens wel vaker bij onderzoeken: voor grote papers wordt dan de uitgebreide versie gebruikt (want meer accuraat, zo is de gedachte) en voor korter ‘veldwerk’ wordt dan de kortere versie gebruikt.

  18. Hoi Wessel,

    Ik heb hierboven al een soortgelijke vraag gezien (gesteld door Nardy). Ik doe voor mijn scriptie onderzoek naar de motivatie van kinderen waarin ik gebruik maak van de basisbehoeftes van Luc Stevens. Zou je mij ook de Nederlandse vragenlijsten en relevante achtergrondinformatie kunnen sturen zodat ik deze kan gebruiken? Zou super zijn!

  19. Hoi Wessel,
    Zou u mij ook de Nederlandse bestanden kunnen sturen?
    Ik wil dit graag voor mijn onderzoek gebruiken.
    groeten Chantal

  20. Hallo,
    Ik vraag me af hoe ik de RAI score moet lezen?
    Wat kan er gehaald worden voor score en wat is het laagst wat gehaald kan worden?
    Ik heb met mijn leerlingen een gem score van 0.17 en een stan. def 0.88 wat houdt dit precies in?
    Alvast bedankt
    Groeten Chantal

    1. Dag Chantal,

      In het bestand dat je hebt gedownload zit een pdf (SRQ-A Ryan RAI). Deze heb ik voor de zekerheid nog even naar je gemailt, scheelt weer zoeken. Hierin staat uitgelegd hoe de score tot stand komt en dit inhoud (de 0.17 waarover je schrijft).

      De Standaarddeviatie geeft de spreiding aan (dus verschill tussen leerlingen). 0 = allemaal het zelfde (eigenlijk nooit), 0.88 = behoorlijke spreiding: http://www.wiskunde.net/standaarddeviatie#.WG_pWrbhCRs. Hopenlijk ben je zo geholpen, laat het anders gerust weten!

      Hopenlijk ben je zo geholpen?

      1. Hallo Wessel,

        Graag zou ik die PDF met de manier van berekenen en hoe ik die uitslag verder kan interpreteren ook graag ontvangen.

  21. Hallo Wessel,

    Ik ben nieuwsgierig naar de derde vragenlijst, maar kan deze helaas niet openen. Ook de verkorte versie van de motivatie vragenlijst kan ik niet openen. Ik wilde er graag gebruik van maken voor mijn onderzoek in mijn afstudeerjaar van de ALO.

    Alvast bedankt

  22. Beste Wessel,
    Ik heb dezelfde vraag als Annika hierboven. Ik ben benieuwd naar de derde vragenlijst, zou je mij deze ook kunnen sturen?
    Alvast bedankt!

  23. Hallo!
    Ik ben begonnen aan mijn afstudeeronderzoek dat zich richt op het verhogen van de motivatie tijdens de meet-en meetkunde lessen binnen het vakgebied rekenen. Deze vragenlijsten zouden me daar goed bij kunnen helpen! (Nulmeting en eindmeting).
    Ik krijg echter een foutmelding als ik de bestanden uit laat pakken. Is er een mogelijkheid om de vragenlijsten (en literatuur!) per mail te krijgen?
    Groetjes Laura

  24. Beste Wessel, heel blij dat jij dit deelt, motivatietesten zijn inderdaad haast niet te vinden. Heb je voor mij ook een Nederlandse versie? Ik begreep dat je die wel hebt. Ik ga een meisje van 7 jaar testen omdat ze wenselijk gedrag laat zien op school maar het vermoeden bestaat dat zij sterk gedemotiveerd is. Ik neem alle slagen om de arm die jij al aangeeft qua afname en interpretatie. Toch is het hebben van een handvat prettig om meer zicht te krijgen op haar situatie. Bij voorbaat dank, Marieke

    1. Dag Marieke,

      Een heldere casus. Wel vraag ik mij af in hoeverre de SRQ hier geschikt voor is, al houd je daar wel rekening mee, zoals je zelf al schrijft. Volgens mij in ieder geval belangrijk dat je de vragen zover mogelijk zo laat zoals ze zijn (vakgebied daar gelaten), om zo de validiteit niet aan te tasten. Je zou de bestanden moeten kunnen downloaden via Sociale Share. Lukt dat? Mail anders gerust.

  25. Hallo Wessel,
    Ik doe mijn onderzoek over het verbeteren van het zelfregulerend gedrag van de leerlingen. Hiervoor wil ik eerst hun (intrinsieke en extrinsieke) motivatie in kaart brengen, omdat dit invloed kan hebben op het gedrag van het kind. Maar ik kan hiervoor de Nederlandse versie niet openen.
    Alvast bedankt.

  26. Hallo Wessel,

    Wat een interessante website!
    Ook ik zou graag de Nederlandstalige vragenlijst en de bijbehorende literatuur gebruiken voor mijn onderzoek naar motivatie voor de opleiding Master EN.
    Zou je die naar mij kunnen sturen?

    Groet, Lucille van der Meer

    1. Hoi Lucille,
      Zou ik misschien jouw onderzoeksplan eens mogen ontvangen? Ik ben ook bezig met de Master en wil ook een onderzoek doen naar motivatie van lln. Aangezien ik de opleiding versnelt doe heb ik niet direct voorbeelden van onderzoeksplannen voorhanden. Dit zou mij verder op weg kunnen helpen. ik hoor het graag groetjes Monique

  27. Beste Wessel, ik ga een PGO doen naar de invloed van werkdruk op de motivatie van leerkrachten. Welke test zou het beste geschikt zijn om af te nemen bij leerkrachten? Zou je mij de bestanden willen mailen, openen via de link lukt mij niet. Groet, Jacobine

    1. Dag Jacobine,

      In hoeverre een van de 2 vragenlijsten geschikt is voor jouw vraag durf ik niet met zekerheid te zeggen. Persoonlijk denk ik niet dat de SRQ geschikt is, maar vraag ik mij ook van of de DMQ geschikt is. Ik heb je de SRQ incl. literatuur gestuurd. Wellicht kun je die lezen en zo bekijken of het past binnen je onderzoek. Succes!

  28. Hallo,

    Ik doe op het moment onderzoek naar de motivatie van tweedejaars-leerlingen van een middelbare school. Ik zou hiervoor graag de SRQ willen gebruiken, maar dan de Nederlandse versie. Het lukt mij echter niet om deze te downloaden via deze website. Heeft u enig idee hoe ik deze vragenlijst wel kan downloaden?

    Ik hoop van u te horen!

  29. Hallo,

    Ik ben bezig met het doen van onderzoek naar motivatie en hiervoor gebruik ik je SRQ vragenlijst.
    Nu staat er wel –> 3. Vragenlijst (Nederlands, kort) / SRQ-RAI (resultaten berekenen) / Literatuur:
    Maar ik kan hiervoor niks openen.
    Als ik nu namelijk de test afneem kan ik niet zien wat de uiteindelijke conclusie is omdat ik niet weet waar de scores voorstaan, bijvoorbeeld intrinsieke motivatie of niet.

    Ik hoop dat ik het bestand, benoemd bij punt 3 zou kunnen verkrijgen.

    Alvast hartelijk dank!

    Mvg
    Nikki

  30. Beste Wessel,

    ik ben bezig met een onderzoek naar de invloed van leeftijdsfase op motivatie tot leren.
    En wilde eens bekijken of er gevalideerde vragenlijsten waren die ik voor het onderzoek zou kunnen gebruiken. Het lukt me echter niet om de Vragenlijst (Nederlands, kort) / SRQ-RAI (resultaten berekenen) / Literatuur te openen. Mogelijk kan en wil je me op weg helpen, waarvoor dank.

    Mvg, Hans

      1. Hallo Wessel,

        Een tijdje geleden heb ik een bericht achtergelaten op deze website. Op dit bericht heb ik tot op heden geen reactie gehad. Ik stuur bij deze voor de zekerheid een bericht, omdat je er misschien overheen hebt gelezen.

        Ik hoop van je te horen,

        Met vriendelijke groet,
        Nina

          1. Beste Wessel,
            Zou jij mij ook de vragenlijst willen sturen? Ik ben bezig met een onderzoek naar motivatie

  31. Beste Wessel,

    In het mbo onderwijs ben ik bezig met onderzoek naar motivatie voor grammatica onderwijs voor het vak Nederlands.

    Kun je mij de vragenlijst in het Nederlands toesturen? Ik zou daarmee enorm geholpen zijn.

    Ik kijk uit naar je reactie!

    Met vriendelijke groet,
    Els Koornstra

  32. Beste Wessel,

    Graag zou ik de Nederlandse vragenlijst SRQ-A Ryan voor mijn onderzoek gebruiken. Hoe kan ik aantonen dat deze Nederlandse versie ook gevalideerd is? Is dit gebeurd door een ervaringsdeskundige, of hoe anders?

    Ik hoor het graag van je,

    Groeten Annemie van Loo

  33. Hallo Wessel,

    Deze vraag gaat niet alleen over de motivatie, maar wellicht heb je tips.
    Ik doe een onderzoek naar wat een betreffende vo kan verbeteren, zodat er minder vwo+ leerlingen afstromen of blijven zitten. Heb jij tips voor literatuur betreft oorzaken van blijven zitten of afstroom op het vo in het algemeen en een vragenlijst om verschillende factoren die meespelen uit te vragen bij de leerlingen tijdens een gestructureerd interview of iets dergelijks?

    Mvg,

    Melanie.

    1. Dag Melanie,

      Interessant onderzoek.. maar ik kan mij geen literatuur indenken die specifiek over jouw vraag gaat. Er spelen vaak veel factoren mee bij leerlingen niet presteren zoals verwacht; motivatie, thuissituatie, één vak wat maakt dat een leerling afstroomt etc. Wel interessant in het kader van je onderzoek is volgens mij Leren Zichtbaar Maken van John Hattie, een onderzoeker die veel meta-onderzoek heeft gedaan naar zaken rondom onderwijs en presteren. In dit boek staat onder andere hoe negatief effect blijven zitten heeft op de prestaties van leerlingen.. Kortom: een breed, lastig onderwerp waar ik zo geen kant-en-klare literatuur of factoren voor weet. In ieder geval succes!

      1. Bedankt Wessel. Ik ga nog even kijken naar John Hattie. Inmiddels heb ik meer literatuur gevonden en een vragenlijst ontworpen, dus komt goed!

  34. Beste Wessel,

    Voor een van de modules Onderwijskunde wil ik een onderzoek doen naar de mate van (intrinsieke en extrinsieke) motivatie van havoleerlingen voor het vak Nederlands of alleen leesvaardigheid Nederlands. Heb je voor mij de Nederlandse versie van de vragenlijsten?
    De derde krijg ik niet geopend. Is het mogelijk die ook toe te sturen?
    Alvast heel erg bedankt voor de moeite.

    Hartelijke groet,
    Marjan

  35. Beste Wessel,

    Ik volg de master EN Gedrag en als eindopdracht moet ik een pgo schrijven/doen. Ik heb gekozen voor motivatie, wat nogal een uitdaging is betreft een juist meetinstrument vinden.
    Mijn onderzoeksvraag luidt: ‘In hoeverre leidt het invoeren van activerende werkvormen tot een verhoogde motivatie van leerlingen in de bovenbouw?’
    Welke lijst zou k dan het beste kunnen gebruiken en is hier ook een Nl versie van, ook bij mij kon ik de derde niet openen…
    Hoor graag van je als je tips hebt.

    Pauline

    1. Hoi Pauline
      HAd jij antwoord van Wessel ontvangen op jouw vraag, ik ga een soortgelijk onderzoek doen.
      Een brutale vraag, aangezien je mij niet kent.
      Ik doe de opleiding versnelt en heb niet echt voorbeelden (of overlegmomenten met andere studenten) van een goed onderzoeksplan/verslag. Zou jij bereidt zijn om deze met mij te delen zodat ik handvaten heb en een start hiermee kan maken?
      ik hoor het graag,
      groetjes Monique

      1. Hoi Monique en Pauline,

        Voor mijn afstudeeronderzoek voor de Pabo ga ik onderzoek doen naar in hoeverre talentgericht werken de motivatie van leerlingen bij taallessen bevordert. Jullie gedane onderzoek lijkt daar heel erg op aan te sluiten. Is één van jullie bereid om jullie onderzoek en meetinstrument(en) met mij te delen?
        Dit zou mij enorm op weg helpen!

        Ik hoor het graag,
        Groet, Wieteke

  36. Beste Wessel,

    Bedankt voor dit artikel. Voor mijn studie pedagogiek voer ik een kwalitatief onderzoek uit op een basisschool. Ik onderzoek hoe de gekozen manier van gedifferentieerd werken moet worden vormgegeven/verbeterd om de motivatie van de leerlingen te stimuleren. Hierbij gebruik ik de ZDT als toonaangevende theorie. Voldoet de gekozen differentiatievorm aan de 3 psychologische basisbehoeften? Voor dit onderzoek neem ik interviews af bij leerlingen, maar daarnaast wil ik ook de SRQ gebruiken om het huidige motivatie niveau van de leerlingen in beeld te brengen. Ik wil de resultaten van de SRQ gebruiken om een vergelijking te maken tussen gecontroleerde regulatie en autonome regulatie. Het lijkt mij wenselijk om een hogere autonome regulatie te hebben itt een gecontroleerde regulatie. Hoe bereken ik deze precies? Tel ik de gescoorde punten van de bijhorende vragen gewoon bij elkaar op, of moet ik hiervoor gemiddeldes berekenen? Ik heb nu onderstaande manier gebruikt, klopt dit?
    Gecontroleerde regulatie: extern + introjectie.
    Autonome regulatie= geïdentificeerd + intrinsieke.
    Ik heb geprobeerd de RAI score te bereken, maar begrijp niet hoe ik de formule moet toepassen. Ik ben vreselijk slecht in statistiek 🙁
    Tel ik hiervoor alle gescoorde punten van de bijhorende vragen bij elkaar op en deel ik deze dan door het aantal vragen om tot een gemiddelde te komen? (Niet alle vier de onderdelen hebben evenveel vragen in de vragenlijst).
    Kan ik de SRQ nog op een andere manier gebruiken zonder statische berekeningen te maken?
    Zou super blij zijn als je mij kunt helpen.
    groeten

  37. Hi Wessel,

    Nog een kleine aanvulling op mijn vorige bericht. Ik ben toch maar aan het rekenen geslagen om de RAI score uit te rekenen, maar ik weet niet of ik op de goede weg ben. Ziet een berekening er zo goed uit?
    Bijvoorbeeld:
    (2x intrinsiek) + (1x geïdentificeerd) – (1x introjectie) – (2x extrinsiek)

    intrinsiek= 11 punten : 7 vragen =1,57 x 2= 3,14
    geïdentificeerd = 17 punten :7 vragen = 2,42
    introjectie = 25 punten :9 vragen = 2,78
    extrinsiek = 25 punten :9 vragen = 2,66 x 2= 5,33

    3,14 + 2,42 – 2,78 – 5,33 = -2,55
    De RAI score in dit voorbeeld is dus -2,55.
    Waar kunnen scores tussen liggen en wanneer is een score dan hoog of laag. Betekent een negatief getal een lage score?
    mvg. Sietske

    1. Dag Sietske,

      De RAI score geeft aan in hoeverre een leerling intrinsiek gemotiveerd is. Hoe hoger de score, hoe sterker een leerling intrinsiek is gemotiveerd. Een score van -2,55 geeft dus een indicatie at de leerlingen relatief sterk extrinsiek zijn gemotiveerd. “(…) In other words, the controlled subscales are weighted negatively, and the autonomous subscales are weighted positively. The more controlled the regulatory style represented by a subscale, the larger its negative weight; and the more autonomous the regulatory style represented by a subscale, the larger its positive weight.”. Hierna is geen berekening meer nodig: de RAI is het einde van de lijn, bij deze vragenlijst.

      Een overzicht met scores en ‘waarde’ is er niet. Een directe referentie heb ik ook niet: mijn onderzoek was op het VO, en de leeftijd heeft effect op het onderzoek. Wel is het zo dat de SRQ is ontwikkeld voor ‘late-elementary and middle school children’ – houd dus ook in het achterhoofd, als je er mee bezig bent. Je de SRQ weer afnemen na een interventie en kijken in hoeverre dit effect heeft: Is de score minder in de -, dan lijkend de leerlingen meer intrinsiek te zijn gemotiveerd. Dit valt of staat echter sterk met de vraagstelling, die dus oorspronkelijk is gebouwd voor leerlingen in het VO. Mocht je deze hebben aangepast, dan kan dit uiteraard ten koste gaan van de validiteit.

      Hopelijk kom je zo vooruit? Laat het anders gerust weten.

      1. Hi Wessel,

        Bedankt voor je reactie en de tijd die je neemt om een duidelijke toelichting te geven. Jammer dat er geen overzicht is met waardes. Ik heb nu per groep/klas een RAI waarde: groep 5: -0.57, groep 6: 0.52, groep 7: 0.94 en groep 8: -0.02. Door te kijken naar een positieve of negatieve uitslag kan ik dus alleen concluderen of er sprake is van een meer extrinsieke of intrinsieke motivatie. Ik kan dus geen uitspraken doen of dit een hoge of lage waarde. Wel zou ik de groepen onderling kunnen vergelijken. Ik mag binnen mijn opleiding en voor mijn onderzoek geen effectmeting verrichten, omdat er veel andere factoren de motivatie kunnen beïnvloeden. Heb jij misschien, door je ervaring, een idee hoever de waardes uit elkaar kunnen lopen? Zo niet, dan houd ik het gewoon bij bovenstaande.
        Nogmaals bedankt, groeten Sietske

        1. In hoeverre de waarden uiteenlopen weet ik niet. Kijkend naar mijn eigen onderzoek (inzet badges) had heb ik een kleine wijziging kunnen waarnemen ten opzichte van de startsituatie en controlegroep (link naar onderzoek: http://www.wesselpeeters.eu/#/portfolio/paper/ (praktijkonderzoek)). Uiteraard zijn er veel factoren die invloed kunnen hebben, maar met een duidelijk verschil en een controlegroep kun je volgens mij wel goed dingen aantonen. Zonder een effectmeting moet je het inderdaad met het bovenstaande doen. Hopelijk kun je er dan toch wat mee. Succes!

  38. Dag Wessel,

    Ik ben bezig met mijn afstudeeropdracht binnen het cluster IV onderwijs. Ik wil graag kijken op welke manier ik de motivatie van de jongeren kan vergroten binnen deze doelgroep.
    Volgens mij is het goed mogelijk om de SQR-RAI af te nemen binnen mijn groep. Is het mogelijk dat ik de vragenlijst in het Nederlands kan krijgen,

    Alvast bedankt,

    Mark Smeding

  39. Beste Wessel,

    Ik wil onderzoek doen waarin motivatie van leerlingen ook ter sprake komt.
    Nu wilde ik de Nederlandse vragenlijst graag gebruiken (en eventueel wat aanpassen) maar dit lukt mij niet.
    Zou je mij een bestandje willen sturen met de vragenlijst?
    Ik heb het zip-bestand gedownload en uitgepakt, maar kan dan de bestanden niet openen.

    Met vriendelijke groet alvast bedankt en ik hoor graag van je.

    RB

    1. Hoi Wessel.

      Ik volg momenteel de opleiding Master En. Voor mijn praktijkgericth onderzoek wil ik de motivatie van de leerlingen meten voor een doelgericht(oplossingsgericht) gesprek en daarna.
      Dit betreft een bovenbouw groep.
      Zou ik van jou de nederlandse versie kunnen ontvangen? Ik kan hem op deze site niet openen.

      Alvast bedankt,
      Danielle

  40. Hoi Wessel.

    Ik volg momenteel de opleiding Master En. Voor mijn praktijkgericth onderzoek wil ik de motivatie van de leerlingen meten voor een doelgericht(oplossingsgericht) gesprek en daarna.
    Dit betreft een bovenbouw groep.
    Zou ik van jou de nederlandse versie kunnen ontvangen? Ik kan hem op deze site niet openen.

    Alvast bedankt,
    Danielle

    1. Hoi Pauline
      HAd jij antwoord van Wessel ontvangen op jouw vraag, ik ga een soortgelijk onderzoek doen.
      Een brutale vraag, aangezien je mij niet kent.
      Ik doe de opleiding versnelt en heb niet echt voorbeelden (of overlegmomenten met andere studenten) van een goed onderzoeksplan/verslag. Zou jij bereidt zijn om deze met mij te delen zodat ik handvaten heb en een start hiermee kan maken?
      ik hoor het graag,
      groetjes Monique

  41. Hoi Wessel,

    Wauw, ik ben bezig met een onderzoek naar intrinsieke motivatie bij studenten. De vragenlijst is helemaal top!!..super. Ik krijg hem echter niet gedownload in het Nederlands. Zou je mij daarbij kunnen helpen of kan je mij er een toesturen.

    Alvast dank,

    Willem

    1. Hoi Willem en Wessel,

      Is de vragenlijst wel geschikt voor HBO studenten? ik dacht eerder gelezen te hebben dat de vragenlijst meer gericht is op VO leerlingen. Heb je misschien een idee welke bruikbaar is voor studenten?

      Mvrgr.
      Els

  42. Beste Wessel,
    Ik volg de master of Sport en Bewegingsonderwijs aan het Fontys in Eindhoven.
    Ik doe onderzoek naar het verschil tussen een expliciete en een impliciete leermethode op beweegplezier van brugklas leerlingen. Beweegplezier is een vorm van intrinsieke motivatie. Ik wil het beweegplezier meten. Ik vind het lastig te bepalen welke vragenlijst hier het meest geschikt voor is. Heb jij een tip?

    1. Dag Pim,

      Lastig om zo te beantwoorden. De SRQ is breed inzetbaar en goed aan te passen naar het eigen vakgebied (let wel op validiteit bij aanpassen; verander kern vraag niet). Ik zou de vragen bekijken en dan bedenken: Meten die wat ik wil weten?

  43. Beste Wessel,

    Ik volg de studie tot docent economie en heb de vragenlijst SRQ-A gebruikt. Ik kan het bestand met hoe ik de RAI score moet berekenen niet openen. Zou je mij de overige bestanden eventueel door kunnen sturen? Zou echt super zijn!

  44. Beste Wessel,
    Ook ik zou heel graag hulp willen met het berekenen van de RAI score. Ik heb voor mijn studie psychologie een onderzoek moeten afnemen en loop vast met de berekening. Ik zag in eerdere reacties dat u op iedereen persoonlijk reageerde en bereidwillig bent om expertise te delen. Daarvoor hartelijk dank, het is geweldig dat er mensen zijn die anderen op die manier voort willen helpen!
    Groet, JS

  45. Beste Wessel,
    Ik probeer de Nederlandse vragenlijst SRQ-A met RAI uitleg te openen maar dit lukt niet, ondanks dat ik de adblocker heb uitgezet. Kan ik op een andere manier aan de gegevens komen?
    Overigens ben ik erg geholpen met deze handige site! Dank je!

  46. Beste Wessel,

    Ik wil graag gebruik maken van de Nederlandse vragenlijst SRQ-A met RAI uitleg. Ik heb de Adblockers uitgezet, maar kan het bestand niet downloaden. Kun je het misschien naar mij sturen?

    Alvast bedankt voor de moeite.

    Vriendelijke groet,
    Monique

  47. Beste,
    Ik zou graag de Nederlandstalige versie ontvangen en de uitleg hoe deze gescoord dient te worden.
    Alvast bedankt!

  48. Hallo Wessel,

    Ik ben bezig met mijn afstudeeronderzoek dat gaat over de betrokkenheid van leerlingen in de bovenbouw van het PO. Ik er een Nederlandse versie beschikbaar van de achterliggende theorie van de SRQ en de RAI uitleg? Kun je aangeven wat het verschil is tussen SQR en IMI (Intrinsieke Motivatie Inventaris)?

    Alvast bedankt voor je moeite en tijd.

    Groetjes, Nicole

    1. Dag Nicole,

      Zover ik weet is er nog geen Nederlandse omschrijving van de SRQ of IMI. In het kort is dit het verschil:

      SRQ
      This is a family of questionnaires that assesses the degree to which an individual’s motivation for a particular behavior or behavioral domain tends to be relatively autonomous versus relatively controlled.

      IMI
      (…) and the IMI assesses their levels of interest/enjoyment; perceived competence; effort; value/usefulness; felt pressure and tension; and perceived choice while they were performing the activity.

      De SRQ gaat dus over in hoeverre leerlingen / studenten het gevoel hebben intrinsiek of extrinsiek te werken, terwijl de IMI het ‘plezier’ (samengevat) meet.

      Hopelijk is dit zo wat duidelijker?

  49. Hallo
    Ik ben bezig om de betrokkenheid van de mbo studenten verpleegkunde te inventariseren.
    Zou jij de SRQ-A vragenlijst hierbij adviseren? Graag zou ik de Nederlandse versie willen ontvangen. is dit mogelijk?

  50. Beste Wessel,

    Voor een praktijkonderzoek in het PO wil ik graag gebruik maken van de Nederlandse vragenlijst SRQ-A met RAI uitleg. De Adblockers zijn uitgezet, maar het bestand kan niet gedownload worden. Zou je het naar mij kunnen sturen?

    Alvast bedankt!

    Vriendelijke groet,

    Suus

  51. Hoi Wessel, voor mijn afstudeeronderzoek heb ik een motivatie test nodig om te meten welke vorm van motivatie desbetreffende leerling heeft (a-motivatie/externe regulatie/geintrojecteerde regulatie/geidentificeerde regulatie of geintegreerde regulatie of intrinsieke motivatie. Welke vragenlijst kan ik daarvoor het beste gebruiken, en hoe kan ik de uitkomsten daarvan het beste specificeren? (de handleiding en uitkomsten dus).. ik hoor het graag. Mvg, Babs-Louise

    1. Dag Babs-Louise,

      Het beste kun je volgens mij de SRQ downloaden. Hier zit, naast de vragenlijst, ook een bestand bij waarmee je de uitslag automatisch kan berekenen én literatuur hoe deze formule tot stand is gekomen. Volgens mij heb je dan dus een de vragenlijsten, handleiding en de uitkomsten. Succes met je onderzoek!

  52. Dag Wessel, ik doe onderzoek naar het beïnvloeden van intrinsieke motivatie van mbo studenten. Nu zag ik dan Nardy op 28 september 2016 dezelfde vraag had (alleen niet gericht op mbo). Zou ik dezelfde bestanden mogen ontvangen?

    Alvast super bedankt!

  53. Dag Wessel,

    Ik doe een onderzoek naar intrinsieke motivatie tijdens het vak taalbeschouwing in groep 8. Ik heb de SRQ-A vragenlijst afgenomen en veel gehad aan je artikel, bedankt! Ik heb nog wel 1 vraag. Ik kan nergens vinden (of er zijn verschillende antwoorden te vinden) wat de meest negatieve RAI-sore is en wat het meest positieve is. Ik kan nu mijn RAI-score moeilijk inschalen in de zin van extrinsiek/intrinsiek. Klopt -24 en +24 of niet.
    Graag hoor ik van je.

    Groeten,
    Annelies

  54. Beste Wessel,

    Voor de master EN opleiding ben ik bezig met een onderzoek naar wat het effect is van lesgeven aan de hand van je talent op de intrinsieke motivatie van het lesgeven. Wordt een leerkracht voor lesgeven aan de hand van zijn/haar talent gemotiveerder? Heb jij een suggestie welke vragenlijsten ik eventueel hiervoor kan gebruiken?

    Alvast bedankt!

    Groetjes,

    Annick

  55. Hoi,
    Ik en vriendinnen doen ons PWS over motivatie. Daarbij willen we de enquete vragen als hulpmiddel gebruiken voor onze enquete. Heeft een misschien een bestand waarin (redelijk makkelijk) staat uitgelegd hoe we de antwoorden van de enqetes aan motivatie kunnen koppelen en daaruit conclusies kunnen trekken?

    Groetjes!

  56. Beste Wessel,

    allereerst bedankt voor de informatie en tools!

    Voor mijn onderzoek wil ik graag de IMI inzetten (vragenlijst 2). Kan je mij vertellen op welke bron je de vragenlijst hebt gebaseerd? Of welke lijst je hebt vertaald? Ik wil namelijk het origineel en de Nederlandse versie graag vergelijken.

    Hoor graag!

    Groetjes, Emmy

  57. Wij gaan op school op zoek naar hoe we de motivatie van onze leerlingen kunnen verhogen en zouden daarom graag ook een meetinstrument willen gebruiken om na te gaan of hun motivatie na onze ondernomen acties gestegen is. daarom ook graag de Nederlandse versie indien mogelijk. Alvast bedankt!

        1. Dag Marja,

          Als het goed is zou je de pakketten gewoon moeten kunnen uitpakken (.zip) en openen. Voor de zekerheid heb ik het nog even zelf geprobeerd. Zou je kunnen weten waarom het niet lukt? Anders kan ik de belangrijkste bestanden altijd los mailen, mocht je dat handig vinden.

  58. Hallo Wessel,

    Op dit moment ben ik bezig met een onderzoek met als vraag: ‘in hoeverre beïnvloedt de sturende factor ‘cognitieve autonomie’ de motivatie van de leerlingen in groep 8 voor het vak cijferend vermenigvuldigen?’.
    De ll hebben de motivatie vragenlijst 3x keer ingevuld. Alleen ….hoe kan ik de scores gebruiken, ik begrijp nog niet hoe ik deze scores moet gaan verwerken. Heb je daar ook een Excel sheet voor of kun je me wat tips hiervoor geven?

    Alvast bedankt voor je antwoord!
    Hartelijke groet, Anky

      1. Hallo Wessel,

        Tja, dat had ik er gisteren natuurlijk gelijk bij moeten zetten. Ik heb de IMI vragenlijst gebruikt. Uit alle 4 de clusters zijn er 12 stellingen gekozen en deze toegespitst op mijn onderzoek. Wanneer ik bij de IMI scorelijst lees dat je per cluster per les het gemiddelde moet uitrekenen, vraag ik me af, hoe dan?

        Hartelijke groet, Anky

  59. Beste Wessel, voor een praktijkonderzoek op een VO school ben ik de intrinsieke motivatie aan het onderzoeken. Je geeft aan bij de IMI vragenlijst: De test bestaat uit 4 clusters: plezier, spanning, autonomie en competentie, gekoppeld aan de drie 3 basisbehoeften. Autonomie en competence zijn twee van deze basisbehoeften. Is plezier en spanning dan de basisbehoefte Relatie? Zoja is hier een onderbouwing van uit de literatuur? Ik heb dit nog niet gevonden.

      1. in dat geval kan ik je meedelen dat de vragenlijst die jij hebt staan bij de download link van IMI niet de relatie bevraagd of meet. Dat is een uitgebreidere vragenlijst. Dus de tekst ‘De test bestaat uit 4 clusters: plezier, spanning, autonomie en competentie, gekoppeld aan de drie 3 basisbehoeften. Autonomie en competence zijn twee van deze basisbehoeften.’ is hier niet op zijn plaats.

  60. Hallo Wessel,

    Op dit moment ben ik bezig met mijn afstudeeronderzoek in groep 1/2/3. Ik wil graag de IMI vragenlijst inzetten alleen dan in de vorm van een observatie. Heb jij toevallig een observatielijst gebaseerd op de IMI? Kun jij mij hiermee helpen? Ik hoor het graag.

    Met vriendelijke groet,
    Linda

    1. Dag Linda,

      Helaas heb ik dat niet, maar betwijfel is ook sterk of deze er is: de IMI is een vragenlijst die uitgaat van de ervaring van de leerling. Een observatie is de ervaring van de docent. De IMI als observatie zou – op basis van het huidige ontwerp van de IMI – helaas niet valide zijn.

      Wellicht kan het handig zijn eens te kijken op http://selfdeterminationtheory.org/. Dit is het platform achter oa. de IMI. Hier vind je ook de theoretische onderbouwing achter de vragenlijst en de totstandkoming er van. Wellicht handig om je wat verder te verdiepen in de vragenlijst.

      Ik ben helaas niet bekend met een soortgelijke vragenlijst als observatie, maar wellicht leveren wat google opdracht met ‘observe motivation students’ e.d. wat op?

  61. Beste Wessel,

    Ik heb de motivatietest (Nederlandse) laten invullen door leerlingen en dit verwerkt in het Excelbestand. De motivatietest heb ik gebruikt om de motivatie te meten na een interventie.

    Over de uitkomsten van de motivatietest heb ik nog een paar vragen.
    – Is er RAI index, om te bepalen op welke manier de leerling gemotiveerd is. (bv. uitkomst RAI hoort bij …. motivatie)
    – Nu wil ik graag de uitkomsten interpreteren (- en + uitkomsten).
    – Ik heb een aantal leerlingen die op twee subschalen hoog scoren. Is daar een verklaring voor.

    Ik hoop dat mij verder kunt helpen 🙂

    1. Dag Annet,

      Ik ga mijn best doen 🙂

      1. Zover ik weet niet. Je zou eens kunnen kijken op deze website
      2. Wat bedoel je precies?
      3. Niet direct: dat vraagt om vervolgonderzoek. Heb je het eens gevraagd, waarom zij de vragen zo hoog hebben gescoord (als anoniem: dan wordt dit lastig)?

      1. Dank je wel voor je antwoord.

        Klopt het wel dat de minimale RAI-score -9 is en de maximale RAI-score +9 is bij de Nederlandse versie?

  62. Beste Wessel,
    Weet je of de Academic Motivation Scale van Vallerand [1992] ook ergens in het Nederlands beschikbaar is? Mijn zoektocht leidt tot op heden nog nog niet tot resultaat.
    Gr. Lotte

  63. Beste Wessel,

    Wat een ontzettend fijne site is dit!
    Voor mijn afstudeeronderzoek aan de pabo ga ik onderzoeken in hoeverre de motivatie van leerlingen voor taallessen toe is genomen na het inzetten van talentgericht werken tijdens deze taallessen. Ik wil hiervoor graag de SRQ-A afnemen met een nul- en eindmeting. Is de Nederlandse versie van deze vragenlijst gevalideerd en zo ja, zou ik daarvoor de literatuur mogen ontvangen? Daarnaast vroeg ik mij af wat voor statistische analyse het best past bij de vergelijking tussen de nul- en eindmeting (en eventueel gesplitst voor leerlingen in groep 5 en groep 6). Misschien dat iemand dit weet?

    Ik hoor het graag!
    Groet, Wieteke

    1. Dag Wieteke,

      Dank! De Nederlandse versie van de SRQ-A heb ik enkele jaren geleden gemaakt op mijn masteropleiding. Literatuur van de vragenlijst zit bij de download of kun je vinden op: http://selfdeterminationtheory.org/. In het excel bestand vind je tevens enkele automatische berekeningen (ingebouwde formules) om je te helpen bij je statische analyse.

    2. Hoi Wieteke,

      Ik lees jouw vraag net en ik hen eigenlijk dezelfde soort vraag, alleen dan specifiek gericht op RAI. In het bijgeleverde excel bestand wordt in een cirkeldiagram de 4 regulatiestijlen getoond, samen met de RAI. Hoe heb jij dit verwerkt? Kunnen we elkaar hier wat mee helpen of zijn er anderen die nu precies weten hoe je dit in een excel bestand moet zetten?

      Ik hoor het graag van je,
      groeten, Anky

      1. Ik heb de enquête ook afgenomen en moet nu beginnen met het verwerken van de gegeven. Alleen heb ik ook geen idee hoe ik dat moet aanpakken. Hoe ik werk met dit Exel bestand. Iemand die mij hiermee kan helpen?

  64. Hoi Wessel,

    Ik ben bezig met een onderzoek over motivatie. Vanuit de HAN ALO ben ik bezig met de motivatie in kaart te brengen (vragenlijst IMI) Als ik deze wil downloaden krijg ik het bestand niet geopend. Zou je deze vragenlijst kunnen mailen. Alsvast bedankt. Groet Roel

  65. Hallo Wessel,

    In mijn eindthesis maak ik gebruik van de SRQ-A vragenlijst en is (gelukkig) een Excel bestand bijgeleverd. Maar naast de uitkomsten van deze vragenlijst wil ik de zelfdeterminatie bepalen met de Relatieve Autonomie Index (RAI) (Ryan & Connell, 1989). Hiermee wordt duidelijk in hoeverre een leerling autonoom of onzelfstandig gemotiveerd is. Hoe hoger de score op de RAI, hoe meer de leerling autonoom (intrinsiek) gemotiveerd is. Deze RAI score wordt automatisch berekend. Uit de literatuur begrijp ik dat de RAI-score een minimum score van -24 en een maximum score van +20 hanteert. Maar hoe kom ik aan die gegevens?
    Uit mijn gegevens heb ik een cirkeldiagram van gemaakt en staat er automatisch (meisjes) 8% en (jongens) 17%. Maar wat betekent dit dan?
    Ik hoop dat je me advies hierin wilt geven,

    alvast bedankt voor je moeite!
    groet, Anky

    1. Dag Anky,

      Excuses voor de late reactie. Uit welke literatuur haal je de -24 en +20? Deze is mij niet als zodanig bekend.

      Wat betreft de cirkeldiagram: ik weet niet op basis van welke gegevens je de jongens en meisjes (8% en 17%) hebt geselecteerd? Weet dan dus ook niet wat het zegt 🙂

      Met vriendelijke groet,

      Wessel Peeters

  66. Hallo Wessel,
    Ik heb met mijn groep de IMI vragenlijst op papier afgenomen. Is er een bestand waarin ik deze resultaten kan verwerken?

    Groetjes,
    Lianne

      1. Ik heb ook de vragenlijst op papier afgenomen. Ik heb nu per subschaal de gemiddelde score berekend, maar ik ben nu erg benieuwd wat voor waarde ik hieraan kan geven. Wat is de norm? Wanneer is bijvoorbeeld de score op autonomie voldoende?

        1. Dag Tineke,

          Er is geen norm, ook niet bij de oorspronkelijke vragenlijst: het is een score tussen -9 en +9, die van veel factoren afhankelijk is. Vragenlijst is vooral geschikt voor een start en eind (tussen) meting.

  67. Dag Wessel, ben jij bekend met een betrouwbare enquête voor het meten van de motivatie van een onderwijsteam (van een voltijds (primaire) onderwijsvoorziening voor hoogbegaafde leerlingen). De motivatie van het team, zeker in dit geval, hangt vermoedelijk wel sterk samen met die van de leerlingen.
    Zie je reactie graag tegemoet,
    Ilse

    1. Dag Ilse,

      Interessante vraag en ik denk dat je altijd wel kunst stellen dat de motivatie van een docent die van de leerlingen invloed hebben op elkaar inderdaad. Persoonlijk ken ik helaas geen vragenlijst die dit meet… wel zou je eens kunnen kijken op https://selfdeterminationtheory.org/ (gratis account aanmaken) – waar ook de SRQ vandaan komt. Hier zijn veel verschillende vragenlijsten te vinden, waaronder vragenlijsten in de categorie die gaat over ‘Organizations’ en ‘Education’. Hopelijk kun je hier wat nuttigs vinden.

      Mocht je nog verdere hulp kunnen gebruiken bij dit onderwerp, laat dit dan gerust weten: we kunnen altijd eens telefonisch sparren.

    2. Beste Ilse,

      Dit jaar zou ik graag mijn praktijkonderzoek doen rond de motivatie van het onderwijsteam binnen mijn school. Ik zag je vraag en vroeg mij of welke betrouwbare enquête jij uiteindelijk gebruikt hebt? Ik zou namelijk graag een vooronderzoek doen om te ondervinden op welk domein mijn onderwijsteam struikelt om zo verder hierop in te kunnen spelen.

      Met vriendelijke groet,
      Lynn

  68. Beste Wessel, ik heb het srq onderzoek twee keer uitgevoerd eeste keer had ik RAI van -0,46 e een instrinsieke motvatie van 20,10%. de tweede keer had ik een RAI van -0,98 en een intrinsieke motivatie van 22,71%. Klopt het dat de RAI index altijd een negatief getal is ? enzo ja des te dichter bij de nul is een hogere intrinsieke motivatie ?
    met vriendelijke Groet

    Arno Kandelaars

    1. Dag Arno,

      Een negatieve score duidt, heel zwart-wit gezegd, op een lagere intrinsieke motivatie. Een negatieve score kan zeker, zeker als leerlingen relatief hoog score op Introjected Regulation en External Regulation, maar is zeker niet de norm: ik zie vaak genoeg positieve RAI scores. Dit hangt echter samen met de scores daartussen (Identified Regulation en Introjected Regulation). Heb je de literatuur gelezen die bij het bestand zit? Daar wordt wat uitgebreider uitgelegd hoe de scores tot stand komen.

  69. Hallo,

    Ik heb zojuist de SRQ-A vragenlijst afgenomen bij een basisschool klas voor mijn scriptie. Dit om te zien hoe de motivatie onder de leerlingen is. Nou zit er een Excel bestand bij en dat is natuurlijk hartstikke fijn alleen weet ik niet hoe ik de gegevens hierin verwerk. Is er iemand die hier een uitleg onder kan typen of mij misschien een voorbeeld op kan sturen?
    Alvast bedankt!

    Groetjes Tialda

  70. Hoi Wessel,

    Wat geweldig dat jij deze vragenlijsten beschikbaar kunt stellen, ze klinken erg bruikbaar. Ik ben erg geïnteresseerd in de IMI en de SRQ-A, ik zou graag een van beide voor een onderzoek willen gebruiken en zou ze daarom even willen vergelijken. Bovenstaande links werken alleen niet, klopt dat? Is er mogelijkheid dat ik ze alsnog kan krijgen, bijvoorbeeld via mail?

    Dank vast!!

    Hartelijke groet,
    Hilly Drok

  71. Hoi Wessel,

    In het kader van AOS-onderzoek wil ik nagaan of een door mij ontwikkelde digitale eindexamenrainingsmethode voor bedrijfseconomie Havo/Vwo motivatiebevorderend werkt en tevens inzicht geeft in behaalde leerprestaties voor zowel leerlingen zelf als hun docenten.

    Ik ben op zoek naar geschikte vragenlijsten. Gezien het aantal respondenten dat niet zo heel groot is, wil ik me vooral richten op een kwalitatief onderzoek.

    Heb je misschien een link naar bruikbare vragenlijsten?

    Alvast bedankt,
    Jack

  72. Beste Wessel,

    Zou jij mij misschien kunnen helpen met het zoeken naar een geschikte vragenlijst m.b.t. de interesse van (basisschool) leerlingen?

    Voor mijn masterscriptie doe ik namelijk onderzoek naar hoe de nieuwsgierigheid van leerlingen bevorderd kan worden. Ik vermoed dat de mate van motivatie en interesse van invloed zijn op de evt. toename van nieuwsgierigheid. Een geschikte vragenlijst m.b.t. motivatie heb ik al gevonden (ISM van McInerney en Sinclair (1991)), alleen dus nog niet van interesse.

    Ik kan nergens een vragenlijst vinden die puur op interesse is gericht, dus ik hoop dat jij mij hier wellicht mee kan helpen.

    Ik hoor het graag.
    Groeten, Christiaan

  73. Beste Wessel,

    Zoals zovelen wil ook ik onderzoek doen naar motivatie. Ik wil weten of autonomie-ondersteunend lesgeven de extrinsieke motivatie van mijn leerlingen beïnvloedt. Uit eerdere reacties begrijp ik dat ik met de vragenlijst niet kan meten of de intrinsieke motivatie is verhoogt. Vandaar dat ik voor extrinsieke motivatie heb gekozen. Ik wil de SRQ-vragenlijst gebruiken als 0-meting. Na 4 weken wil ik deze lijst nogmaals gebruiken om te kijken of de motivatie is beïnvloed. Is de SRQ-vragenlijst het beste instrument dat ik kan gebruiken of raad je mij een ander instrument aan? In 4 weken kan ik natuurlijk geen baanbrekend onderzoek verrichten, dus ik ben mij bewust van de beperktheid van mijn onderzoek, maar ik zoek het beste instrument dat meet wat ik wil meten. Dank voor een reactie en als je tips voor mij hebt, houd ik mij aanbevolen.

  74. Beste Wessel,
    Ik ben bezig met een onderzoek over applicaties bij het vak natuurkunde. Ik wil kijken of de inzet van apps leiden tot een verhoogde motivatie bij leerlingen en uiteindelijk een beter begrip van de lesstof. Ik wil de vragenlijst SRQ-A gebruiken. Daarnaast leek het mij een goed idee om dit te combineren met de IMI vragenlijst. Dit omdat de IMI vragenlijst de motivatie meet tijdens de lesactiviteit met de app.
    Raad jij een combinatie van SRQ-A en IMI aan of kan ik beter alleen de SRQ-A gebruiken?
    En waarom?

    Groetjes Tim

    1. Dat Tim, Beide kunnen. Ik zou in jouw geval even goed kijk wat je precies er uit wilt halen; kijk even naar de vragen, wat lijkt het meest passend? Combineren kan, maar dan wordt het wel een lange lijst, wat ten kosten kan gaan van betrouwbaarheid (leerlingen die denken: pff lang, ik ik vul maar wat in).

  75. Dag Wessel,

    Mijn naam is Sander en doe dit jaar mijn scriptie over het thema bewegend leren. Ik wil onderzoeken wat bewegend leren doet met het competentiegevoel bij kinderen. Heb je voor mij een scoretoelichting in het Nederlands? Je zou me er enorm mee helpen.

    Met vriendelijke groet,

    Sander

  76. Hallo Wessel,

    Dank voor je mooie en overzichtelijke website. Hoe kan ik de IMI analyseren? Bestaat er een bestand voor? Excel of iets dergelijks?

    Groeten,
    Judith

  77. Hallo Wessel,
    Mooi, waardevol artikel. Dank je. In de xls bij de SRQ-A wordt gesproken over ‘internal regulation’ terwijl de Engelstalige toelichting in dit geval spreekt van ‘intrinsic motivation’. Is dit een foutje in de XLS?

    1. Hallo Wessel, zou je hier nog eens naar kunnen kijken? Volgens mij staat er een fout in de XLS maar ik krijg ik hier graag bevestiging over.

        1. Hallo Wessel,

          In het bestand “SQR-A Ryan (1989) RAI (score berekenen).xls” wordt gesproken over internal regulation (blad “klas X” cel C44 en cel AC43). Volgens mij moet hier staan “intrinsic motivation”.
          Ryan meet geen internal regulation in de SRQ-A test omdat kinderen/jongeren nauwlijks internal regulation hebben.

          (Daarnaast spreekt de xls van een SQR-A test terwijl het SRQ-A test moet zijn)

  78. Kan ik ergens de juiste bronvermelding terugvinden van Self-Regulation Questionnaire-Academic (SRQ-A), (Ryan, 1989)?

  79. Beste Wessel,

    Ik gebruik de IMI vragenlijst voor mijn scriptie, hiervoor zoek ik de originele bron waarin de IMI wordt geïntroduceerd. Is er misschien ook een artikel waar wordt benoemd dat de IMI valide en betrouwbaar is? Deze zou ik ook erg kunnen gebruiken.

    Vriendelijke groet,
    Afke Huldrike

  80. Beste Wessel,
    Ik ben bezig met het afronden van mijn zij-instroomtraject Pabo. Alleen mijn onderzoek moet ik nog doen. Het onderzoek moet echter klein blijven, omdat wij hier maar 10 weken voor uit kunnen trekken. Om het klein te houden richt ik me op een groep 7 en wil ik in de klas een ‘leesmuur’ opzetten om te kijken of dit de motivatie voor het lezen kan verhogen. Ik was bezig met zoeken naar een lijst om motivatie te meten en kwam op je site. Welke vragenlijst zou jij mij aanraden?

    Hartelijke groet,
    Altina

  81. Dag Wessel,

    Voor mijn praktijkonderzoek binnen de Master SEN wil ik de leerkrachten binnen mijn school begeleiden. Er heerst in ons onderwijsteam een demotivatie waarvan ik de oorzaak niet direct kan plaatsen. Graag zou ik dus een vooronderzoek willen afnemen om te analyseren vanwaar deze demotivatie komt om hierna mijn onderzoeksvraag te kunnen formuleren aan de hand van mijn bevindingen om zo het team naar een volgend “level” van motivatie te kunnen brengen. Welke enquête of welk hulpmiddel zou hierbij van pas kunnen komen?

    Alvast bedankt voor je hulp!

    Met vriendelijke groet,

    Moray Lynn

  82. Beste Wessel,

    Waar kan ik de SRQ-A (1989) RAI excel (automatisch score berekenen)?

    Want bij mij zie ik geen exel bestand, maar een explorer symbool (type: nummer-bestand)

    Graag je reactie.

  83. Dag Wessel! Dankjewel voor het schrijven van dit artikel! Ik ben al een tijdje op zoek naar een vragenlijst over het toepassen van leerstrategieën, met als doelgroep: leerlingen van het 1ste en 2de jaar in het secundair onderwijs / voortgezet onderwijs. Er bestaan wel betalende versies, maar ik zoek een gratis versie. Heb jij een idee waar ik deze kan vinden? Hartelijk dank! Sven

    1. Dag Sven, oeh, goede vraag! Ben ik helaas niet bekend mee. Ik weet wel dat er een vragenlijst is over het inzetten executieve functies, wat er tegenaan schuurt (zoals de EFV), maar dus niet specifiek op leerstrategieën zoals retrieval ed, er vanuitgaande dat je daar op doelt.

  84. Hallo!

    Ik heb de motivatielijst gebruikt om onderzoek te doen naar de motivatie voor het vak spelling bij leerlingen in groep 6.
    Nu wil ik de resultaten analyseren, maar ik weet niet goed hoe ik dit het beste kan doen. Ik heb namelijk geen verstand van Excel. Heb jij een paar goede tips?

    Groetjes,
    Marije

  85. Hallo Wessel,

    Waar kan ik het excel bestand vinden? Ik zie het namelijk niet tussen de downloads staan.

    Groeten,
    Marije

  86. Hallo Wessel,

    Ik heb de motivatielijst IMI afgenomen bij de leerlingen. Heb je daar ook een excel bestand om de data mee te analyseren?

    Groeten,

    Marije

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vernieuwenderwijs

Als Vernieuwenderwijs helpen we scholen en opleidingen te komen tot krachtig onderwijs. Dit doen we door diensten en producten te bieden op het gebied van visie, curriculumontwerp, toetsing en didactiek.

Nieuwsbrief

Elke week onze artikelen & interessante linkjes ontvangen?

Please wait...

Bedankt, je staat op onze mailinglijst!

Contact

Vernieuwenderwijs B.V.
Kerkenbos 1344
6546 BG Nijmegen

📞 Wessel: 06 194 02 982

📞 Michiel: 06 193 37 715

✉️ info@vernieuwenderwijs.nl

© 2024 · Vernieuwenderwijs