Afgelopen maanden hebben we met de participanten toegewerkt naar een nieuwe structuur om tot nieuwe leerdoelen (eindtermen) voor havo en vwo te komen. De basis staat en de inspectie en afdeling curriculumontwikkeling gaan hier samen met de betreffende participanten vervolgstappen in zetten. Een onderdeel hiervan zal ook zijn het vaststellen van je nieuwe examens.
Veel stappen hiervan hebben we samen, online gezet met de participanten. Nu we live in Suriname zijn hebben we ruimte gebruikt om de eerste stappen te zetten in de didactiek, het andere grote vraagstuk wat er was vanuit het ministerie van Onderwijs, Wetenschap en Cultuur.
Zo wordt er op veel scholen nog sterk docent-gestuurd lesgegeven, waarbij leerlingen ook met regelmaat niet goed scoren op hun schoolonderzoeken (So’s, oftewel schoolexamens). Om hier samen stappen in te zetten hebben we, op basis van de leerdoelen, gewerkt aan het bewust formatief handelen. Dit hebben we gedaan door een (her)introductie op formatief handelen. Voor een enkeling een bekend begrip, maar voor veel een relatief nieuw begrip.
Zo hebben we het gehad over het verschil tussen summatief en formatief, en zo ook het verschil tussen beoordelen en beslissen, de verschillende functies en toetsing en hoe je middels formatief handelen met verschillende werkvormen – samen met leerlingen – kan toewerken naar betekenisvolle beslissingen. Vervolgens zijn we gestart met een basisopzet van Leerflow op papier, zodat de verschillende docenten leren na te denken over bewust formatief handelen.
Deze week gaan we hiermee verder, evenals dat we met verschillende afdelingen, waaronder de inspectie, afdeling curriculumontwikkeling, de directeur en onderdirecteur onderwijs zitten, over de algehele doorontwikkeling van het onderwijs.
Naast het werk met de participanten hebben we nader kennis gemaakt met de afdeling curriculumontwikkeling, die momenteel alleen bestaat voor het primair onderwijs, maar vanuit de groep die wij trainen zal worden aangevuld met mensen voor Havo en Vwo bovenbouw (VOS). In het verlengde van hun huidige werkzaamheden gaan wij hen, op hun aanvraag, deze week van extra kennis voorzien op het gebied van curriculumontwerp, toetsing en motivatie. Dit doen we middels bijeenkomsten en door hen toegang te geven tot het materiaal in onze leergang curriculumontwerp.
Zo hopen we de komende dagen ook weer veel waardevolle bijeenkomsten te hebben.
Als Vernieuwenderwijs helpen we scholen en opleidingen te komen tot krachtig onderwijs. Dit doen we door diensten en producten te bieden op het gebied van visie, curriculumontwerp, toetsing en didactiek. Daarbij geloven we sterk in leren door ontwerp: als team werken aan een gedeelde taal en handelen door samen actief onderwijs te ontwikkelen, op basis van weloverwogen keuzes.