In deze twaalfde podcastaflevering gaan Linda en Wessel opzoek naar het antwoord op de volgende vraag: Hoe zorg je er voor dat een summatieve toets écht wat zegt?
We kennen het allemaal: een bomvol toetsprogramma, maar weinig grip op het daadwerkelijke inzicht van leerlingen of studenten. Linda pleit voor een kritische blik op ons toetsprogramma. We bespreken het verschil tussen formatieve en summatieve beslissingen en het belang van constructieve afstemming in je onderwijsontwerp.
Veel luisterplezier!
Meer weten?
Lees dan deze artikelen:
- Leerruimte in het curriculum: van oppervlakkig naar diep leren
In het onderwijs willen we studenten wat leren. Concreet willen we kennis, vaardigheden en een attitude aanleren zodat zij uiteindelijk beroepsbekwaam zijn. Om dat aan te leren selecteer je als opleiding inhoud voor het curriculum. Die selectie lijkt soms te botsen met het werkwoord leren. We willen vaak te veel, waardoor het curriculum overvol raakt en er weinig ruimte is om te leren. Hoe zorg je voor voldoende leerruimte? Lees meer - Formatief handelen en de drie functies van toetsen
Als het gaat over formatief, gaat het vaak ook over de hoeveelheid toetsen: meer formatief toetsen en minder summatief toetsen. Een goede intentie, maar het creëert een splitsing in ‘soorten’ toetsen en gaat voorbij aan iets fundamenteels: toetsing als onderdeel van didactiek. In dit artikel meer over de drie functies van toetsing. Lees meer - Eigentijds beoordelen en beslissen
Op welke manier kunnen we de visie op onderwijs en leren écht de basis laten zijn voor het ontwerp van het onderwijs en de toetsing, zodat het meer ontwikkelingsgericht is?. Samen met 9 scholen werken we hieraan, in het lerend netwerk eigentijds toetsen in het voortgezet onderwijs. Dit in samenwerking met Tamara van Schilt-Mol (HAN) en Kelly Beekman (Fontys). In dit artikel alles over een andere kijk op toetsing, zes praktische handvatten én de eerste bijeenkomst van het ons lerend netwerk. Lees meer - Minder summatief beslissen: Hoe betrek je ouders? Werken aan toetsgeletterdheid
Om goed te kunnen leren is het belangrijk dat er in een toetsprogramma voldoende leerruimte is: ruimte voor leerlingen om te komen tot diep leren, meer motivatie en daardoor minder stress. Klinkt goed – maar zien ouders dat ook zo? In de praktijk bijkt vaak, wat ook wordt bevestigd door onderzoek, dat ouders welwillend, maar óók sceptisch tegenover minder summatieve toetsen staan. Om een toetsprogramma anders neer te zetten zijn ouders echter cruciaal. Hoe zit dit precies? En hoe kun je ouders goed betrekken? Daarover meer in dit artikel! Lees meer
Als Vernieuwenderwijs helpen we scholen en opleidingen te komen tot krachtig onderwijs. Dit doen we door diensten en producten te bieden op het gebied van visie, curriculumontwerp, toetsing en didactiek. Daarbij geloven we sterk in leren door ontwerp: als team werken aan een gedeelde taal en handelen door samen actief onderwijs te ontwikkelen, op basis van weloverwogen keuzes.