In deze 27ste aflevering gaan Wessel, Linda én Barend Last opzoek naar het antwoord op de vraag: Hoe toetsen we betekenisvol met de komst van AI?
Hoe zetten we toetsen betekenisvol in? Op zich al een complexe en uitdagende vraag, maar met de komst en de mogelijkheden van AI relevanter en urgenter dan ooit. Voor deze aflevering gingen we niet alleen op onderzoek uit, maar schoof Barend Last aan om zijn expertise en ervaringen omtrent AI met ons te delen. We bespreken wat betrouwbaar en valide toetsen betekent in de aanwezigheid van AI en ook denken we na over de toekomst van toetsen en examineren.
Veel luisterplezier!
Meer weten?
Lees dan deze artikelen of luister deze aflevering:
- De Wijsneuzen – aflevering 12: Betekenisvol beslissen
We kennen het allemaal: een bomvol toetsprogramma, maar weinig grip op het daadwerkelijke inzicht van leerlingen of studenten. Linda pleit voor een kritische blik op ons toetsprogramma. In deze twaalfde podcastaflevering gaan we opzoek naar het antwoord op de volgende vraag: Hoe zorg je er voor dat een summatieve toets écht wat zegt? Luister hier - GPT-4o in het onderwijs: De AI Assessment Scale en andere tips
Sindskort is er een nieuwe versie van ChatGPT beschikbaar: GPT-4o (Omni). Deze nieuwe versie biedt naast een algemene verbetering ook weer een aantal interessante nieuwe functies. De functies kunnen je werk als docent makkelijker maken, maar zorgen ook voor een aantal uitdagingen. Wat zijn de nieuwe functies? Wat kun je ermee? In dit artikel een update over de nieuwste versie van ChatGPT. Lees meer - AI in het onderwijs: wat staat ons te wachten?
Inmiddels kent praktisch elke docent ChatGPT. Een aantal jaren geleden leek het nog toekomstmuziek, vorig jaar leek het op een leuke ‘gimmick’ en inmiddels is Kunstmatige Intelligentie (of: AI in afkorting) echt bruikbaar gereedschap geworden. Door de enorm snelle, en deels onverwachte, ontwikkeling van de verschillende ‘Large Language Models’ zoals ChatGPT hebben we het gevoel dat AI een grote impact gaat hebben. Op de wereld in het algemeen en daarmee direct ook op het onderwijs. Wat staat ons als onderwijs dus te wachten? Lees meer
Als Vernieuwenderwijs helpen we scholen en opleidingen te komen tot krachtig onderwijs. Dit doen we door diensten en producten te bieden op het gebied van visie, curriculumontwerp, toetsing en didactiek. Daarbij geloven we sterk in leren door ontwerp: als team werken aan een gedeelde taal en handelen door samen actief onderwijs te ontwikkelen, op basis van weloverwogen keuzes.
Hoi, mijn onderwijs is wel radicaal veranderd. Voorheen liet ik hbo-studenten stukken schrijven. Nu laat ik ze die stukken genereren door Co-pilot. In mijn rubriceren beoordeel ik o.a. de prompts, kwaliteit van de output e.d. Vervolgens schrijven ze een analyse waarmee ze aantonen dat dit goed, zakelijk taalgebruik is. Mijn inschatting is op dit moment dat dit een nuttige professionele vaardigheid is, om te beoordelen of het werk van AI deugt. Bovendien is mijn ervaring tot nu toe dat AI niet analytisch kan denken. Wat denken jullie?
Dag Anke,
Mooi voorbeeld van een radicale verandering inderdaad! Hoe zoek je daarbij de balans tussen de tijd steken inhoud eigen maken en AI-vaardigheden eigen maken? En inderdaad, AI is (nog) niet altijd in stat om scherp analytisch te denken. Fijn stuk wat daar aan raakt: https://www.forbes.com/sites/roncarucci/2024/02/06/in-the-age-of-ai-critical-thinking-is-more-needed-than-ever/