De Rooi Pannen mbo – visievorming

Het proces begon met een inspirerende bijeenkomst waarin het team gezamenlijk de vraag verkende: “Welke soort student willen wij afleveren?” Dit leidde tot diepgaande gesprekken waarin de eerste ideeën concreet werden vastgelegd in een gedetailleerde studentenschets.

Tijdens de tweede bijeenkomst kreeg het team de opdracht om complexe beroepssituaties te identificeren. Ze analyseerden realistische scenario’s die toekomstige professionals kunnen tegenkomen, waardoor ze de essentiële kennis, vaardigheden en attitudes konden identificeren die nodig zijn om effectief met deze situaties om te kunnen gaan. Hierbij lag de nadruk, vanuit de visie, op de drie doeldomeinen van Biesta: kwalificatie, socialisatie en subjectificatie.

Met de verkregen input begon het team de visie concreter te maken door de gewenste vaardigheden en attitudes verder vorm te geven in een ‘student journey’. Ze bepaalden gezamenlijk wat voor een student ze willen afleveren en brachten in kaart wat zij in leerjaar 1, 2 en 3 zouden moeten bereiken.

Tijdens de sessies ontstonden er waardevolle inzichten en mooie dialogen tussen collega’s over het leren met de student. Belangrijke vragen zoals “Hoe maken we het leren inzichtelijk?” en “Wat betekent dit voor ons als docenten?” werden besproken om beter aan te sluiten bij de behoeften van de studenten.

Het team heeft samen mooie stappen gezet door de wenselijke situatie in kaart te brengen en te bepalen wat dit concreet betekent voor wat betreft de vaardigheden en attitudes. Aan de hand van het verandermodel van Knoster wordt de visie steeds duidelijker en wordt het belang en de noodzaak van deze veranderingen voelbaar. Het team voelt nu echt de behoefte aan het opstellen van een concreet plan. Met de komst van het nieuwe Kwalificatiedossier (KD) is vooruitgekeken naar wat nodig is om de leerresultaten te operationaliseren. Door de visie te concretiseren hebben ze de benodigde vaardigheden en attitudes doorgrond. Nu ligt de uitdaging in het vertalen van deze competenties naar de leeruitkomsten.

image_pdfDownload artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vernieuwenderwijs

Als Vernieuwenderwijs helpen we scholen en opleidingen te komen tot krachtig onderwijs. Dit doen we door diensten en producten te bieden op het gebied van visie, curriculumontwerp, toetsing en didactiek.

Nieuwsbrief

Elke week onze artikelen & interessante linkjes ontvangen?

Please wait...

Bedankt, je staat op onze mailinglijst!

Contact

Vernieuwenderwijs B.V.
Kerkenbos 1344
6546 BG Nijmegen

📞 Wessel: 06 194 02 982

📞 Michiel: 06 193 37 715

✉️ info@vernieuwenderwijs.nl

© 2024 · Vernieuwenderwijs