In de 38ste aflevering gaan Wessel en Linda op zoek naar het antwoord op de vraag: Hoe kun je visueel het leren versterken?
Ons werkgeheugen kan een beperkte hoeveelheid informatie aan. Willen we leerlingen en studenten goed helpen met leren, dan is het slim om gebruik te maken van de werking van het werkgeheugen. Eén van de belangrijkste principes verbale en non-verbale informatie (‘woord en beeld’) los worden verwerkt. Waarom is dit zo waardevol? Wat gebeurt er dan precies in het brein? En hoe kun je er concreet mee aan de slag in je lessen? Daarover alles in deze podcastaflevering.
Veel luisterplezier!
Meer weten?
Lees dan deze artikelen:
- Dual Coding: Codeer leerstof dubbel in je brein
Door beelden te gebruiken in je les, kun je de leerstof een stuk duidelijker maken. Dit kan door bijvoorbeeld door middel van een PowerPoint, video of werkblad met afbeeldingen. Belangrijk is daarbij wel dat je dit op een goede manier combineert met woorden. Hoe werkt dat precies? en hoe kun je het goed aanpakken? Lees meer
- De Cognitive Load Theory: belast je de leerling te veel?
Elke docent heeft het volgende beeld wel eens meegemaakt: tijdens een uitleg zie je de blik van een leerling steeds glaziger worden. Op een gegeven moment weet je: hier komt niets meer binnen. Maar wat gebeurt er dan eigenlijk? En wat kun je doen om dit te voorkomen? John Sweller bedacht hier de ‘cognitive load theory’ over: de cognitieve belasting theorie. Lees meer - Het werkgeheugen in de les
Het werkgeheugen bepaalt voor een groot deel hoe we informatie verwerken en heeft daarmee ook veel invloed op hoe leerlingen leren. Het is dan ook belangrijk om hier in je lessen rekening mee te houden. In dit artikel een korte uitleg over hoe het werkgeheugen werkt en enkele manieren om er rekening mee te houden in de les. Lees meer
Als Vernieuwenderwijs helpen we scholen en opleidingen te komen tot krachtig onderwijs. Dit doen we door diensten en producten te bieden op het gebied van visie, curriculumontwerp, toetsing en didactiek. Daarbij geloven we sterk in leren door ontwerp: als team werken aan een gedeelde taal en handelen door samen actief onderwijs te ontwikkelen, op basis van weloverwogen keuzes.