“Heeft iedereen het huiswerk opgeschreven? Dan mag je je spullen inpakken en wachten tot het tijd is.” Een manier waarop veel lessen eindigen. Een andere manier om het einde van een les goed te gebruiken, is met behulp van een ‘exit ticket’. Het is een kleine werkvorm die jou als docent feedback geeft én leerlingen bezig kan laten zijn met leerstrategieën.
Exit ticket
Het idee van een exit ticket is simpel: laat leerlingen aan het einde van de les een aantal vragen beantwoorden om op die manier leerlingen én jou als docent inzicht te geven in wat zij deze les hebben geleerd en/of hadden willen leren. Bij voorkeur zijn dit enkele vragen die leerlingen in 1-2 minuten kunnen beantwoorden. Vaak zijn dit inhoudelijke vragen over de leerstof, zodat leerlingen duidelijk krijgen wat zij al wel of nog niet begrijpen en zodat jij als docent kan zien wat leerlingen van de les hebben opgepikt. Een voorbeeld van een exit ticket:
Uiteraard kun je dit ook digitaal doen, bijvoorbeeld met behulp van een app als Socrative, Kahoot of Quizlet. Zorg er daarbij wel voor dat leerlingen niet elkaars antwoorden zien of dat er een score zichtbaar wordt: het gaat immers niet over beoordeling of race wie de beste is: het is bedoeld voor je eigen leerproces en/of feedback op de les.
Herhaling en gespreid leren
Ook kunnen exit-tickets gebruikt worden om leerstof te herhalen (retrieval practice) en gespreid te leren (spaced practice). Dit simpelweg door vragen te stellen over voorgaande lessen. Zoals Reinier en Ilona in hun recente artikel al uitlegde: leren is vergeten. Door vervolgens vragen te stellen over leerstof die al even niet aan bod is geweest, laat je leerlingen actief kennis naar boven halen, waardoor zij het weer minder snel vergeten (zie ook: de vergeetcurve). Daarbij is het aan te raden verschillende soorten vraagtypes te gebruiken en de leerstof willekeurig voorbij te laten komen, waardoor je bezig bent met interleaved practice. Zo kan een kleine, simpele opdracht dus goed bijdragen aan het leerproces van je leerlingen.
Exit slip: 3, 2, 1
Een andere populaire manier om de bovenstaande doelen te combineren, is de ‘exit slip’:
- Benoem drie dingen die je geleerd hebt
- Benoem twee dingen die je nog wilt leren
- Benoem één vraag die je de volgende keer beantwoord wilt hebben
Als docent kun je deze laatste vraag dan beantwoorden voor de volgende keer. Deze manier van afsluiten vraagt inhoudelijk gezien vaak wat minder van leerlingen (je kunt vraag 1 immers ruim omschrijven), maar laat hen wel goed reflecteren op de les en krijg je als docent meer inzicht waar je leerlingen behoeften aan hebben. Ook geef je er zo dus een vervolg aan, waardoor je de volgende keer automatisch terugblikt.
Bell ticket
Een variant op de exit ticket is de ‘bell ticket’: geef de vragen aan het begin van de les. Op die manier kun je goed gebruiken maken van retrieval practice (zie hierboven). Daarnaast kun je de vragen zo structureren dat je relevante voorkennis activeert, zodat je leerlingen ondersteunt bij het leerproces van die les. Uiteraard kun je ook beide varianten combineren.
Meer ideeën opdoen voor exit tickets? Bekijk dan eens deze blogpost.
Kortom: een handige manier om je les nuttiger af te sluiten! Werk jij ook met exit tickets? Hoe doe je dat dan? We lezen het graag terug in een reacties hieronder!
Mede-oprichter van Vernieuwenderwijs. Daarvoor onderwijskundige in het hoger onderwijs en leraar geschiedenis en maatschappijleer in het voortgezet onderwijs. Praat graag over en is graag bezig met: didactiek, curriculumontwerp, toetsing, leren leren en veranderkunde. Actieve ontwikkelaar, onderzoeker en spreker.
Ik heb er een webapplicatie vóór gemaakt ?
http://Www.exitticket.nl
Leerlingen reageren via hun mobieltje.
Docenten maken vragen en zien direct resultaat en rapportages.
Hoi Peter,
Super dat je er een webapplicatie voor hebt gemaakt. Nu wilde ik het proberen en zie ik dat ik een account moet aanmaken. Hoe zit dat qua AVG?
Hoi Femke,
De leerlingen hoeven geen account aan te maken. Dat isdus volledig AVG proof!
Als docent maak je wel een account aan omdat je je exittickets moet kunnen bewaren e.d.
Je opgeslagen gegevens kun je vinden bij ‘mijn account’ in exitticket.nl
Hoi Peter,
Ik heb ook even gekeken naar de website. Inderdaad mooi dat er een webapplicatie is gemaakt, maar ik mis de link naar het privacybeleid en de servicevoorwaarden. Voor het aanmaken van een account moet ik hiermee akkoord gaan, maar ik kan ze niet inzien. Waarschijnlijk een kwestie van een linkje leggen!?
Dat zal een foutje zijn.
Ga ik nog even checken.
Hoi Peter,
Momenteel zit ik op je website en ik wilde kijken wat het kost voor de upgrade. Nu is de aanbieding geldig tot zondag 5 november 2019?????
vreemd, maar is weer opgelost!
Ook jammer, is dat de unsubscribe link onderin je e-mail niet werkt. Misschien kan je hier ook even naar kijken?
@Maureen: is nu in orde. Je kunt je op 2 manieren uitschrijven voor de mailtjes.
Via de unsubscribe link in de mail EN in ExitTicket bij mijn account.
zie
https://www.exitticket.nl?pag=mijnaccount
kan een exitticket ook inhoudelijke vragen bevatten?
Je bent vrij in het soort vragen.
Je kunt open vragen stellen bijvoorbeeld. Max 5 vragen per ExitTicket. ExitTicket is géén tool om mee te toetsen. Dan kun je beter https://www.nakijkbox.nl gebruiken.
Hoi Peter,
Ik zou graag de tool eens willen proberen. Bij het aanmaken van een account krijg ik echter direct een foutmelding te zien. Is hier een oplossing voor?
Dag Lana,
Het is niet onze tool dus dan moet je met hen opnemen 🙂