De afgelopen dagen hebben we, naast kennis te hebben gemaakt met verschillen organen rondom het ontwikkelproces, met de deelnemers verder gewerkt aan het curriculum. Meer concreet hebben we de grote ideeën verder neergezet en de verschillende vakken deze laten uitwisselen. Zo hebben ze elkaar feedback gegeven en de grote ideeën verder aangevuld.
Wat vooral positief opviel waren de ontzettend waardevolle gesprekken die zijn gevoerd over de kern van ieder vak. Zo viel ons op hoe lichamelijk opvoering bijvoorbeeld ook ontzettend graag wilt inzetten op burgerschap en hoe aardrijkskunde het behoud van de lokale natuur zo belangrijk vindt.
Zo sturen we stap voor stap aan op een stevige kapstok voor de nieuwe eindtermen, passend bij de context van Suriname.
Dat dit nodig is, werd ook ook steeds duidelijker. Veel lesboeken die worden gebruikt zijn afkomstig uit de jaren ’70 – ’90, waarbij het over zaken zoals guldens, treinen en Nederlandse plaatsnamen kan gaan – zaken die niet aanwezig en dus ook niet relevant zijn voor de leerlingen daar. Daarnaast verwijzen de eindtermen rechtstreeks naar die boeken, waardoor het onderwijs al langere tijd ‘stil’ staat en dus weinig aansluit bij de leerlingen.
Bovendien is er sterk de wens om meer ontwikkelingsgericht te werken. Dit vraagt dus om helder leerdoelen, passende toetsing en aansluitend daarop passende leeractiviteiten, oftewel een goede constructieve afstemming.
We hopen hier de komende tijd – online – weer stevig mee aan de slag te gaan met de deelnemers. Zo werken we tot de zomervakantie door aan de leerdoelen en zijn we in november dit jaar terug om, naast het afronden van die doelen, steppen te zetten in de toetsing en de didactiek.
Als Vernieuwenderwijs helpen we scholen en opleidingen te komen tot krachtig onderwijs. Dit doen we door diensten en producten te bieden op het gebied van visie, curriculumontwerp, toetsing en didactiek. Daarbij geloven we sterk in leren door ontwerp: als team werken aan een gedeelde taal en handelen door samen actief onderwijs te ontwikkelen, op basis van weloverwogen keuzes.