In deze vijftiende podcastaflevering gaan Linda en Wessel opzoek naar het antwoord op de volgende vraag: Hoe kun je voorkennis benutten?
“De meest invloedrijke factor voor het leren is dat wat de lerende al weet.” In deze aflevering bespreken we deze uitspraak. Wessel legt uit waarom voorkennis zo’n belangrijke rol speelt in leren. We bespreken hoe voorkennis zowel positieve als negatieve invloed heeft op het leerproces en delen tips over hoe je in je les gebruik kunt maken van deze invloedrijke factor.
Veel luisterplezier!
Meer weten?
Lees dan deze artikelen:
- 6 motiverende breinprincipes
Leerlingen en studenten motiveren is een uitdaging. Er is steeds meer onderzoek en we weten steeds beter hoe leren werkt. Toch blijft een terugkerende vraag in het onderwijs: hoe motiveer je? Hoe zorg je voor die vonk voor het leren? In dit artikel zes motiverende breinprincipes en hoe je deze kunt benutten in je lessen. Lees meer - 6 werkvormen om voorkennis te activeren
Leerlingen of studenten hebben niet allemaal dezelfde voorkennis. Met welk onderwerp je ook aan de slag gaat: de een weet er meer van dan de ander. Deze voorkennis bepaalt echter voor een groot deel hoe de nieuwe leerstof wordt ontvangen en verwerkt, dus is het belangrijk om hier als docent wat mee te doen. Wat is dat nu precies, voorkennis? En op welke manieren kun je het in je lessen activeren? Lees meer - Nieuwsgierigheid: de motor achter leren?
Nieuwsgierig zijn is iets waar eigenlijk iedereen mee geboren wordt. Als klein kind wil je de wereld begrijpen, en blijf je maar vragen stellen. Door zowel de persoonlijke ontwikkeling als de invloed van de omgeving wordt dit steeds minder. Wanneer deze kleine kinderen dan puber zijn geworden lijkt het soms alsof ze zich helemaal nergens meer voor interesseren. Maar klopt dat wel? En kun je als docent iets doen om leerlingen of studenten nieuwsgieriger te maken? Lees meer - Themapagina ‘Leerstrategieën’
Wil je meer weten over het thema ‘Leerstrategieën?’ Bekijk dan vooral onze themapagina. Hier vind je nog veel meer artikelen, boekentips, materialen en podcastafleveringen!
Als Vernieuwenderwijs helpen we scholen en opleidingen te komen tot krachtig onderwijs. Dit doen we door diensten en producten te bieden op het gebied van visie, curriculumontwerp, toetsing en didactiek. Daarbij geloven we sterk in leren door ontwerp: als team werken aan een gedeelde taal en handelen door samen actief onderwijs te ontwikkelen, op basis van weloverwogen keuzes.