fbpx

De Wijsneuzen – aflevering 21: Cijfers geven

In deze 21ste aflevering gaan Wessel en Linda op zoek naar het antwoord op de vraag: Moeten we stoppen met cijfers geven?

Cijfers zijn niet weg te denken bij de gemiddelde school of opleiding. Ze geven de waarde van een prestatie weer, ze worden gebruikt ter verantwoording van belangrijke beslissingen en het zijn belangrijke communicatie- en vergelijkingsmiddelen. Maar steeds meer ontstaat er onvrede rondom het gebruik van cijfers. Leerlingen en studenten worden er gestresst van of lijken alleen maar gemotiveerd wanneer iets een cijfer oplevert.

In deze aflevering onderzoeken we wat nou precies het probleem is rondom cijfers en legt Wessel uit waarom het vervangen van cijfers voor andere constructen wellicht toch niet dé oplossing lijkt te zijn.

Veel luisterplezier!

Meer weten?

Lees dan deze artikelen of luister deze aflevering:

  • Aflevering 12 – Betekenisvol beslissen
    We kennen het allemaal: een bomvol toetsprogramma, maar weinig grip op het daadwerkelijke inzicht van leerlingen of studenten. In deze podcastaflevering gaan Linda en Wessel opzoek naar het antwoord op de volgende vraag: Hoe zorg je er voor dat een summatieve toets écht wat zegt. Luister hier
  • Wat zegt een cijfer? Het waarom, wat en hoe van valide beoordelen
    “Wij geven geen cijfers.” Een uitspraak die steeds vaker voorkomt op scholen en soms ook op opleidingen. Dit onder andere vaak om af te komen van vragen als “Is dit voor een cijfer?” en om meer recht te doen aan wat leerlingen of studenten écht kunnen. Zo is het vervangen van cijfers vaak gericht op een sterkere motivatie en meer valide, ontwikkelingsgerichte kijk op leerlingen of studenten. Een goed streven, maar in hoeverre is een letter, kleur of andere beoordeling nu écht anders dan cijfers? Lees meer
  • Is het voor een cijfer? Een review
    In het voortgezet onderwijs krijgen leerlingen gemiddeld 102 cijfers per jaar. Soms ligt dat aantal zelfs nog hoger. Het komt neer op gemiddeld 2.5 summatieve toetsen oftewel beslissingen per week. Beslissingen die lang niet altijd écht wat zeggen en bovendien demotiverend kunnen werken. In dit boek van Johannes Visser wordt kort maar krachtig ingegaan op waarom we te veel cijfers geven en hoe het anders kan. Maar gaat het wel om cijfers? Lees meer
  • Hoe voorkom je dat het leren stopt na het geven van een cijfer?
    Een toets bespreken in de klas: leerlingen weten hun cijfer en rekenen snel het aantal punten na. Je legt uit waarom je een antwoord niet goed hebt gerekend en hoe het wél moet. Je doel is dat de leerling je feedback hoort, begrijpt en er iets mee gaat doen bij een volgende periode. In de praktijk zijn leerlingen echter op het moment van toets bespreken nauwelijks oprecht betrokken. Wat kan je hier als docent aan doen? Lees meer
  • Beoordelen en beslissen bij Buurtcollege Agora Maas en Peel
    Op welke manier kun je de ontwikkeling van leerlingen zichtbaar maken? Hoe kun je die data gebruiken om het leerproces van leerlingen te ondersteunen? En hoe kun je onderbouwde, valide beslissingen nemen? Oftewel hoe kun je nu écht ontwikkelingsgericht toetsen? De afgelopen maanden zijn we bij Buurtcollege Agora Maas en Peel verder gegaan met het werken met programmatisch toetsen in het voorgezet onderwijs. In dit artikel alles over dat proces.
    en? Lees meer
  • Determinatie: inzichten en handvatten voor bewuste beslissingen
    Hoe kun je goed determineren? Het is één van de meeste gestelde vragen in het voortgezet onderwijs. Niet gek als je bedenkt dat er ontwikkelingen zijn zoals meer maatwerk en minder ‘summatieve toetsen’. Wil je dat leerlingen vervolgens per vak op het meest passende niveau uitkomen, dan vraagt dit om het maken van bewuste keuzes op basis van voldoende gegevens. Welke gegevens heb je dan nodig? Hoe kom je daar aan? En wat wil je juist vermijden? Daarover alles in dit artikel. Lees meer
image_pdfDownload artikel

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *