Quizizz is een digitale vragentool, zoals Kahoot en Socrative, die de laatste jaren langzamerhand steeds populairder is geworden. In dit artikelen enkele voordelen van Quizizz én hoe je de tool goed kunt toepassen bij formatief handelen.
Voordelen
Enkele sterke punten van Quizizz: het is gratis en blijft ook gratis als je het langere tijd gebruikt. Ten tweede heeft het een enorme database van vragen die iedere dag wordt aangevuld door alle gebruikers (docenten). Ten derde is het heel gebruiksvriendelijk voor zowel leerlingen als docenten. Ten vierde kan je het helemaal “custom made” maken, naar jouw hand zetten.
(Vertraagd) meten
Je kan Quizizz gebruiken om te checken waar de leerlingen staan binnen de formatieve cyclus. Dit werkt helemaal formatief als je ervoor zorgt dat de Quizizz goed aansluit bij de te behalen doelen. Wat ook een fijne optie is, dat je het als huiswerk kan opgeven. Dus mochten leerlingen het nog niet af hebben of het later nog een keer willen maken als oefening, dan kan dat allemaal. In het boek wijze lessen en in de blog over leerstrategieën maar ook in het boek psychologie in de klas zien we dat we moeten opletten bij het meten in de les. Je meet immers dan de kennis van de leerling op dat moment. Het is ook belangrijk om de testmomenten te spreiden (spaced retrieval practice). Dit kan je mooi ondervangen door de Quizizz als huiswerkopdracht mee te geven. Leerlingen kunnen het dan zo vaak maken als ze willen (wel belangrijk om ze te waarschuwen dat als ze de Quizizz te vaak maken ze een test uit hun hoofd leren en niet per se meester zijn over de stof).
Bij de toetsen van Quizizz zie je meteen het goede antwoord! Bij gewone toetsen heb ik altijd heel veel stress over of ik het wel goed gedaan heb. Nu weet je meteen hoe je het gemaakt hebt. Hierdoor weet ik thuis ook beter wat ik nog moet leren en waar ik sta.
Customizen van de ‘game’
Enkele voorbeelden van hoe je je Quizizz kan “customizen”. Zo kan je natuurlijk het achtergrondmuziekje aan en uit zetten met een simpele druk op de knop. Maar geavanceerdere opties zijn de vragen husselen, de antwoorden husselen, het goede antwoord wel of niet meteen laten zien, het scorebord van de leerlingen tonen op het digibord en zo zijn er nog wat opties. Wat Quizizz anders maakt dan zoals Kahoot in eerste instantie was opgezet is dat leerlingen individueel werken, op eigen tempo en met eigen vragen. Dit effect versterk je als je de vragen en antwoorden husselt. Soms stimuleer je dan juist het samenwerken omdat leerlingen dan ook actief met de stof bezig zijn en van elkaar leren. Dit is aan jou als docent om te bepalen hoe je dat wil inzetten.
Quizizz is tegenwoordig ook een beetje opgezet als een game. Zo kunnen leerlingen een “streak” halen bij een reeks goede antwoorden. Ook kan je memes laten afspelen na iedere vraag (dit kan je ook uitzetten). Dit werkt zeker motiverend!
Nadelen
Vooralsnog kan je alleen meerkeuze vragen maken met Quizizz, dat is wel een beperking. Je oefent dus alleen de vaardigheid: het herkennen van het juiste antwoord. Quizizz is goed te combineren met Padlet, daar kan je leerlingen open vragen laten beantwoorden zodat je ze makkelijk van veel feedback kan voorzien. Zie hiervoor deze andere blog om daar meer over te lezen.
Analyseren
Een goede Quizizz maken die aansluit bij de leerdoelen is echt snel gemaakt. Doordat je een quiz van een collega uit het land kan ‘stelen’ en die vervolgens heel makkelijk naar je eigen hand kan zetten. Dit kan door zelf vragen te maken en die toe te voegen maar je kan ook losse vragen uit andere bestaande Quizizz stelen en die ook aan jou quiz toevoegen. Dit zorgt ervoor dat je in ongeveer 10 minuten een goede quiz hebt gemaakt die aansluit bij jouw lesstof. Dit is wel zo praktisch in het drukke leven van een formatief handelende docent. Je wil best reacties ontlokken (fase 2 van Baartman & Gulikers, 2017) maar je wil met het ontlokken als met de feedback vaak niet te lang bezig zijn omdat je ook door je lesstof heen wil.
Als de leerlingen klaar zijn met het maken van de Quizizz krijg je als docent een prachtig rapport van de resultaten te zien. Je kan dit vervolgens nabespreken op vraag of leerlingniveau. Daarbij laten de kleurtjes en procenten jou heel makkelijk zien bij welke vragen je wellicht langer stil moet staan. Doordat ze bijvoorbeeld rood kleuren en lage percentages laten zien weet je dus dat die specifieke vraag door veel leerlingen slecht is gemaakt. Zo kan je de Quizizz dus perfect inzetten voor formatief handelen. Je gaat de Quizz analyseren en zo genereer je als docent feedback op klas of leerlingniveau, afhankelijk van wat je zelf wil en kiest. Als je deze tool vaker gebruikt kan je leerlingen een account laten aanmaken hierdoor blijven hun oude resultaten voor hun zichtbaar en kan je ze ook de opdracht geven naar hun “fouten” te kijken en te analyseren waarom het andere antwoord goed had moeten zijn enz. Ook is er de mogelijkheid om klassen aan te maken.
Feedback geven
Als leerlingen een Quizizz maken kan je als docent makkelijk door de klas lopen en leerlingen ter plekke feedback geven op vragen waar ze dan mee bezig zijn. Quizizz is populair bij leerlingen en ze zijn zo op een leuke manier actief bezig met de leerstof. Dit is natuurlijk precies wat je wil als docent. Door het competitieve element (wat je ook uit kan zetten) zijn leerlingen erg gemotiveerd en gaan serieus aan de slag. Daarbij kan je leerlingen ook vragen zichzelf vooraf in te schatten (wat ze denken te gaan halen op de Quizizz). Naderhand kan je hier dan mooi kort op reflecteren. Met name voor de jongens is dit vaak een prachtig reflectiemoment aangezien zij vaak met het zelf inschatten aan de wat hoge kant zitten. Een leuke variant hierop is dit inschatten te doen met post-its op de muur. De ene kleur was de zelfinschatting vooraf en de andere kleur voor het werkelijke resultaat. Je kan een meetlijn met scores (0%, 50% en 100%) op de muur met tape maken, daar plak je de post-its dan op. Hierdoor wordt het inzichtelijk voor de hele klas hoe men zich heeft ingeschat en of dit overeen komt met het werkelijke resultaat. Een prachtige vorm waarmee je gemakkelijk inhoudelijke feedback kan geven.
Vervolgstap
Tot slot kan je nadenken over welke vervolgstappen je koppelt aan de gehaalde resultaten van leerlingen. Als je erg gestructureerd werkt kan je de vragen van de Quizizz koppelen aan bepaalde leerdoelen zodat leerlingen achteraf precies kunnen inzien op welke onderdelen/leerdoelen zij uitvallen. Zo weten ze precies waar ze nog extra aandacht aan moeten besteden en waar ze dat kunnen opzoeken. Ook kan je als docent nog een extra feedback/ondersteuningsmoment plannen met leerlingen die structureel aan de onderkant scoren.
Nog een pluspuntje: voor de wiskunde docenten onder ons je kan allemaal wiskundetekens invoegen bij de vragen, dit geeft ook meer mogelijkheden!
Docent geschiedenis en levensbeschouwing, teamleider havo, alumnus master leren en innoveren. Veel bezig en praat graag over het creëren van innovatief onderwijs op het gebied van: formatief handelen, leerdoelen, betekenisvol leren, toetsbeleid, vakoverstijgend werken en leiding geven aan verandertrajecten. In alles wat ik doe vind ik het belangrijk om de koppeling te maken tussen theorie en praktijk.
Welke activerende werkvorm(en) kun je inzetten bij Quizizz?