De afgelopen weken hebben we samen met de docenten online de eerste ontwikkelstappen gezet richting het schrijven van nieuwe eindtermen. Zo hebben we uitgebreid stilgestaan bij (de visie op) het curriculum, curriculumontwerp en het concept leerdoelen. Zo hebben de deelnemers in subgroepen actief stilgestaan bij de verschillende curriculumideologieën, waarbij we onze VisieKit naar digitale opdrachten hebben vertaald.
Vervolgens hebben we de docenten in de bijeenkomst daarna naar de huidige leerdoelen (eindtermen) van laten kijken, onder andere aan de hand van onze checklist leerdoelen. Doel hiervan was het vergroten van het curriculumbewustzijn, zodat we eind januari (als we fysiek aanwezig zijn) direct goed van start kunnen met het ontwikkelen van de nieuwe eindtermen.
Erg fijn om te bemerken hoe gemotiveerd de deelnemers zijn. Binnenkort vliegen we naar Paramaribo, om daar samen met de deelnemers te starten met het schrijfproces. We kijken er naar uit!
Als Vernieuwenderwijs helpen we scholen en opleidingen te komen tot krachtig onderwijs. Dit doen we door diensten en producten te bieden op het gebied van visie, curriculumontwerp, toetsing en didactiek. Daarbij geloven we sterk in leren door ontwerp: als team werken aan een gedeelde taal en handelen door samen actief onderwijs te ontwikkelen, op basis van weloverwogen keuzes.