De Wijsneuzen – aflevering 5: Programmatisch toetsen

In deze vijfde podcastaflevering gaan Linda en Wessel opzoek naar het antwoord op de volgende vraag: Wat is programmatisch toetsen (niet)?

Wessel legt een aantal van de belangrijkste elementen van deze toetsvorm uit, gaat in op hoe je programmatisch toetsen praktisch kunt inrichten en we bespreken het grootste verschil met bijvoorbeeld formatief handelen.

Veel luisterplezier!

Meer weten?

Lees dan deze artikelen:

  • Programmatisch toetsen: waarom, wat en hoe
    Binnen het mbo en met name het hbo is één van de meest populaire toetsvormen van dit moment; programmatisch toetsen. Een vorm van toetsen en leren met als doel om breder te kijken naar de student als geheel, om zo een valide oordeel te vellen over de competenties van de student. Waarom is dat wenselijk? Wat is programmatisch toetsen dan precies? Hoe kun je er mee aan de slag? Lees meer
  • Programmatisch toetsen – poster (download)
    Wat is programmatisch toetsen? Een gezamenlijke taal is belangrijk voor succesvolle implementatie. Daarbij is programmatisch toetsen een concept en geen recept, maar toch zijn er regelmatig misverstanden over begrippen als datapunten en de low-stakes. Ter verduidelijking van het concept én om erover het gesprek met elkaar te voeren, hebben we een poster gemaakt. Lees meer
  • Waartoe dient toetsing? Een nieuwe kijk op toetsing
    Veel scholen en opleidingen werken aan hun toetsing, waarbij er bijvoorbeeld wordt ingezet op meer formatief handelen en minder summatief toetsen of programmatisch toetsen. Een goede intentie, die echter voorbij lijkt te gaan aan de kern. Door de focus te leggen op prachtige modellen en mooie ideeën, creëren je oude wijn in nieuwe zakken. Wat is toetsing en waartoe dient het? Lees meer
  • Meer lezen over programmatisch toetsen? Bekijk dan onze themapagina met met alle relevante artikelen en downloads rondom dit onderwerp: https://vernieuwenderwijs.nl/programmatisch-toetsen/
image_pdfDownload artikel

2 thoughts on “De Wijsneuzen – aflevering 5: Programmatisch toetsen

  1. Ik vind het moeilijk om het onderscheid dat jullie maken tussen formatief handelen/evalueren en de holistische benadering van programmatisch toetsen te duiden. Wanneer ik een artikel van Dominique Sluijsmans lees “formatief evalueren als doelgericht en interactief proces” lijkt het voor mij eerder dat formatief handelen randvoorwaardelijk is om tot een goede beslissing te komen. Het is dan aan het onderwijsteam, dat op basis van hun visie en curriculumopbouw, de keuze om uit te gaan van een examenportfolio (waarbij alle eenheden apart beoordeeld worden) of een ontwikkelportfolio (waar je op een holistische manier naar de hele ontwikkeling kijkt). Hoor graag of ik dit juist heb geïnterpreteerd

    1. Dag Resi, goede vraag! En klopt! Formatief handelen is didactiek die helpt om tot goede beslissingen te komen, wat je ook wel randvoorwaardelijk zou kunnen noemen. In de kern klopt je interpretatie mbt het portfolio. Echter, programmatisch toetsen gaat daarbij ook uit van deze 6 principes: https://lerenvantoetsen.nl/programmatisch-toetsen/. Het gaat dus niet alleen over het analytisch vs holistisch beslissen, maar ook over enkele andere kenmerken die daarbij een rol spelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vernieuwenderwijs

Als Vernieuwenderwijs helpen we scholen en opleidingen te komen tot krachtig onderwijs. Dit doen we door diensten en producten te bieden op het gebied van visie, curriculumontwerp, toetsing en didactiek.

Nieuwsbrief

Elke week onze artikelen & interessante linkjes ontvangen?

Please wait...

Bedankt, je staat op onze mailinglijst!

Contact

Vernieuwenderwijs B.V.
Kerkenbos 1344
6546 BG Nijmegen

📞 Wessel: 06 194 02 982

📞 Michiel: 06 193 37 715

✉️ info@vernieuwenderwijs.nl

© 2024 · Vernieuwenderwijs