fbpx

De Wijsneuzen – aflevering 16: Rubrics inzetten

In deze zestiende podcastaflevering gaan Linda en Wessel op zoek naar het antwoord op de volgende vraag: Hoe kun je rubrics wél goed inzetten?

Rubrics, ze komen in alle soorten en maten. Van héél gedetailleerd tot héél vaag, van 3 tot 7 niveaus: de keuze is reuze. In deze aflevering bespreken we het belang van het maken van bewuste keuzes bij het ontwerpen én gebruiken van rubrics. Linda waarschuwt voor een aantal bekende valkuilen hierbij en geeft tips voor het waardevol inzetten ervan.

Veel luisterplezier!

Meer weten?

Lees dan deze artikelen:

  • Rubrics waardevol inzetten: een meer holistische benadering
    Veel scholen en opleidingen gebruiken rubrics om feedback te geven en om te beoordelen. Een rubric is in de basis daarvoor een krachtige tool. Toch komt het regelmatig voor dat een complex, integraal product of handeling een afvinklijst wordt waar automatisch een cijfer uitrolt. Om een rubric waardevol in te zetten is het belangrijk om voldoende professionele oftewel holistische ruimte te hebben. In dit artikel daarvoor enkele concrete tips. Lees meer
  • Rubric voor rubrics
    Een rubric is een handige en effectieve tool. Zo kan het onder andere gebruikt worden om inzichtelijk te maken wat er geleerd moet worden, duidelijk te maken hoe iets wordt beoordeeld en feedback te geven. Daarbij bestaan er verschillende soorten rubrics en worden deze vaak specifiek gemaakt voor een product of handeling waarop de leerling wordt getoetst dan wel geëvalueerd. Hoe zorg je er nu voor dat een rubric goed in elkaar zit? Daarvoor bestaat een handige rubric voor rubrics. Lees meer
  • De ‘single point rubric’: meer ruimte voor feedback bij beoordelen
    Beoordelen is een van de lastigere dingen als docent, en daarom zijn er verschillende manieren om je hierbij te helpen. Toetsen en beoordelingsformulieren zijn al snel gericht op een cijfer, en voor formatieve feedback wordt vaak gekeken naar rubrics. Een ‘gewone’ rubric wordt al snel een grote tabel die je eerst moet ontcijferen. Wat als dat makkelijker kan? Met ook nog meer resultaat? Lees meer
  • Podcastaflevering ‘Betekenisvol beslissen’
    We kennen het allemaal: een bomvol toetsprogramma, maar weinig grip op het daadwerkelijke inzicht van leerlingen of studenten. Linda pleit voor een kritische blik op ons toetsprogramma. We bespreken het verschil tussen formatieve en summatieve beslissingen en het belang van constructieve afstemming in je onderwijsontwerp. Luister hier
  • Podcastaflevering ‘Feedback’
    We bespreken welke invloed jij als docent zelf hebt en welke dingen je kunt doen om leerlingen en studenten meer ontvankelijk te laten zijn voor feedback. Zo krijg je waardevolle inzichten vanuit onderzoek én praktische lestips! Luister hier
image_pdfDownload artikel

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *