In deze 26ste aflevering gaan Wessel en Linda opzoek naar het antwoord op de vraag: Hoe beoordeel je gedrag?
Dat we naast kennis ook steeds meer aandacht willen besteden aan gedragscomponenten, zoals samenwerkingsvaardigheden of professionaliteit is duidelijk. Maar betekent aandacht besteden aan ook dat je het moet beoordelen? En zo ja, hoe doe je dat eigenlijk? Reflectieverslagen zijn niet altijd de beste meetinstrumenten en heldere criteria formuleren rondom non-cognitieve vaardigheden is nog knap lastig. In deze aflevering bespreken we de complexiteit van het beoordelen van gedrag.
Veel luisterplezier!
Meer weten?
Lees dan deze artikelen of luister deze aflevering:
- De Wijsneuzen – aflevering 12: Betekenisvol beslissen
We kennen het allemaal: een bomvol toetsprogramma, maar weinig grip op het daadwerkelijke inzicht van leerlingen of studenten. Linda pleit voor een kritische blik op ons toetsprogramma. In deze twaalfde podcastaflevering gaan we opzoek naar het antwoord op de volgende vraag: Hoe zorg je er voor dat een summatieve toets écht wat zegt? Luister hier - Ipsatief toetsen: een andere invalshoek van denken over beoordelen en beslissen
Hoe doen we recht aan de individuele ontwikkeling van onze leerlingen of studenten? En welke manier van toetsen sluit daarbij aan? In dit artikel verkennen we het concept ‘ipsatief toetsen’. Lees meer - Van data naar beslissing: leerlingen begeleiden vanuit betekenisvolle momenten
Op welke manier maak je voor leerlingen inzichtelijk hoe zij zich ontwikkelen. Kinderen zijn continu in ontwikkeling. Toch focussen we ons in het onderwijs vaak maar op één aspect van die ontwikkeling: de kwalificatie oftewel de vakkennis, vaak zichtbaar gemaakt door cijfers. Wat je als breder kijkt naar de ontwikkeling en die data gebruikt om met leerlingen en ouders beslissingen te nemen over hun examenniveau, hun loopbaan en persoonlijke ontwikkeling? In dit artikel een praktijkvoorbeeld van de volgende stap in de ontwikkeling. Lees meer
Als Vernieuwenderwijs helpen we scholen en opleidingen te komen tot krachtig onderwijs. Dit doen we door diensten en producten te bieden op het gebied van visie, curriculumontwerp, toetsing en didactiek. Daarbij geloven we sterk in leren door ontwerp: als team werken aan een gedeelde taal en handelen door samen actief onderwijs te ontwikkelen, op basis van weloverwogen keuzes.
Beste Linda en Wessel,
In jullie podcast hebben jullie het naar mijn gevoel meer over houding ( attitude) dan over waarneembaar gedrag. Overigens is het grappig dat direct op de bewering dat er generieke definities zijn van gedrag Wessel er met twee komt. Eén vrij goed meetbaar gedragscriterium is bijvoorbeeld de basisstructuur van een professioneel gesprek (inleiding, kern, afsluiting) daar is m.i. consensus over. Als een student een element achterwege laat is het voor meerdere contexten zinvol er feedback op te geven, er mee te oefenen, zodat degene het in toekomstig werk weet toe te passen. Ik ben het eens met het idee een student longitudinaal te volgen, zodat je feedback op gedrag kunt koppelen aan het gekozen beroep.
Dag Benno,
Terechte reflectie, wellicht was de titel ‘(Hoe) beoordeel je houding?’ passender geweest – wellicht passen we het ook nog aan. Eens dat inderdaad professioneel gedrag (houding, attitude) wat anders is dan een houding in de les, dat onderscheid duiden we volgens mij wel. Mooie verscherpen, dank!