Goede feedback geven is misschien wel de beste manier om het leren te bevorderen. Volgens John Hattie, die metaonderzoek doet naar het onderwijs, draagt het veel bij aan de ontwikkeling van leerlingen. Kort gezegd: het geven van goede feedback versnelt en verbetert het leren van de leerling. Maar hoe doe je dat nu? Hier onder 5 tips voor het geven van Feedback:
Goede Feedback is…
Gericht op de taak, niet op de persoon:
Feedback moet gericht zijn op het werk dat een leerling doet, niet op de leerling zelf. Daarbij moeten er natuurlijk voorbeelden gegeven worden van hoe de leerling het werk kan verbeteren. Door te richten op de taak maak je de feedback onpersoonlijk, en daardoor staat de leerling het meest open om iets te doen met deze feedback.
Duidelijk en concreet
Feedback moet de wat, hoe, en/of waarom vraag beantwoorden voor een probleem. Dit type feedback is effectiever dan simpelweg het controleren van het resultaat, waarbij alleen verteld wordt dat iets fout of goed is. Bij goede feedback gaat het namelijk over van fout naar goed.
Behapbaar
De feedback moet in kleine stukjes gedeeld worden met de leerling, zodat het niet te veel wordt en de leerling de feedback naast zich neer legt of niet meer weet wat hij/zij er mee kan. Door het stap voor stap uit te leggen voorkom je dit al voor een deel. Het kan daardoor ook zo zijn dat je als docent moet kiezen waar je de nadruk van de feedback legt, omdat er nog te veel verbeterd moet worden.
Zo eenvoudig als maar zijn kan (maar niet te simpel!)
Eenvoudige feedback is gericht op controle van de doelstelling en het geven van een tip, complexe feedback is daarentegen gericht op verschillende punten. Door de feedback zo eenvoudig mogelijk te houden kan een leerling er het meeste mee. Maak het echter niet té simpel: dan levert het weer te weinig op.
Zo objectief mogelijk (en als het kan geschreven)
Uit onderzoek blijkt dat geschreven feedback meer toevoegt dan gesproken feedback. Dit verklaart wellicht ook waarom feedback van computers meer oplevert dan feedback van mensen. Doordat het onpersoonlijk is kán het alleen maar over de taak gaan, waardoor de lerende meer open staat voor de feedback.
Bekijk ook deze handige video:
Dit zijn de 5 belangrijkste tips bij het geven van feedback. Natuurlijk is het geven van Feedback veel complexer dan alleen deze 5 tips, maar het zijn goede punten om in het achterhoofd te houden bij het gebruik van feedback in de klas. Vragen of opmerkingen? Laat het ons dan vooral weten!
Docent, onderwijsontwerper & maker. Altijd veel ideeën, en op zoek naar de verbinding tussen leren, creativiteit en technologie. Onderwijs kan altijd beter, maar mag ook zeker leuker! Mede-oprichter van Vernieuwenderwijs.
In de eerste alinea staat een spelfout. Verbeterd moet in dit geval met een t geschreven worden. Versnelt en verbetert.
Dank! Ik pas het meteen aan 🙂
Beste Michiel,
Bedankt voor de goede tips!
Even een vraag i.v.m. met mijn bronvermelding voor een opdracht: komen de 5 tips ook uit het boek van John Hattie?
Mvg,
Annemieke
Hoi Annemieke,
Inderdaad, deze 5 tips komen ook van John Hattie, en wel uit het boek ‘Visible Learning for Teachers’. Hier staan de praktische uitwerkingen in op basis van het onderzoek dat hij gedaan heeft.
Wat een interessant feitje dat feedback geven meer oplevert als je het geschreven doet, dat is nieuw voor mij. Michiel, heb jij enig idee hebben waarom dat zo zou zijn?
Groet, Pieter
http://www.schoolteamtraining.nl
Hoi Pieter,
Ik denk dat het voor een groot deel komt doordat het losgekoppeld wordt van de persoon. Hierdoor is het niet persoonlijk en heb je geen verwachtingen. Wanneer iemand je feedback geeft in een gesprek, dan let en denk je onbewust toch aan een heleboel andere dingen: je kent de persoon en neemt dit mee in de ontvangst van je feedback. Bij het lezen van feedback is dit niet zo, waardoor het vaak dus effectiever werkt.
Ik zie in de laatste alinea een spelfout staan: dit verklaart wellicht ook moet er staan in plaats van verklaard.
Dankje Marieke! We hebben het aangepast 🙂