Inmiddels is de zomervakantie in alle regio’s voorbij en zijn de lessen weer begonnen. In het begin van het schooljaar komt er altijd veel op je af: nieuwe plannen, nieuwe collega’s, nieuwe leerlingen en studenten, etc. Daarnaast heb je misschien zelf ook wel nieuwe ideeën opgedaan die je dit jaar wilt uitvoeren. Om het schooljaar een prettige en energievolle kickstarter te geven daarom in dit artikel een overzicht met handige artikelen en links.
Namen leren kennen
Een nieuwe schooljaar, nieuwe klassen en dus veel nieuwe namen! Hoe onthoud je deze nu op een makkelijke manier? In dit artikel geven we enkele tips zodat je leerlingen en studenten snel bij hun voornaam kan noemen: Namen leren: op deze manier ken je de leerlingen zo!
Ook zijn er apps, zoals Name Shark, die erbij kunnen helpen.
Afspraken maken
Nieuwe voornemens dus daarbij vaak ook nieuwe afspraken: even met collega’s kijken wanneer jullie om tafel kunnen om samen de plannen in de praktijk te brengen. Hoe zorg je er nu voor dat je afspreekt wanneer iedereen aanwezig kan zijn? Een platform wat daar goed bij kan helpen is Doodle: plan makkelijk afspraken met ouders, collega’s en studiegenoten.
Anders roosteren
Zeker 1 op de 5 scholen heeft het traditionele rooster losgelaten (Algemeen Dagblad, 19 juni 2018). Dit met als doel om meer onderwijs op maat mogelijk te maken. Maar hoe ziet dat er dan in de praktijk uit? In dit artikel schrijven we over een flexibel rooster: 6 scholen om van te leren. Daarnaast heeft ook Leerling2020 diverse artikelen over het onderwerp geschreven.
Meer leerruimte geven
Een rooster kan als randvoorwaarden dienen, maar zorgt er an sich nog niet voor dat leerlingen de ruimte hebben om op hun eigen tempo en manier te werken. Belangrijk is ook dat er op papier die ruimte wordt gegeven, bijvoorbeeld door het programma van toetsing en afsluiting (PTA) ruim op te stellen en te voorkomen dat leerlingen werken volgens een te strak programma. Geef leerlingen de ruimte om te leren: wees kritisch op je PTA. Daarbij kan het helpen om het PTA goed af te stemmen op andere vakken, zoals ze op de Nieuwste School hebben gedaan, om er zo voor te zorgen dat je samen aan relevante onderdelen werkt en leerlingen niet onnodig, dubbel summatief aan dingen laat werken.
Overzicht houden
Hoe houd je dit schooljaar het overzicht? Om te beginnen bieden we in dit artikel de 6 beste apps om georganiseerd te werken te gaan. Als het om samenwerken gaat, dan bieden we in dit artikel een overzicht van tools om effectief samen te werken. Tot slot is het belangrijk om op je werkdruk te letten: in dit artikel laten we zien hoe je dat kan doen.
Weten wat er speelt
Welke ontwikkelingen spelen er nu op korte en lange termijn in het onderwijs? Wat zijn de trends van dit moment en wat zal er naar verwachting gaan spelen in de komende jaren? In dit overzicht van de onderwijstrends van 2018 – 2019 geven we een opsomming van diverse toonaangevend trendrapporten. Uiteraard hoef je dit niet als leidend te zien, maar het kan wel leuk en handig zijn om eens te bekijken.
Nieuwe inspiratie opdoen
Ben je op naar nieuwe inspiratie voor dit schooljaar? In ons overzicht van boekreviews vind je diverse boeken de moeite waard zijn om te lezen en je vast en zeker nieuwe ideeën geven. Een goed startpunt is bijvoorbeeld het boek van EduNext: een boek over changemakers, waar middels 9 hoofdstukken, verdeeld over 3 delen, in wordt gegaan op welke manier je de school van binnenuit kan transformeren. Daarbij komen enorm veel actuele ontwikkelingen en handige tips en bronnen voorbij. Daarnaast is er ook nog onze categorie lesideeën, waar meer dan 50 artikelen met ideeën voor je les te vinden zijn; variërend van de inzet van digitale leermiddelen tot werkvormen en algemene ideeën.
We hopen dat de hierboven genoemde artikelen bijdragen aan een goede start van het nieuwe schooljaar. Ook wij zijn weer begonnen en plaatsen vanaf vandaag weer iedere week nieuwe artikelen en versturen weer onze wekelijkse nieuwsbrief. Een inspirerend, innovatief en bovenal leuk schooljaar toegewenst! ??
Mede-oprichter van Vernieuwenderwijs. Daarvoor onderwijskundige in het hoger onderwijs en leraar geschiedenis en maatschappijleer in het voortgezet onderwijs. Praat graag over en is graag bezig met: didactiek, curriculumontwerp, toetsing, leren leren en veranderkunde. Actieve ontwikkelaar, onderzoeker en spreker.