De taxonomie van Bloom is erg bekend in het onderwijs. Het biedt een goed overzicht van verschillende soorten activiteiten in de les. Eerder schreven we al over dat deze taxonomie vaak fout gebruikt wordt en gezien wordt als een piramide. Ook in België is de taxonomie bekend. Sterker: de nieuwe eindtermen van het secundair onderwijs zijn er op gebaseerd! Hier is een uitgebreid boek over verschenen, wat ook goed past in het Nederlandse onderwijs.
(Inmiddels is er een nieuwere versie van dit boek verschenen, namelijk ‘de herziene taxonomie van Bloom in de klas’. De lijn van het boek is hetzelfde gebleven, en daarmee is dit artikel nog steeds relevant.)
De Taxonomie
Zoals we in een eerder artikel schreven wordt de taxonomie van Bloom vaak fout ingezet. De ‘oude’ taxonomie van Bloom is vaak gepresenteerd als een piramide, terwijl dit vanuit Bloom nooit het idee is geweest. Hierdoor is er een soort verwarring ontstaan die meer kwaad dan goed doet; namelijk het hogere en lagere orde denken. Krathwohl en Anderson hebben hier uitgebreid onderzoek naar gedaan, en zijn tot de conclusie gekomen dat de taxonomie aangepast moest worden. Dit nieuwe model past beter bij de oorspronkelijke bedoeling van de taxonomie en is een handig instrument voor in de klas.
De herziene taxonomie
Krathwohl en Anderson hebben, zoals al eerder gesteld, een herziening gemaakt van de Taxonomie van Bloom. Hierbij hebben ze geprobeerd om de taxonomie ‘twee-dimensionaal’ te maken. Zoals in de afbeelding hierboven te zien is, zijn er binnen elke dimensie voortaan verschillende kennisniveaus te onderscheiden. De herkenbare categorieën (begrijpen, toepassen, analyseren, enz) worden omschreven als cognitieve processen. Hierbij wordt gesteld dat er wel een oplopende moeilijkheidsgraad is van begrijpen tot creëren, maar dat ook creëren al op een zeer eenvoudig niveau kan.
Onderwijsvernieuwing
In Vlaanderen is er de afgelopen jaren hard gewerkt om het onderwijs te vernieuwen, en daarbij is gekozen voor nieuwe doelen. Als instrument om deze doelen scherper en duidelijker uit te werken is toen gekozen voor deze herziene taxonomie van Bloom.
Interessant natuurlijk, maar wat heb je hier nu als docent aan? Dat bedachten Tine van Severen, Ingrid Molein en Eef Rombaut ook, en daarom schreven ze het boek ‘De taxonomie van Bloom in de klas’. Daarbij is gekozen voor de herziene taxonomie van Bloom als basis, en de uitwerking daarvan is misschien wel het meest waardevol.
De taxonomie in de klas
Het boek bestaat uit 3 delen, die elk een duidelijke functie hebben. Als eerste is er ruime aandacht voor de taxonomie zelf, en de manier waarop deze tot stand is gekomen. Dit wordt goed beschreven, zodat het eigenlijk voor elke docent leesbaar en bruikbaar is. Deel 2 en 3 zijn daarbij vooral praktisch en direct toepasbaar. Daarbij valt ook de overdraagbaarheid op: hoewel dit de doelen zijn voor het Vlaamse onderwijs is het heel goed te gebruiken in een Nederlands klaslokaal.
Het boek is ook mooi vormgegeven: veel wit ruimte en mooi uitgewerkte visuals. De inhoud is ook zeker in orde: binnen elk thema zijn er veel voorbeelden uitgewerkt zodat je dit als docent kunt gebruiken. Daarom is dit een goede aanvulling voor veel docenten. Het daagt uit om verbanden te leggen tussen de verschillende categorieën uit de taxonomie, maar geeft ook genoeg voorbeelden om direct te gebruiken.
Werk je graag met de taxonomie van Bloom? Of denk je juist dat dit iets is wat goed past bij jouw manier van lesgeven? Dan is het zeker een boek waar je veel uit kunt halen. De praktische voorbeelden, uitgewerkte schema’s en duidelijke presentatie zorgen dat het een boek is wat je vaker open zult slaan en je zal helpen in de dagelijkse praktijk.
Meer info & BestellenDocent, onderwijsontwerper & maker. Altijd veel ideeën, en op zoek naar de verbinding tussen leren, creativiteit en technologie. Onderwijs kan altijd beter, maar mag ook zeker leuker! Mede-oprichter van Vernieuwenderwijs.