In deze twintigste aflevering gaan Wessel en Linda opzoek naar het antwoord op de vraag: Hoe houd je rekening met de cognitieve belasting van leerlingen of studenten?
Hoe voorkom je dat jouw lesinhoud over de hoofden van leerlingen of studenten heen vliegt? En hoe zorg je ervoor dat je hen niet overvraagt? Kennis van hoe ons geheugen informatie verwerkt, kan daar wel eens enorm bij helpen. In deze aflevering duiken we in de welbekende (en decenniaoude) Cognitive Load Theory, maar bespreken we ook waarom deze theorie niet zaligmakend is.
Veel luisterplezier!
Meer weten?
Lees dan deze artikelen of luister deze aflevering:
- Aflevering 19 – Motiverende breinprincipes
In de negentiende aflevering gaan Wessel en Linda opzoek naar het antwoord op de vraag: Hoe kunnen breinprincipes ondersteunen bij het motiveren van leerlingen of studenten? Luister hier - De Cognitive Load Theory: belast je de leerling te veel?
Elke docent heeft het volgende beeld wel eens meegemaakt: tijdens een uitleg zie je de blik van een leerling steeds glaziger worden. Op een gegeven moment weet je: hier komt niets meer binnen. Maar wat gebeurt er dan eigenlijk? En wat kun je doen om dit te voorkomen? John Sweller bedacht hier de ‘cognitive load theory’ over: de cognitieve belasting theorie. Lees meer - Het werkgeheugen in de les
Het werkgeheugen bepaalt voor een groot deel hoe we informatie verwerken en heeft daarmee ook veel invloed op hoe leerlingen leren. Het is dan ook belangrijk om hier in je lessen rekening mee te houden. In dit artikel een korte uitleg over hoe het werkgeheugen werkt en enkele manieren om er rekening mee te houden in de les. Lees meer - De control-value theory: het effect van emoties op prestaties
Trots, verveling, (toets)angst, allemaal emoties die de revue passeren in de klas. Deze emoties hebben helaas lang niet allemaal een positief effect. Waar komt dit vandaan? Welk effect heeft het op de leerling? Reinhard Pekrun zocht dit uit en noemde het de control-value theory of achievement emotions: een theorie over het effect van controle en waardeoordelen op emoties en prestaties van leerlingen. Lees meer
Als Vernieuwenderwijs helpen we scholen en opleidingen te komen tot krachtig onderwijs. Dit doen we door diensten en producten te bieden op het gebied van visie, curriculumontwerp, toetsing en didactiek. Daarbij geloven we sterk in leren door ontwerp: als team werken aan een gedeelde taal en handelen door samen actief onderwijs te ontwikkelen, op basis van weloverwogen keuzes.