Het onderwijs is altijd in beweging, en daarbij wordt er tegenwoordig veel geïnvesteerd in nieuwe technologie om het leren te verrijken. Er wordt steeds meer gewerkt met iPads, computers, laptops en nieuwe technologie als 3D printers. Maar is het nodig om (veel) geld uit te geven om een betere school te worden? In 2011 zette Professor Steve Higgins een aantal strategieën op een rij om daarbij te kijken naar wat het meeste leerwinst oplevert in de klas.
1. Effectieve feedback
De investering die het meest oplevert is die in effectieve feedback. Goede feedback bestaat uit een aantal elementen. Zo is het altijd gericht op de ontwikkeling en uitdaging bij het leren. Het moet ook niet te veel gegeven worden, anders is het niet meer betekenisvol. In een optimale setting zorgt dit, volgens het onderzoek, voor een leerwinst van 9 maanden.
Om te investeren in effectieve feedback is het eigenlijk alleen nodig dat docenten hier meer van leren, door middel van zelf lezen, een workshop of een cursus.
Meer weten over effectieve feedback? Hier vind je een aantal tips, en hier een artikel om het toe te passen in een online-omgeving.
2. Meta-cognitie en zelf-regulatie
Meta-cognitie en zelf-regulatie is gericht op het leren leren. Door met leerlingen bewust bezig te zijn met manieren van plannen, onderzoeken, denken en leren worden leerlingen hier steeds beter in. Volgens dit onderzoek (en verschillende anderen) zorgt dit ervoor dat leerlingen beter kunnen leren, en uiteindelijk en leerwinst van 8 maanden kunnen bereiken. Zelf-regulatie hoort hier ook bij: het zelf kunnen sturen van je eigen leren en motivatie voor het leren. Meer weten over meta-cognitie en zelf-regulatie? Hier een artikel over Heutagogiek, een manier van onderwijs waarin meta-cognitie en zelf-regulatie een centrale rol hebben.
3. Peer-learning
Leerlingen zijn het meest op elkaar gericht, en peer-learning is daarbij dan ook een van de meest effectieve manieren om het leren te verbeteren. Door leerlingen met en van elkaar te laten leren is er meer opbrengst. Volgens dit onderzoek komt het daarbij zelfs op een leerwinst van een half jaar.
Peer-learning en peer-tutoring is goed in te zetten in een ‘normale’ setting in de klas. Meer daarover weten? Rob van Bakel schreef een interessant artikel over een onderzoek naar peer-feedback.
Negatieve effecten op leerwinst
Bovenstaande strategieën leveren allemaal veel winst op met een relatief kleine investering. Aan de andere kant zijn er ook investeringen die, volgens het onderzoek van Higgins, veel kosten maar weinig opleveren. Daaronder vallen onder andere de volgende:
1. Kleinere klassen
Een van de meest gevraagde veranderingen in het onderwijs is misschien wel het hebben van kleinere klassen. Minder leerlingen zorgt voor meer aandacht van de docent, wat het leren zou moeten verbeteren. Toch?
Volgens het onderzoek van Professor Higgins valt dat erg tegen. De kosten zijn hoog: er zijn meer lokalen en docenten nodig, terwijl de opbrengst verrassend laag is.
2. Loon naar werken
Ook deze wordt vaak genoemd als stimulans om beter onderwijs te verzorgen: als goede docenten meer betaald krijgen, dan zouden de lessen beter moeten worden. In de praktijk valt dit tegen: de investering is groot, maar opbrengst is er nauwelijks. Volgens de onderzoekers stijgen de cijfers wel, maar ligt de nadruk veel minder op ‘echt’ leren.
3. Onderwijsassistenten
Meer hulp in de klas zorgt voor minder stress bij docenten en voor een prettigere werkplek. Maar hoewel onderwijsassistenten direct zorgen voor een beter klimaat op school zorgen ze niet voor meer leerwinst bij leerlingen. Het helpen van docenten bij allerlei taken is natuurlijk erg prettig, maar volgens het onderzoek van Higgins is het de vraag of het de investering waard is.
Er zijn natuurlijk verschillende onderzoeken die proberen aan te tonen wat beter is in de les. Het mooie van dit onderzoek is vooral de concrete relatie met investeringen qua geld en wat de opbrengst daarvan is in de klas. Zo kun je een betere keuze maken wanneer er geïnvesteerd kan worden in beter onderwijs.
Meer weten over het onderzoek van Professor Higgins? Via deze link kun je een samenvatting vinden.
Docent, onderwijsontwerper & maker. Altijd veel ideeën, en op zoek naar de verbinding tussen leren, creativiteit en technologie. Onderwijs kan altijd beter, maar mag ook zeker leuker! Mede-oprichter van Vernieuwenderwijs.