In deze zevende podcastaflevering gaan Linda en Wessel op zoek naar het antwoord op de volgende vraag: Hoe kun je rekening houden met de verschillen tussen leerlingen en studenten?
Wessel legt uit wat differentiatie precies is en hoe we, met kleine of grote interventies, rekening kunnen houden met verschillen tussen leerlingen of studenten. Ook bespreken we een interessant model dat jou en je team kan helpen met differentiëren.
Veel luisterplezier!
Meer weten?
Lees dan deze artikelen:
- Differentiëren bij formatief handelen: 5 stappen
Differentiatie is tegenwoordig een hot topic omdat we graag onderwijs op maat willen maken. Maar kan dat? En is dat echt nodig? Wat betekent differentiatie eigenlijk? In dit artikel gaan we in op hoe je dat kan doen door middel van formatief handelen. Lees meer - Differentiatie in de klas: de keuze is reuze
Is het mogelijk om les te geven zonder te differentiëren? En als je hier bewuster mee om wil gaan als docent, wat kun je dan het beste doen? In dit artikel kijken we naar 4 verschillende manieren waarop je in de praktijk ruimte kunt bieden voor differentiatie. Lees meer - Leren via verschillende routes: een handvat om te differentiëren
De ene leerling let op tijdens de uitleg, een andere leerling kijkt wat verveeld voor zich uit: want het staat toch ook allemaal in het boek. Hoe geef je als docent gehoor aan deze verschillen? Het uiteindelijke doel is dat leerlingen de leerdoelen behalen. Je kan leerlingen zelf laten kiezen op welke wijze (route) zij de leerstof willen verwerken. Lees meer - Barend legt uit: Differentiatie
De wereld van onderwijs zit bomvol lastige concepten. Denk aan blended learning, synchroon en asynchroon leren of constructive alignment: onderwijsconcepten waar je als docent flink het hoofd over kan breken. In de animatieserie ‘Barend legt uit’ legt auteur Barend Last daarom lastige onderwijsconcepten, makkelijk uit. Bekijk hier - RTTI
Van de Taxonomie van Bloom heb je als docent vast wel eens gehoord. In deze blogreeks bespreken we de verschillende taxonomieën. Waarom zijn ze gemaakt? Wat brengen ze in kaart? Hoe kun je ze inzetten? In deze blog zoomen we in op de taxonomie RTTI. Lees meer
Als Vernieuwenderwijs helpen we scholen en opleidingen te komen tot krachtig onderwijs. Dit doen we door diensten en producten te bieden op het gebied van visie, curriculumontwerp, toetsing en didactiek. Daarbij geloven we sterk in leren door ontwerp: als team werken aan een gedeelde taal en handelen door samen actief onderwijs te ontwikkelen, op basis van weloverwogen keuzes.
Hi,
In de aflevering benoemen jullie de DI Questionaire. Dit lijkt me een mooi middel om het gesprek in het team te voeren over differentiatie. Waar kan ik deze vragenlijst vinden?
Dag Channa,
https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01/003/012/467/RUG01-003012467_2021_0001_AC.pdf oa. in deze publicatie is het model te vinden 😊