In de 35ste aflevering gaan Wessel en Linda op zoek naar het antwoord op de vraag: Hoe richt ik de klassenopstelling het beste in?
Hoe staan de tafels in jouw les? In busopstelling (rijtjes), een groepjes of in een dubbele U-opstelling? Of wellicht wissel je tussentijds? Dat laatste blijken we vaak niet te doen, want het kost tijd en maakt lawaai. Toch is een passende klassenopstelling behulpzaam voor het leren! Zo zijn leerlingen of studenten in rijtjes over het algemeen taakgericht en minder afgeleid, wat zorgt voor meer gedaan werk (kwantiteit). Anderzijds zien we dat leerlingen of studenten in groepjes juist sneller to betere kwaliteit komen. Zo zijn er nog meer voor- en nadelen van verschillende opstelling. Iets om rekening mee houden in je lessen?
Veel luisterplezier!
Meer weten?
Lees dan deze artikelen:
- Hoe zorg je voor een passende klasopstelling?..
Zet jij de tafels altijd in groepjes? Of juist in rijen? Een goede leeromgeving ondersteunt het leerproces van je leerlingen of studenten. Eén van de meeste bepalende aspecten van die leeromgeving, is de klassenopstelling. Het kan een aanzienlijke invloed hebben op het leerproces. Dit artikel duikt dieper in op het belang van de juiste klassenopstelling, de effecten ervan op leerlingen en docenten, en hoe je hierin keuzes kunt maken. Lees meer - Maak je plattegrond met Social ShuffleDe Social Shuffle is een makkelijke en gratis online tool, die de klasopstelling aan de hand van een berekening door elkaar husselt. Vier keer per jaar krijgt iedereen een andere plek. De tool zorgt er daarbij voor dat leerlingen in de buurt van zoveel mogelijk verschillende klasgenootjes komen te zitten. Zo leert iedereen elkaar beter kennen. Lees meer